Kansallispuiston ruuhkiin luvassa helpotusta – Metsähallitus rakentaa lisää parkkipaikkoja Matildanjärven rantaan

9
Korona-aika kasvatti kansallispuiston suosiota viime vuonna, ja suosion odotetaan jatkuvan.

Metsähallitus aikoo rakentaa lisää pysäköintitilaa Matildanjärvelle helpottaakseen alueen ruuhkia.

Kansallispuistossa kävijöiden määrä on kasvanut niin paljon, että nykyiset parkkipaikat ovat käyneet ahtaiksi. Autoja on ruuhkapäivinä pysäköity pitkinä nauhoina Matildanjärventien varteen.

– Parkkipaikkakapasiteetti on aikaisempina vuosina loppunut heinäkuun viikonloppuina. Viime vuonna koronatilanne osaltaan lisäsi kävijöitä niin, että se oli loppu toukokuusta elokuulle, erikoissuunnittelija Petri Loikkanen kertoo.

Talven ja kevään aikana tilannetta on tarkoitus parantaa poistamalla puita luontotalon pysäköintialueiden välistä ja tekemällä yksi yhtenäinen pysäköintialue.

Linja-autoille on tarkoitus tehdä oma pysäköintipaikka luontotalon kohdalle. Kariholman pysäköintialuetta laajennetaan.

– Pysäköintialueelle mahtuu nyt noin 70 autoa. Näillä toimenpiteillä saadaan parikymmentä paikkaa lisää ja bussit pois pikkuautojen paikoilta. Sen pitäisi helpottaa tilannetta, Loikkanen arvioi.

Toisessa vaihteessa pysäköintialuetta on mahdollista laajentaa luontotalolle päin, tai sitten alueelle tehdään kokonaan uusi pysäköintialue.

Pysäköintitilaa olisi mahdollista saada lohkaisemalla osa matkailuautojen ja -vaunujen paikoista pois, mutta se ei ole mahdollista.

Koronan takia myös karavaanareiden määrä on moninkertaistunut aiemmista vuosista ja paikoille on kysyntää.

– Asuntoauto on niin iso investointi, että niiden määrä tuskin vähenee nopeasti koronan jälkeenkään, Petri Loikkanen perustelee.

Pysäköintialueiden laajentaminen on kiinni Metsähallituksen saamasta rahoituksesta.

 

 

9 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Urpo
13 päivää sitten

Salon kaupunki ja Metsähallitus voisivat marssia yhdessä seudun matkailuyritysten kanssa ely-keskukseen hoputtamaan pyörätien tekoa Salosta Mathildedaliin. Hiukan tökkii silmään tuo kuvan näkymä, onhan sentään kyse luontomatkailusta.

Onhan meillä jo hieno Rannikkoreitti ja retkeilyreitti Salosta Teijolle, mutta ehkä ne tuolla osuudella palvelevat enemmän retkeilyä kuin siirtymiä. Nykyisellään Salosta Mathildedaliin johtava kapea maantie, jossa lisäksi ajetaan lujaa, ei varsinaisesti houkuttele pyöräilemään.

Jerppu
12 päivää sitten
Reply to  Urpo

Minusta pyörätie Matildaan ei kuitenkaan ole kovin tärkeä. Meillä Salossa puuttuu pyöräteitä paljon tärkemmiltäkin väleiltä. Omat lempiesimerkkini ovat Inkereen ja Kaivolan väli, jossa sentään kaksi isohkoa taajamaa on näköetäisyydellä toisistaan, ja Muurla – Salo, jossa kevyt liikenne joutuu kulkemaan 110-tien (tai Kiskontien) vartta sekä Mahtinaisentie, jossa kevyt liikenne unohdettiin täysin huomiotta. Useita muitakin isohkojen taajamien väliä on vailla pyörätietä vielä. Hiljaisemmilla tieosuuksilla ehkä myös voisi ajatella, että erillisen pyörätien sijaan levennettäisiin tietä, että saataisiin kunnon piennar, ehkä peräti ”pyöräkaista”? Luulisi olevan halvempi kuin erillinen pyörätie? Säännöllistä joukkoliikennettä kansallispuistoon kyllä kannatan, erityisesti kesäaikaan se olisi tärkeää ja palvelisi samalla myös sen… Lue lisää »

Urpo
12 päivää sitten
Reply to  Jerppu

Pyöräteille tai ajoradan leventämiselle pyöräilyä palvelevaksi on toki huutava tarve monessa kohteessa. Teijon suuntaan voisi ehkä soveltaa ajatusta Saariston rengastieltä, jossa Paraisilta Nauvon lauttarannan suuntaan on tehty varsin pienipiirteinen väylä. Päivittäiseen koulu-, työmatka- ja asiointiliikenteeseen tällaisen profiilin omaava väylä mainitsemissasi kohteissa tuskin olisi toimiva. Kestopäällyste ei kuitenkaan ole välttämätön tavanomaisen profiilin väylissä, siitä meillä on hieno esimerkki Helisnummelle johtavasta pyörätiestä. Vaikka Salossa on rahat loppu ja uusien pyöräteiden rakentaminen kunnan rahoittamana jäänee haaveeksi huolimatta kunnianhimoisesta, mutta sittemmin päättäjien unohtamasta kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelmasta, ely-keskuksen hankkeina noita silti voisi olla jossain määrin mahdollista toteuttaa. Valtio käsittääkseni parhaillaan rahoittaa niitä osana ilmastohanketta.… Lue lisää »

Jerppu
12 päivää sitten
Reply to  Urpo

Nimenomaan hyvä pointti tuo ilmastohanke. Pyöräilyn edistäminenhän on hallitusohjelmassakin, ja muistaakseni sille on budjetissa peräti rahaa varattuna. Salon pitäisi vain olla Elyn (ja Teijon tapauksessa Metsähallituksen) kanssa aktiivisena kärkkymässä tukirahaa. En ole huomannut enää moneen vuoteen Salossa minkäänlaista kehitystä kevyen liikenteen reittien suhteen. Entisissä kunnissahan (muut kuin vanha Salo) kaikkki kehitys lopahti kuntaliitoksen myötä, mutta nyt ei enää edes vanhan Salon alueella näy tapahtuvan mitään. Esimerkkejä surkeasti järjestetystä kevyen liikenteen reitittämisestä löytyy jopa ihan ydinkeskustasta. On hyvin vaikea maalaisjärjellä ymmärtää esimerkiksi Cittarin edustan järjestelyä, että kummasta suunnasta tahansa pyörällä kauppaan menijöiden pitäisi siinä kohtaa hypätä pois pyörän päältä ja taluttaa… Lue lisää »

Olli
12 päivää sitten
Reply to  Urpo

Saataisiinpa kevyen liikenteen väylä välillä Teijon koulu – Talonpojan Teijon Tie pidettyä edes käveltävässä kunnossa.

Tämä on unohtunut vuosiksi, mutta pohja olisi. Puuttuun vain kunnossapito. Miksi?

Maija
12 päivää sitten

Toimiva joukkoliikenne viikonloppuisin ja loma-aikoihin olisi vihreämpää kuin yksityisautoilun tukeminen parkkipaikkoja rakentamalla.

Toki tuolla tavalla saadaan mahdollisimman paljon myös niitä maksavia asiakkaita, jotka pörräävät kylillä.

Wille
12 päivää sitten

Ihan sama minne luontokohteeseen menee, niin parkkipaikat ovat täynnä. Pitäisikö miettiä isompaa kuvaa?

Miten saavutetaan luonto ilman omaa autoa? Pyörätiet ja joukkoliikenne, kutsutaksit ym. Salon ympäristöön.

Marko
12 päivää sitten
Reply to  Wille

Meneehän sinne Matildaan bussi monta kertaa päivässä, vaan ei kukaan tunnu käyttävän. Ollaan käyty useasti Teijolla ja Matildassa koiran kanssa, ja käytännössä melkein aina yksin bussissa.

Älkää valittako, vaan jättäkää se auto kotiin.

Jerppu
12 päivää sitten
Reply to  Marko

Meneekö? Koitin ottaa selvää. Kansallispuiston omilla sivuilla lukee mm. näin: ”Teijoon pääsee linja-autolla Salosta ja Perniöstä vain koulupäivisin. Salon kesälinja kulkee koulujen alkuun asti joka päivä. Viikonloppuisin kutsuliikenteenä eli pitää tilata tuntia ennen.” Siellä myös neuvotaan hakemaan yhteyksiä palvelusta matka.fi – kokeilin, se antoi välille Salo-Matilda huomiselle neljä vaihtoehtoa, joista jokainen menee Perniöstä Strömman kautta Kemiöön ja siis kävelyä bussipysäkiltä 5km. Kuvittelen mielessäni tyypillisen kävijän, joka lähtee esim. Helsingistä. Päästäkseen Teijolle hänen on ensin tultava bussilla tai junalla Saloon ja sitten Perniön kautta tuonne keskelle ei mitään Kemiöntien varteen, mistä voi tien reunaa kävellä 5km kansallispuiston alueelle. Katsoin myös Vainion liikenteen… Lue lisää »