Autolla vedettävä lumilana säästää aikamiehen pumppua – salolainen Kai Koivunen keksi uudenlaisen lumityökalun

0
Kai Koivusen mukaan lumilanan kytkee auton perään kymmenessä sekunnissa. Laitteen aisapaino on kymmenkunta kiloa. Kuvat: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Joskus keksinnön alkusyy löytyy sopivasta ärsyyntymisestä. Näin kävi salolaiselle Kai Koivuselle.

Omakotitalossa asuvalla miehellä on laaja piha ja sen päälle pätkä pihatietä. Lumisina talvina Koivunen sai tehdä töitä hiki hatussa, ennen kuin reitti isolle tielle oli avattu.

– Se rupesi käymään aikamiehen pumpulle, ja päätin, että jokin helpompi tapa pitää keksiä.

Puu- ja metallitöitä tehnyt mies ryhtyi miettimään ja piirtämään. Lopputuloksena syntyi autolla vedettävä kevyt lumilana, joka kytketään muutamassa sekunnissa vetokoukkuun ja jolla syntyy muutamassa minuutissa satoja metrejä ajettavaa uraa.

– Olen kellottanut oman pihatieni, siinä menee 52 sekuntia, Koivunen innostuu esitellessään keksintöään.

Hallin nurkalla oleva ensimmäinen prototyyppi on vuodelta 2018. Siinä oli yhtenäinen levyosa, ja lumilana toimi Koivusen mukaan kuin junan vessa.

Seuraavassa kehitysversiossa levyosa on jaettavissa kahtia. Se mahtuu osina pienenkin auton takaluukkuun, jolloin lana on kuljetettavissa vaikka kesämökille ilman kärryä tai pakettiautoa.

– Tätä voi käyttää vaikka pienimuotoiseen sepelin tai hiekan levitykseen. Mihinkään hiekkatien lanaamiseen massa ei riitä, mutta tasoittamiseen kyllä.

Runsaat kuusikymmentä kiloa painava lana puree myös sohjolumeen. Suuriin kinoksiin paino ei riitä.

Koivusen mukaan kotitaloudelle ei ole keksitty viime vuosina juuri uusia lumityökaluja. Kolan vaihtoehtoja ovat linko, lanalla varustettu ruohonleikkuri, traktori tai mönkijä. Kaikki ovat melko kalliita.

Auton perään kytkettävä lumilanakin maksaa satoja euroja, mutta sitä voi hinata tavallisella autolla. Käyttöä on myös kevyttä: koko laite painaa runsaat 60 kiloa, ja laitteen aisapaino on kymmenisen kiloa.

– Tämän kytkee auton perään kymmenessä sekunnissa, laite on huoltovapaa ja se toimii, jos auto toimii. Olen pyrkinyt tekemään kaiken mahdollisimman helpoksi, Kai Koivunen kertoo.

Laite on kasattu neljän millin teräksestä, ja terä on kymmenen milliä paksua terästä. Lanalla syntyy 180 sentin levyinen väylä kerta-ajolla.

Se toimii kehittäjänsä mukaan kaikenlaisessa lumessa, ja lanalla voi peruuttaa kuten peräkärryllä.

– Ajokorkeus on säädettävissä pyörillä, ketjulla voi säätää lanan kulmaa. Halutessaan tähän saa työvalon ja taakse kokonaisen valosarjan. Tulossa on myös lisäosa, hammas, joka pitää lanan tien reunassa, keksijä selvittää.

Kai Koivunen suunnitteli lumilanaa pienoismallin avulla. Oikean lanan leveys on 180 senttiä.

Omalla toiminimellään työskentelevä Koivunen sanoo olevansa taloudellisesti liemessä ja harkitsevansa jo koko keksinnön myymistä.

Hän sai lumilanan toisen version valmiiksi viime talvena, jolloin salolainen valmistaja teki toistakymmentä laitetta valmiiksi. Laitteelle on haettu hyödyllisyysmallisuoja, mutta ei varsinaista patenttia.

Miehen piti päästä esittelemään laitetta viime vuonna messuille, jossa olisi saanut kerättyä myös ennakkotilauksia.

Suunnitelma meni mönkään: viime talvi oli lähes lumeton, ja korona esti messuille menon.

– Talvi vei yrittäjän rahat ja korona loputkin. Pitäisi saada kymmenkunta ennakkotilausta, että pääsisi liikkeelle. Kun korona helpottaa, päästään kyllä, Koivunen uskoo.