Sähköauto on yleisempi Salossa kuin Turussa – Saloon ensirekisteröitiin viime vuonna 9,5 sähköautoa kymmentä tuhatta asukasta kohden

0
Yksityisautoilu sähköistyy kiihtyvällä tahdilla. Uusien sähkö- ja hybridiautojen ensirekisteröinnit ylittivät yhdessä viime vuonna diesel-autojen lukemat. Rekisteröintitilastojen ylivoimainen ykkönen on kuitenkin edelleen käyttövoimansa bensiinistä saavat autot. Kuva: TS-arkisto/Riitta Salmi

Salolaiset ovat turkulaisia ekologisempia autoilijoita, jos mittarina käytetään sitä, miten yleinen hankinta sähköauto on vuonna 2020 ollut. Traficomin tilastojen mukaan Saloon ensirekisteröitiin vuonna 2020 9,5 sähköautoa kymmentä tuhatta asukasta kohden. Turussa vastaava luku on vain noin 6,5.

Varsinais-Suomen sähköautokeskus löytyy kuitenkin Salon sijaan Naantalista, jossa sähköautoja rekisteröitiin runsaat 11 kymmentä tuhatta asukasta kohden. Valtakunnallisessa sähköautovertailussa Naantali on sijalla 17 ja Salo sijalla 26.

Vaikka tilastot osoittavatkin, että sähköauto yleistyy katukuvassa hiljalleen, ovat bensiinikäyttöiset autot edelleen ylivoimaisesti suosituin ensirekisteröitävä autotyyppi. Salossa bensiinikäyttöisiä autoja rekisteröitiin viime vuonna noin 132 kymmentä tuhatta asukasta kohden, eli yli 13-kertainen määrä sähköautoihin verrattuna.

Vertailutilastot ovat peräisin Autokauppa MB-Mobilen verkkotyökalusta, jonka pääasiallisena tarkoituksena on auttaa autokauppaa ymmärtämään, minkälaisia autoja eri puolilla Suomea ostetaan. Toimitusjohtaja André Snellman toteaa tiedotteessa, että sähköautojen suosio kasvaa hitaan varmasti, ja se tulee vaikuttamaan muun muassa autonvalmistajien voimasuhteisiin tulevaisuudessa.

– Jotkut automerkit todennäköisesti tulevat häviämään EU:n tiukan päästöpolitiikan myötä. Tehtaiden ei ole mitään järkeä myydä autoja Euroopassa ja maksaa sitten sakkoa päästöistä. Yhtä hyvin voi muuttaa tekniikkaa tai lopettaa tuonnin Eurooppaan kokonaan, hän sanoo.

Diesel-autot olivat sen sijaan vuoden 2020 suurin putoaja. Kun koko vuonna rekisteröitiin 96 294 uutta autoa, oli niistä enää runsaat 14 000 dieselistä käyttövoimansa ammentavia. Diesel menetti samalla paikkansa tilastoissa kakkosena sähkö- ja hybridiautoille, joita rekisteröitiin yhteensä runsaat 17 000. Myös Salossa sähkö- ja hybridiautot painoivat yhteenlaskettuna tilastoissa diesel-autojen ohi.

Sähkö- ja hybridiautokeskustelussa taka-alalle viime vuosina jäänyt maa- ja biokaasu porskuttaa puolestaan Sauvossa, sillä paikkakunnalle rekisteröitiin 2020 peräti 13,62 uutta maa- ja biokaasu-autoa kymmentä tuhatta asukasta kohden. Koska Sauvossa on asukkaita hieman vajaat 3 000, voidaan päätellä, että paikkakunnalle rekisteröitiin vuonna 2020 neljä uutta maa- tai biokaasuautoa. Sillä määrällä heltisi koko Suomen ykköstila asukaslukuun suhteutetussa vertailussa. Paimio ylsi vastaavassa tilastossa maan kolmanneksi.

Bensiini on yhä ykkönen

Lukemat kertovat uutena rekisteröityjen autojen määrät kymmentä tuhatta asukasta kohden:

Bensiini

1. Vantaa 309,44
2. Raisio 225,37
3. Espoo 178,80
4. Kustavi 178,76
5. Lohja 177,68

11. Paimio 146,52
19. Salo 132,41
45. Turku 109,66
79. Kemiönsaari 92,28
88. Somero 88,88

Diesel

1. Isokyrö 91,72
2. Sysmä 88,69
3. Kempele 78,99
4. Vantaa 77,79
5. Luhanka 72,25

32. Somero 26,55
53. Paimio 22,89
65. Turku 21,22
84. Salo 19,97
203. Kemiönsaari 12,10

Bensiini/sähkö (ladattava hybridi)

1. Kauniainen 70,77
2. Vantaa 58,19
3. Espoo 51,68
4. Isokyrö 51,45
5. Helsinki 43,53

18. Turku 22,40
27. Salo 20,94
30. Sauvo 20,43
75. Paimio 14,65
87. Kemiönsaari 13,62
184. Somero 6,93

Sähkö

1. Vantaa 24,41
2. Kauniainen 23,92
3. Espoo 18,40
4. Siuntio 16,26
5. Muurame 15,64

23. Sauvo 10,21
26. Salo 9,50
61. Turku 6,47
73. Somero 5,77
142. Kemiönsaari 3,03

Maa- ja biokaasu

1. Sauvo 13,62
2. Lohja 9,59
3. Paimio 9,16
4. Luumäki 8,78
5. Hyvinkää 8,59

44. Salo 4,07
49. Turku 3,85
56. Somero 3,46
172. Kemiönsaari 0