
Salo ei poista liikennevaloja Koskikadun ja Hämeentien risteyksestä. Asiaa esitti aloitteessaan kaupunkikehityslautakunnan jäsen ja kaupunginvaltuutettu Jarkko Anttila (sd.). Valojen poistamisen lisäksi hän esitti, että kevyen liikenteen väylä tehtäisiin risteykseen korottamalla suojatietä tai muualla toimivalla tavalla, Anttila ehdotti.
Kaupunkikehityslautakunta ei halua poistaa liikennevaloja. Sen sijaan suojateiden turvallisuutta parannetaan.
Kaupungin yleisten alueiden suunnittelu- ja rakentamistiimin mukaan valo-ohjauksen poistaminen heikentäisi merkittävästi liikenneturvallisuutta, toteaa asian lautakunnalle valmistellut suunnitteluinsinööri Mikko Söderlund.
Valo-ohjatun risteyksen korvaaminen korotetulla suojatiellä tai risteysalueella ei myöskään parantaisi risteysalueen liikenneturvallisuutta liikennevaloihin verrattuna.
Kaupungin liikenneturvallisuustyöryhmäkin käsitteli asiaa ja päätyi siihen, että liikennevalot uusitaan tänä vuonna. Samalla parannetaan Piritan päiväkodin kohdalla olevan suojatieristeyksen näkyvyyttä.
Hämeentie on yksi Salon sisääntuloväylistä ja kaupungin vilkkaimpia katuja.
Söderlund huomauttaa valmistelutekstissään, että Hämeentien ja Koskikadun viereiseen Annanpuistoon on tarkoitus rakentaa tänä vuonna lasten liikennepuisto, mikä tuo risteykseen lisää jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.
Toivottavasti kytketään toimimaan 110-tien liikennevalojen kanssa yhdessä. Vähenisi pysähdykset
Eihän sellaista voi tehdä. Salossa toimii ”punainen aalto” harvinaisen hyvin. Kaikilla kaduilla.
Mariankadun – Asemakadun risteyksessä seistessä tulee olo, että siinä kerätään autoja jonoksi asti, kun 3 suuntaa on punaisella ja se yksi vihreällä ja sieltä ei tule ketään.
Ja sitten valojen vaihtuvuus. Vihreä valo syttyy peräkkäisiin risteyksiin yht’aikaa. Lähden vihreän vaihtuessa ja ehdin seuraavaan risteykseen sen vaihtuessa punaiseksi. Tuskin ymmärsit, mitä tarkoitin.
En voi myöskään muuta kuin ihmetellä erityisesti Asemakadun ja Mariankadun valojen ajoitusta.
Aamulla yksi auto, joka tulee satunnaisesti Asemakadun suunnasta, pysäyttää koko Mariankadun liikenteen todella pitkäksi ajaksi.
Mamma maalta: En minä sinulle vastannut. Etpä ymmärtänyt mitä tarkoitin. Punainen aalto tarkoittaa, että joka risteyksessä pysähdytään. Mielenrauhaa.
Punainen linja se on, kun valoihin ehdin, ne tulevat punaisiksi eli seis. Monesti ajellut Ohikulkutieltä Hämeenkatu Mariankadun me. Siinä tulee ajettavaksi 6 (kuudet) valot, jotka menivät aina punaiselle.En kaahaa enkä konttaa.
Se tekee ihan hyvää pysähtyä välillä
Entäs Sepänkatu-110 risteyksen valot?
110-tietä Turun suunnalta tullessa on 50 alue. Kun ajaa 50 kohti kiikennevaloja, ne vaihtuvat kyllä vihreiksi. Kun ehtii risteykseen, vaihtuvat valot juuri punaisiksi. Testiajo 60km nopeudella niin ehti keltaisilla risteykseen.
Aamutuimaan ajeleva poliisipartio voisi käydä koeajamassa risteyksen. Josko sitten uskottaisiin että muuten autiossa risteyksessä voisi niillä satunnaisilla työ ym ajajilla oikealla ajoituksella olla oikeasti vihreä valo ilman että pitää pysähtyä.
Muistaakseni EKA-market maksoi aikoinaan nuo liikennevalot ennen moottoritietä. Moottoritien liittymänhän salolaiset kuntapäättäjät ohjasivat Hämeentielle kun Salaisiin ei annettu lupaa tehdä liittymää keskustaan!
Niin, pitäähän Piihovin saada asiakkaansa. Oikea paikka olisi ollut siinä Inkereentien kohdalla. Osuuskauppa on aikamoinen vaikuttaja salolaisessa kuntasuhmuroinnissa.
Katsopa, minkä keskustan hotellin kulmalle kaavassa on merkitty silta Salonjoen yli. Jahka riippusilta puretaan.
Jos liittymä olisi tullut toiseen paikkaan, eikö sso olisi muka olisi saatu rakennettua sinne sitä huoltoasemaansa. Eiköhän maata olisi myynnissä ollut sielläkin.
No, kyllähän se nykyisen liittymän paikka on järkevin Saloon ja Somerolle johtavien valtateiden risteyksessä, eikä missään pikkukaupungin nurkkakylässä.
Yleisemmin Salon liikennevaloista voisi poistaa puolet ja muuttaa jäävien ajoitukset ripeämmiksi. Ne Asemakadun ja Mariankadun valot ovat oikea CO2-pommi.
Koskikadun valothan ovat elintärkeät kävelijöille ja pyöräilijöille. Siitä kuljetaan Moision kouluun. Iäkkäämpää väkeä liikkuu myös paljon ulkoilulenkeillään mennessään jokirantaan. Olisiko joku valtuutettu heittänyt nämä tosiaan rekan alle?