Tunnin junan tarve vähenee

30

Olemme lukeneet, että VR vähentää rantaradan päivävuoroja neljä kappaletta, ja linja-autojenkin vuoroja vähennetään vastaavasti.

Tämä johtuu tietysti matkustajamäärän vähenemisestä niinkin merkittävästi, että esimerkiksi arkiaamuisin kello seitsemän junaan Salosta Helsinkiin astuvat ovat pudonneet runsaasta sadasta runsaaseen kymmeneen, ja vastaava väheneminen lienee tapahtunut linja-autoliikenteessä.

Välitön syy tähän löytyy kenties tutusta pandemiasta ja kansalaisten varauksellisesta suhtautumisesta matkustamiseen tässä tilanteessa. Voisi luulla, että tilanteen normalisoitumisen jälkeen ihmisten matkustuskäyttäytyminen palautuisi entiselleen ja vuorojen lisääminen entiseen tulisi välttämättömäksi.

Näin ei kuitenkaan tule tapahtumaan ainakaan työnsä puolesta matkustavien kohdalla, sillä yhä suurempi joukko siirtynee pysyvästi etätyöskentelyyn, jonka edut vasta nyt alkavat selvitä jopa kansainvälisessä toiminnassa.

Tämä muutos vaikuttaa pysyvästi ja mullistavasti paitsi työmatkaliikenteeseen muun muassa toimipaikkojen sijaintiin sekä niiden suunnitteluun ja kokoon kaikkine seurauksineen.

On myös turhaa kuvitella, että rahtiliikenteen saisi jotenkin pelastamaan matkustajakadon mukana tulevat VR:n tappiot. Kappaletavara pysyy kyllä kumipyörillä, sillä se ei kestä moninkertaisia käsittelykustannuksia eikä rautatieasemilla enää ole edes rahdin käsittelyyn sopivia rakennuksia saati henkilökuntaa.

Bulkkitavara, kuten puutavara, nesteet, suuret laitteet jne. sopivat tietysti yhä kiskoille, mutta nämä liikkuvat pääosin öisin eivätkä tarvitse supernopeita ratarakenteita.

Toivoisinkin, että ”tunnin radan” suunnittelijat ja muutkin tähän sitoutuneet tahot tarkistaisivat laskelmiaan entistä kriittisemmin, sillä tähän projektiin suunnitelluille varoille löytyisi varmasti maamme ja kaupunkimme talouden parantamiselle järkevämpiä kohteita.

Tor Sonntag

Salo

30 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Oikea kaupunki
29 päivää sitten

Tunnin juna tarvitaan. Se tulee muodostamaan koko etelärannikon työssäkäyntialueen. Sen ansiosta Salokin voi muuttua kutistuvasta eläkeläislähiöstä taas oikeaksi kaupungiksi. Saada veronmaksajia ja uusia asukkaita.

pertti
29 päivää sitten
Reply to  Oikea kaupunki

Voi teitä yksinkertaisia. Sehän on pelkkää bisnestä veronmaksajien tiliin.

Teoriat
29 päivää sitten
Reply to  pertti

Sinulle ruuan myyntikin on ”vain bisnestä”. Mutta talousteorioiden mukaanhan jos kuluttaja maksaa matkasta tai ruuasta x €, on kuluttajan saama hyöty tästä suurempi kuin x.

pertti
28 päivää sitten
Reply to  Teoriat

Ruuan myynti onkin bisnestä, sinä olet oikeassa. Aikoinaan jokainen hommasi oman ruokansa ja jonkun ryhmän kanssa yhteistyössä. Nykyään elintarvikkeiden valmistus ja myynti on bisnestä, jollei kasvata vain itselleen. Kyllä sen matkan tuolla laskutavalla saa halvaksi. Yli 5 miljoonaa maksajaa ja 50 kulkijaa….eihän se paljoa maksa per. kulkija. Minäkin joudun maksamaan, vaikka en käytä sitä lainkaan. Miten se laskuoppi tähän soveltuu?

Allan
28 päivää sitten
Reply to  Oikea kaupunki

Tunnin junarataan pumpattavat miljardit kannattaa ennemmin käyttää siihen, ettei ihmiset pendelöi paikasta toiseen.
Aluksi etätyöstä johtuva verovähennys tulisi nostaa 3 000 euroon ja minimi vähennyskin 1 000 euroon.
Nythän vähenykseen oikeuttavat summat ovat pieniä.

Vinku
28 päivää sitten
Reply to  Allan

On tämän etätyön loistokkuus nähty. Nyt mennään bisneksessä vanhojen kontaktien kanssa, mutta ei liikeneuvotteluja voi vuosi kaupalla Teamsissa pitää. Täytyy saada uusia asiakkaita ja markkinoitua uusia tuotteita. Ei teollisuuden markkinointi, tukkukauppa tms. pyöri vuosia näin.

Allan
27 päivää sitten
Reply to  Vinku

”Täytyy saada uusia asiakkaita ja markkinoitua uusia tuotteita.” Miten Tunnin juna niitä uusia asiakkaita tuo enemmän kuin tavallinen juna? Eivätkä ne Salon seudun kaupparatsut kierrä ympäri Suomea junalla tekemässä sopimuksia. Ulkomaillakaan ei kierretä junalla tekemässä uusia sopimuksia tai markkinoimassa tuotteita, eivätkä myyjät myöskään kulje päivittäin Salon ja Helsingin väliä, niissä tilanteissa kun tarvitaan fyysisiä palavereja asiakkaiden kanssa ulkomailla. Tunnin junan puolustajat haluavat tahallaan unohtaa ontuvissa perusteluissaan, että junaliikenteessä Turun ja Helsingin välillä nykyistä junaa ja sitä nopeaa junaa vertaillaan keskenään. Nopeuserosta Salon osalta ei saada juurikaan todellisia hyötyjä, etätyön lisääntyessä. Sen kerran kun sinne Helsinkiin on pakko mennä, kestää kyllä… Lue lisää »

Jerppu
27 päivää sitten
Reply to  Oikea kaupunki

Kyllä, juuri näin.

Vaikka pieni vastustajien vähemmistö pitääkin kovaa ääntä, ei kannata lannistua – rata kyllä tulee aikanaan ja hyvä niin.

Hannu Nieminen
27 päivää sitten
Reply to  Jerppu

Jos teidänkin tontin ja talon tämä tunninjunan rata pilaa, niin veikkaan että takki kääntyy. Ja heitä on aika paljon. Radan voi mielestäni suunnitella ja editoida tarvittaessa, mutta kannattaa seurata maailman kehitystä ennen rakennus päätöstä. Ettei esim. kävisi niinkuin Teneriffalla, jonne rakennettin suurella rahalla laivasatama. Mutta niin tuuliseen paikkaan, että laivojen lastaus on lähes mahdotonta. Nykyinen rantarata juuri kunnostettiin, ja lienee täysin hyvässä kunnossa. Joten eiköhän valtiolla ole haastetta pitää maantieverkko edes välttävässä kunnossa.

Veronmaksaja
28 päivää sitten

Kummallista tuo junaliikenteen kehittämisen vastustus. Miksei samalla rahalla tehdä sitten muuria Salon ympäri, että saadaan olla ihan itseksemme, kun kerran ollaan niin hyviä ja täällä on kaikki, mitä tarvitaan?
Joka tapauksessa kehitys kehittyy ja tarvitaan joku toimivampi ja nopeampi kulkemismuoto työssäkäyntiä varten, koska yksityisautoilu menee kalliiksi tai peräti mahdottomaksi ja lyhyen matkan lentoliikenne tulee vähenemään radikaalisti (täällä siis Turku-Helsinki). Toki etätyo lisääntyy, mutta edelleenkin työpaikoilla pitää käydä, koska kaiken uuden luonti ja innovointi tapahtuu vain kohtaamalla toisia ihmisiä.
Samanlaista kouhkaamista se oli aikoinaan moottoritienkin kanssa. Nyt harva haluaisi ajaa päivittäin pitkän matkan wanhaa ykköstietä pitkin. Ihmisen muisti on lyhyt….

pertti
28 päivää sitten
Reply to  Veronmaksaja

En minä ainakaan vastusta kehitystä. En missään nimessä. Vastustan sitä kehitystä mikä johtaa jatkuvaan lainan ottoon ja sen kasvattamiseen. Sitä minä vastustan. Tehdään silloin kun siihen taloudellista tehdä ilman suuria ja kasvavia lainamääriä. Tätä politiikkaa missä kaikki tekeminen perustuu lainan ottoon. Sitä vastustan. Itselläni ei ole yhtään velkaa, enkä aio koskaan ottaa.

Marko
27 päivää sitten
Reply to  pertti

Valtion hankinnat rahoitetaan lainanotolla.Miten rahoitetaan esimerkiksi puolustusvoimien uudet kalustohankinnat, säästämällä vai? Jopa Norjan valtio ottaa velkaa, vaikka öljyrahastosta rahaa riittää. Taloudenpito on aika tavalla erilaista, jos verrataan vaikka tavallista asunotovelallista tai valtiollista toimijaa tai vaikkapa suuryritystä.

pertti
27 päivää sitten
Reply to  Marko

Ei ole nyt kysymys vain yhdestä hankinnasta. On aivan selvää ettei ole mahdollisuutta kaikkia hankintoja voi tehdä käteisellä. On otettava lainaa.
On tehty sellaisia hankitoja ja investointeja Saloon, joita ei olisi tarvinnut tehdä lainkaan, nekin velalla. Yksi pahin esimerkki on jätepoltto sekä IoT Campus. Valmet vielä siirtää akkuteollisuuden Uuteenkaupunkin, nekin investoinnit menevät hukkaan, ja hävitetään veronmaksajien rahoja mielin määrin. Ei Valmetilla ole mitään järkeä pitää akkutuotantoa kahdessa paikassa, se on sanomattakin selvää.

Allan
27 päivää sitten
Reply to  Marko

”Valtion hankinnat rahoitetaan lainanotolla.” Valtio, ei kuitenkaan aio yksin rahoittaa tunnin junaa, vaan maksajiksi halutaan kuntia. ”Taloudenpito on aika tavalla erilaista, jos verrataan vaikka tavallista asunotovelallista tai valtiollista toimijaa tai vaikkapa suuryritystä.” Kaikessa talouden pidossa, velka pitää maksaa takaisin ja velasta joutuu maksamaan korkoja. Oulu otti takavuosina EKP:ltä 500 miljoonaa euroja lainoja ja on nyt talousvaikeuksissa, eikä kykene maksamaan velkojaan takaisin aikataulussa ja palveluja joudutaan supistamaan. Oulussa kaikki ”kivat” rakennukset ja uudet tiet ja muu ”ihana ” uusi infra, mitä lainarahalla tehtiin, ehtii tulla purkukuntoon, ennen kuin ”vanha” EKP:n laina on maksettu korkoineen takaisin. Ottaako Oulu sitten sitä ennen uutta… Lue lisää »

pertti
27 päivää sitten
Reply to  Allan

Olkoon se kunta tai valtio. Aina köyhä veronmaksaja sen maksaa. Mistä muualta se raha voi tulla. Luuleeko joku, että painetaan uusia euroja niin kuin USA dollareita noin vain tarpeeseen.

Marko
27 päivää sitten
Reply to  Allan

Puhuttiin Salosta ja tunnin junasta. Aina löytyy joku Allanin tapainen, joka tulkitsee asioita kuin piru raamattua. Demokratiassa päättää enemmistö, eivätkä mitkään mielensäpahoittajat! Ehdolle vaan vaaleissa, niin saa vaikuttaa .

Allan
26 päivää sitten
Reply to  Marko

Ei siinä ole tulkinnasta kyse.

Olen useaan otteeseen kehoittanut kannattajia esittämään kunnon faktat siitä, miten tunnin juna on parempi vaihtoehto tai miten se tuo niitä uusia asiakkaita Saloon tai uusia tilauksia tuotteille Saloon.

Kannattajat ovat suoltaneet ainoastaan puhdasta unelmahöttöä, eikä mitään muuta.

Valitettavasti näyttää siltä, että tunnin juna on tulossa pelkkään unelmahöttöön perustuen, kun joitakin on jälleen uunotettu oikein olan takaa.

Veronmaksaja
26 päivää sitten
Reply to  Allan

Mitä ihmeen unelmahöttöä ja uunotusta ? Yksityisautoilua halutaan vähentä, mutta töissä pitää silti päästä käymään ja kun Saloon ei uusia työpaikkoja synny suuria määriä, niin muuallahan sitä on käytävä, jos haluaa Salossa asua. Nykyinen junasysteemi on vuosikymmeniä vanhan suunnittelun ja tekniikan tulos ja siten vanhentunut. Jotainhan tässä on pakko tehdä asialle. Tuskin se juna uusia asukkaita sen kummemmin tuo, mutta pitää Salon pyörimässä.

Ex-Noksu
23 päivää sitten
Reply to  Veronmaksaja

On aika huono argumentti että kun ”on vuosikymmeniä vanhan suunnittelun ja tekniikan tulos ja siten vanhentunut”, niin pitää verorahoja laittaa miljardi, jotta junat kulkevat jonkun minuutin nopeammin kuin nyt. Eikä VR ole luvannut hankkia uutta kalustoa vuosikymmeniin, vaikka uusi nopea rata sen mahdollistaisi. Ei ole bisnestarvetta uusille investoinneille. Julkisille väylähankinnoille lasketaan myös hyötysuhde ja ”tunnin junalla” se ei ole riittävä.

Pena
27 päivää sitten
Reply to  Veronmaksaja

Aina tarvitaan muutosta muuten ajettaisiin vieläkin hevosilla. Osa muutoksista voi johtaa jopa säästöihin. Jatkuva vanhan ylläpitäminen varsinkin kun kustannukset joka asiassa ovat nousussa esim. pelastustoimessa. Ei liity tähän juna juttuun sitten mitenkään tuo esimerkki. Mutta jos asenne on se et näin on aina ollut ja pitää jatkossakin olla. Tämä juna hanke on ihan hyvä juttu jos kyytiin pääsee useimmilta pysäkeiltä ei pelkästään keskustasta. Muuten siitä ei hirveästi ole hyötyä pienentää autoilun määrää.

Ex-Noksu
23 päivää sitten
Reply to  Pena

Suomessa junaliikenne alkoi 1862. Ei siis ihan uusi juttu. Tuo autoilun vähentäminen on vain erään city-puolueen päämäärä. Joka nyt ikävästi sattuu istumaan hallituksessa.

Helipee
26 päivää sitten

Minusta Penalla on pointti: ”Tämä juna hanke on ihan hyvä juttu jos kyytiin pääsee useimmilta pysäkeiltä ei pelkästään keskustasta. ” 

Itse olen näitä uusia veronmaksajia, muutin Saloon, työpaikka on Espoossa. Eikä ole ajokorttia kuten monella muullakaan pääkaupunkiseudulta muuttavalla. Ihan sama vaikka olisi puolen tunnin juna jos ei ole mitään liityntäliikennettä asemille. Pikavuorobussit monine pysäkeineen on toistaiseksi ainakin minun valintani.

Suoraan sanottuna tuntuu, ettei Tunnin juna -keskustelussa kukaan ole kiinnostunut mitä me työmatkaliikennöijät oikeasti tarvitaan.

Hevosrattailla
23 päivää sitten
Reply to  Helipee

No voi voi sinun kohtaloasi. Minäkin muutin aikoinaan Saloon työn perässä. Ei olisi tullut mieleenkään että työ on Salossa mutta muutan Espooseen asumaan. Ei. Eikä tule mieleen vieläkään. Ei edes Turkuun.

Pendeli
22 päivää sitten
Reply to  Hevosrattailla

Ei pidä pilkata meitä kulkevia. Veronmaksajia Salo tarvitsee. Olisi pitäjä aika paljon pienempi, jos täällä asuisi vain täällä töissä olevat.

Pertti
22 päivää sitten
Reply to  Pendeli

Kuinka kauan kestää, jos lasketaan verotulot junalla kulkevilta, mitkä Salo menettäisi ilman Tunnin junaa. Eli kuinka kauan he saavat kulkea junalla, jotta investointi tuottaa?

Riittääkö 500 vuotta?

Pendeli
22 päivää sitten
Reply to  Pertti

Mahdoton laskuyhtälö. Infrainvestointien ei kuulukaan olla nollasummapeliä. Ei tollaista koeteta laskea motarinkaan suhteen.

Pertti
21 päivää sitten
Reply to  Pendeli

Salo tarvitsee rahaa. Ei sillä ole merkitystä, tuleeko se lisätuloilla vai säästöllä. Nykyisessä tilanteessa se tulee säästöstä.

Elätkö itse palkästään lainan turvin? Aina lainaa, kun joku sillä hetkellä näyttää mukavalta omistaa. Kaupungin menoista ei kukaan joudu vastuuseen, ja se on väärin.

Veronmaksaja
12 päivää sitten
Reply to  Pendeli

Nurkkakuntaiset seudut on tyypillisiä häviäjiä tässä maassa. Niissä ei kehitys kehity, kun kuvitellaan, että me osataan kaikki ja muiden apua ei tarvita. Ei semmosien kanssa kukaan halua ”leikkiä”, kun vaihtoehtoja on muualla.

Olli
22 päivää sitten

Junarata tulee sijoittumaan Malturinkadun kerrostalon ja Raivaajankadun rivitalon väliin, jos rivitalo sattuu säilymään, noin kuuden (6m) metrin korkeudelle eli kakkoskerroksen tasalle.

Vaikuttaako hyvältä suunnittelulta, ehkä sillon 70-luvun alussa kyllä. Siinä kyseisten talojen asukkaat asukkaat ovat jääneet täysin huomioimatta. Tämän lisäksi kyseisten talojen asuntoja on mahdoton myydä, kiinteistövälitys ei suostu ottamaan edes myyntiin. Kuka maksaa?

Marko
21 päivää sitten
Reply to  Olli

Toisella puolella mäkeä sitten varmaan talojen hinnat nousevat, kun pääsevät junaradasta eroon.

Asioilla on tässäkin se toinen puoli.