Liikenne- ja viestintävirasto Traficom vie poliisin tutkittavaksi auton romutuspalkkion hakemiseen liittyviä selviä väärinkäytöksiä.
Traficom kertoo, että virasto on saanut useita hakemuksia, joissa on niputettu useita romuautoja uuden auton hankintaa varten.
– Kymmenissä hakemuksissa, jotka sisältävät yhteensä satoja autoa, on ilmennyt viitteitä väärinkäytöksistä, tiedotteessa kerrotaan.
Liikenne- ja viestintävirasto katsoo, että säännökset mahdollistavat vain yhden romutuspalkkion yhtä hankittavaa henkilöautoa, sähköistä polkupyörää tai joukkoliikenteen palvelua kohden.
Joulukuussa tarjolle tullut romutuspalkkio on 2 000 euroa, ja sitä voi käyttää uuden vähäpäästöisen auton hankintaan.
Hallitus esitti tarkennusta lakiin aiemmin tässä kuussa
Hallitus esitti aiemmin tässä kuussa tarkennusta romutuspalkkiota koskevaan lakiin. Muutoksen myötä kielletään useamman romutuspalkkion käyttäminen yhden auton hankintaan.
Muutoksella hallitus haluaa varmistaa, että romutuspalkkioihin varatut kahdeksan miljoonaa euroa riittävät mahdollisimman monen uuden vähäpäästöisen auton hankintaan. Lainmuutos varmistaa myös sen, ettei yksittäinen henkilö voi saada kohtuutonta hyötyä yhdistämällä useita palkkioita.
Lain ensisijaisena tarkoituksena on vähentää liikenteen päästöjä ja uudistaa Suomen ajoneuvokantaa sekä elvyttää taloutta autokaupan osalta koronapandemian aikana.
—
Korjattu aiempaa uutista klo 12.17: Romutuspalkkiota koskeva lakimuutos on vasta hallituksen esitys.
STT
Kuvat:
Miksi tutkii, koska laissa ei oltu määritelty kappalemäärää per ostettava auto.
Johan sen nyt järki sanoo, nämä on varmaan näitä ”ostan autosi, maksan hyvin” -tyyppejä. Rikollinen mieli löytää aina porsaanreiät kyllä. Ihan oikein, jos tutkitaan.
Myös virolaisten autot on saatava Suomen kilpiin. Jopa venäläiset pystyvät siihen, muttei tämä veljeskansa.
Niinpä. Lainlaatijat olivat leväperäisiä ja nyt yrittävät vierittää syyn virheestään kansalaisille, jotka käyttivät heidän virhettään hyväkseen. Laki on laki, vaikka olisi tyhmästikin kirjoitettu. Pulinat pois ja rahat tiskiin. Jos romutuspalkkiota myönnetään vain yksi per hankittava auto, se tarkoittaa, että romutuspalkkio on edelleen vain yksi etu lisää rikkaille ja hyvätuloisille, koska 2 000 euron alennus uuden auton hankintahinnasta on niin vähän, ettei siihen edelleenkään ole pieni- tai keskituloisella varaa. Päätarkoitus kuitenkin toteutuu, eli satoja vanhoja autoja saadaan pois liikenteestä. Muuten, jos romutuspalkkiolla olisi tarkoitus helpottaa myös vähemmän rikkaiden siirtymistä uudempiin autoihin, se pitäisi saada myös käytetyn vähäpäästöisemmän auton hankintaan. Esimerkiksi niin,… Lue lisää »
Sitä ei uutinen kerro. Muitakin ehtoja romutuspalkkion saamiseen liittyy, esim. omistusajan pituus. En yllättyisi, vaikka tuollaisen automäärän omistussuhteisiin liittyisi epäselvyyksiä, kun omistamiseen on todennäköisesti ollut vain yksi motiivi.
Veikkaan, että tutkittavaa on autojen omistusajassa. Romutuspalkkion voi saada autolle, joka on ollut omistajallaan tai haltijallaan vähintään vuoden ajan ennen romutusta.
Vaikeaa on miettiä, että joku on oikeasti hillonut takapihallaan yli sataa autoa. Ehkä näin on ollut, ja se sitten nyt tutkinnassa todetaan.
Näinhän se menee, että valtion porkkanoista annetaan vain naatit. Minä en 15-vuotiaasta kiesistä luovu kahdella tonnilla. Viidellä tonnilla ehkä.