Kävelijästä kuninkaallinen?

0
Salon keskustaa kehitettäessä puhutaan aina myös kävelykadun jatkamisesta.

Salossa mietitään, miten Salonjoen rantoja ja muita puistoalueita voisi vuokrata esimerkiksi ravintoloiden terasseiksi. Selvittely lähti liikkeelle, kun Jokipaatti Oy halusi vuokrata osan Horninpuistoa.

Vuokraamisen ollaan taipumassa, mutta aivan valmista ei saatu vielä viime vuoden puolella. Kaupunginhallitukselle esiteltiin käytännössä pienintä ja helpointa mahdollista ratkaisua, jossa Salonjoen torin puoleista rantapuistoa vuokrattaisiin muutamalla yrittäjälle. Hallitus haluaa avata saman mahdollisuuden myös Länsirannan puolelle.

Ranta- ja muiden puistojen vuokraaminen on yksi osa kaupungin keskustan kehittämisen palapelissä. Jokirantoja laajempi keskustan kehittämisprojekti on käynnissä yhdessä Turun yliopiston kanssa. Sitä aiotaan laajentaa kaupungin muihinkin taajamiin.

Jokirannan lisäksi kaupunki on löytänyt keskustasta parikymmentä paikkaa, joissa voisi järjestää pop up -tyyppisiä tapahtumia. Suunnitelman mukaan esimerkiksi Tapionpuiston ja Asemanpuiston tyhjillään olevia rakennuksia voisi vuokrata, ja ulkoilmatapahtumia voisi järjestää vaikka pääkirjaston tai kulttuuritalo Villin pihalla.

Keskustan kehittäminen on ikuisuusaihe. Aika ajoin puhutaan kävelykadun jatkamisesta ja jopa kävelykeskustasta, mutta hankkeet etenevät hitaasti.

Ennen Jokipaatin suunnitelmia väännettiin Länsirannan paviljonkiravintolan paikasta ja parkkiruuduista. Nyt alueella on asemakaava, joka mahdollistaisi ravintolan rakentamisen.

Keskustaan pitää päästä sujuvasti kaikilla liikennevälineillä, mutta kokonaan toinen kysymys on, miten keskustassa liikutaan paikasta toiseen. Mitä enemmän erilaisia tapahtumapaikkoja ja tapahtumia on, sitä luontevampaa on rajoittaa autoilua. Sen voi tehdä ilman vastakkainasettelua.

Kaupunkien, kaupan liittojen ja kiinteistöalan järjestöjen perustama Elävät Kaupunkikeskustat -yhdistys on laatinut keskustojen liikenneperiaatteet.

Yhdistys puhuu liikenteen harmonisoinnista. Yhteisessä katutilassa on tilaa kaikille, kunhan liikkumisnopeudet pidetään riittävän alhaisina. Ostava asiakas jalkautuu, ja kävelijä on keskustan kuninkaallinen, yhdistys linjaa.

Salokin voi ottaa periaatteista mallia, vaikka ei olekaan yhdistyksen jäsen.