Lisää nousuja ja laskuja Kiikalan kentälle – Malmin ilmailijat häädetään tammikuussa

0
Nyt kenttä kaipaa eniten uutta, isoa lentokonehallia, joka voisi majoittaa 10-15 uutta lentokonetta, muun muassa Malmin lopetettavalta lentokentältä. - Tulijoita olisi, jos olisi tarjota hallipaikkoja, sanoo Kiikalan lentokentän päällikkö Ari Heinonen. Arkistokuva elokuulta 2020.

Helsingin kaupunki on häätämässä Malmin lentokenttää vuokratontiltaan tarvittaessa ulosottoviranomaisten voimin: aikaa lentoharrastajille uuden kodin löytymiseen ja Malmilta poistumiseen on tammikuu.

Näkyykö Malmin lentokenttätoiminnan uusi häätöuutinen Salon Kiikalan lentokentällä uusien ilmailijoiden ryntäyksenä?

Kyllä ja ei, vastaa Kiikalan lentokentän päällikkö Ari Heinonen.

– Toki Malmilta on osin liikennettä Kiikalaan jo tullutkin ja lisää on tulossa. Yksi liikennettä lisäävä varma tulija on lentokoulu BF-lento ja heidän kuusi koulutuskonettaan, kertoo Heinonen.

– Mutta Malmilla on vielä paljon koneita, ja toivotaan, että osa heistä tulisi meille, Heinonen jatkaa.

BF-lentokoulu on jo muuttanut Malmilta Nummelan lentokentälle, mutta koska Nummelan kentän ympäristölupa ei salli yhtä tärkeintä harjoitusta, nousemista ja laskeutumista, niitä tullaan tekemään Kiikalaan.

– Heidän pääasemansa on Nummelassa, mutta he tulevat tekemään tänne harjoituksia ja lentävät niiden jälkeen takaisin Nummelaan, Heinonen selvittää.

Se jo yksin lisää Kiikalan kentän aktiivisuutta paljon. Nummelan ja Kiikalan välinen lentoaika on vain 15 minuuttia.

Lisäksi muutamia malmilaisia yksityiskoneita on jo saanut uuden kotinsa ja hallipaikkansa Kiikalasta.

– Enemmänkin olisi tulijoita, mutta useimpien muuttohalu pysähtyy uusien hallipaikkojen puutteeseen. Uusi lentokonehalli on Kiikalan kentän seuraava tärkein kehittämiskohde, Heinonen sanoo.

Kiikalan lentokeskuksessa on paikallisten toimijoiden käytössä jo kolme lentokonehallia, polttoainepiste ja lennonjohtorakennus eli tuttavallisemmin klubi saunoineen, keittiöineen ja oleskelu- ja nukkumatiloineen.

Kiikalan lentokenttä koki ison, puolen miljoonan euron uudistuksen viime kesänä, kun sen pääkiitorataa levennettiin kolme metriä ja kaikki asvalttipäällysteet uusittiin. Tähän kenttää hallinnoiva Kiikala-Säätiö sai valtiolta 600 000 euroa, mutta siitä voitiin 20 prosentin omarahoitusvaatimuksen takia ottaa käyttöön vain 375 000 euroa. Sitä varten piti säätiön hankkia itse 125 000 euroa.

– Siksi kaikki uudet laskeutumiset ja nousut ovat tervetulleita; kentän käyttömaksuista saadaan isoa lainaa lyhennettyä, Heinonen sanoo.

Heinonen pitää Malmin kentän lakkautusta häpeällisenä, sillä hänen mukaansa Suomessa kyllä ilmatilaa ja tonttimaata löytyy.

Malmin kenttä sai virallisen häätöukaasinsa perjantaina 8. tammikuuta. Helsingin kaupunki haluaa rakennuttaa omistamalleen 39 hehtaarin maa-alalle uuden asuinalueen. Kiistaa Malmin lentokentästä on käyty jo vuosia. Helsingin kaupunki irtisanoi vuokrasopimuksen Malmin lentokenttäyhdistyksen kanssa vuonna 2018.

– On siellä sinänsä tiedetty jo kauan, että lähtö tulee. Se on ilmailun kannalta ikävä juttu, mutta meidän täytyy täällä ajatella Kiikalan tulevaisuutta, Heinonen sanoo.

Ja sitä auttaisi tällä haavaa parhaiten, jos Kiikalaan saataisiin iso, 10–15 lentokonetta vetävä halli, sillä yksityiskoneiden omistajat eivät haluaisi säilyttää koneitaan taivaan alla.

– Kyllä me sellaisenkin rakentamiseen rahoitusta haettiin, mutta viranomaisten mielestä piti hoitaa ensin tämä viime kesän projekti loppuun. Nyt voidaan alkaa keskittyä halliprojektiin, Heinonen sanoo.

Kiikalan lentokentän päällikkö Ari Heinonen ei oikein usko, että tammikuun lopun jälkeen on odotettavissa isoa joukkopakoa Malmilta Kiikalaan. Kyselyitä on tosin ollut paljon.

– Mutta toisaalta, tilanne elää ja muutosta Etelä-Suomen siviili-ilmailussa on tapahtumassa. Sekin on fakta. Jos tänne ilmaantuisi paljon tulijoita, kyllähän me silloin kenttä avattaisiin ja aurattaisiin, Heinonen sanoo.

Heinonen lisää, että alun perin Kiikala-Säätiössä päätettiin, ettei Kiikalan kentällä ole talvikunnossapitoa, sillä juuri sen takia vanha asvaltti meni pilalle.

Heinonen arvelee, että keväällä uusia ilmailun harrastajia voi olla tulossa Kiikalaan enemmänkin.

– Kyllä Malminkin kentällä monet säilyttävät koneitaan ulkosalla, Heinonen lisää.

Kiikalan lentokenttä pilviperspektiivistä nähtynä, syyskuussa 2014.

Kiikalan lentokenttä rakennettiin vuonna 1940

  • Kentän rakensivat sota-aikana ruotsalaiset vapaaehtoiset. Lentokenttää ei kuitenkaan käytetty sodan aikana.
  • Se sijaitsee Metsähallitukselta vuokratulla maa-alueella ja aluetta hallinnoi Kiikala-Säätiö.
  • Kiikalassa on kaksi kiitorataa, 1 380 metriä ja 930 metriä pitkät.
  • Kiikalan lentokentän pääkäyttäjä on vuonna 1936 perustettu noin satajäseninen Salon Seudun Ilmailukerho.
  • Lisäksi kenttää käyttää Etelä-Suomen varjoliitäjät ry, ja kenttää vuokraa säännöllisesti muun muassa Riverside Cruisers, joka järjestää kentällä Burnout Party -tapahtumia.
  • Huomattava alueen vuokraaja on myös Puolustusvoimat, joka järjestää kentän ympäristössä vuosittain useita harjoituksia.