Vihreät kokeilisi lähijunaa Salon ja Turun välillä

18
Vihreiden suunnitelmissa Turun rautatieasemalta lähtee tulevaisuudessa lähijunia Turkuun, Loimaalle ja Naantaliin.

Vihreät esittää Suomen suurille kaupunkiseuduille uutta lähijunien kokeilua. Turun seudulla se tarkoittaisi, että lähijuna liikennöisi myös Turun ja Salon välillä. Nykyisten rautatieasemien lisäksi seisakkeita olisi Halikossa, Paimiossa, Piikkiössä ja Littoisissa.

Säännöllistä lähijunaliikennettä olisi Turusta myös Naantaliin, Uuteenkaupunkiin ja Loimaalle. Turun lisäksi muut suuret kaupunkiseudut olisivat Tampere, Oulu, Lappeenranta, Lahti ja Kouvola. Pääkaupunkiseudulla lähiliikennettä on jo ennestään.

Turun seudun lähijunaliikenteen reitin alueella asuu vajaat 390 000 ihmistä. Heistä 120 000–150 000 asuu 2,5 kilometrin säteellä asemista ja voisi käyttää junaa työmatkoilla, vihreät arvioi. Salon ja Turun välillä juna kulkisi esityksessä arkisin tunnin välein.

Turun kaupunginhallituksen varapuheenjohtajan Jukka Vornasen (vihr.) mukaan kymmenien tuhansien ihmisten tuominen nopean ja sujuvan raideliikenteen pariin auttaisi kaupunkiseudun päästötavoitteiden saavuttamisessa.

Vihreät esitteli tiistaina ajatuksiaan maakuntien lähijunaliikenteen kehittämisestä.

– Säännöllinen lähijunaliikenne tulee aloittaa vuoteen 2023 mennessä. Seisakeverkoston palauttaminen olisi mahdollista aloittaa jo tällä hallituskaudella ja saattaa loppuun vuoteen 2030 mennessä, esittää vihreiden varapuheenjohtaja Jaakko Mustakallio .

Vuonna 2020 toteutettiin lähijunapilotti muun muassa Tampereen ja Nokian välillä.

– Se osoitti, että jopa koronavuonna lähijunien käyttäjämäärä kasvoi 47 prosenttia. Kun koronakriisistä päästään yli, olisi kaupunkiseuduilla suurta potentiaalia lähijunaliikenteen kasvattamiseen, Mustakallio toteaa tiedotteessa.

Seisakeverkoston kustannuksiksi vihreät arvioi 20–40 miljoonaa euroa. Rahoittamiseen voi puolueen mukaan käyttää Euroopan kestävän kehityksen rahastoa sekä valtion infra-budjettia.

18 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Markus
1 kuukausi sitten

Kauan olisi matka-aika Salosta Turkuun?

Urpo
1 kuukausi sitten

Kiinnostava ehdotus. Olennainen juttu tuossa olisi saada polkupyörä helposti kyytiin. Silloin käyttökelpoisuus kattaisi helposti useamman kilometrin säteen asemilta. Linja-autossa ei tätä mahdollisuutta ole, vaikka pysäkkejä paljon onkin.

Jerppu
1 kuukausi sitten
Reply to  Urpo

Ainakin kaukoliikenteen bussiin on mahdollista ottaa fillari mukaan (tai näin on ennen ollut, en tiedä tämänhetkistä tilannetta).

Toisaalla jo ehdotin, että ”Rügenin tyyliin” paikkureille laitettaisiin peräkärry perään, mihin saa helposti isonkin määrän polkupyöriä kyytiin.

Urpo
1 kuukausi sitten
Reply to  Jerppu

Linja-autoon saa pyörän tai sitten ei. Asiakkaan kannalta tilanne on heikko, koska varmuutta etukäteen asiasta ei ole. Sähköpotkulauta voisi ehkä olla mahdollista kuljettaa ilman ongelmia.

Junassa pyörän kuljetus olisi toimiva ratkaisu, kun kuskin ei tarvitse hypätä ohjaamosta avaamaan ja sulkemaan luukkuja sen mukaan, onko matkustajilla pyöriä vai ei. Peräkärry linja-auton perässä tuskin sekään on kovin näppärä tällä reitillä.

Raideliikenteessä investoinnit ovat sen verran arvokkaita, että ihan joka kylään asemaa tuskin on mahdollista rakentaa. Turku-Salo ja muutama pysäkki matkalla olisi suhteellisen kevyellä järjestelmällä toteutettavissa varsinkin silloin, kun toinen raide osuudelle rakennetaan. Toki mielellään ajatusta paikallisliikenteestä näkisi kehiteltävän jo paljon aikaisemmin.

Jerppu
1 kuukausi sitten
Reply to  Urpo

Hyvin ne bussit peräkärryineen näyttivät pärjäilevän tuolla em. saksalaissaarella. Joka paikkurissa oli iso kärry perässä ja siihen mahtui kai kymmenittäinkin fillareita. Suositulla lomasaarella pyöräilijöitä on paljon. Kuten toisessa kommentissa ehdotin, jos pysähdys tehdään vain tarvittaessa ja jos laituriksi kelpuutetaan kevyempi ratkaisu, oiva paikka seisakkeelle löytyisi jokaisen sillan ja alikulun kohdalta matkan varrella. Ei seisakkeen laiturin tarvitse olla junan mittainen, eikä betonia – ei sen oikeastaan tarvitse edes olla molemmilla puolilla rataa. Kestopuinen tai metallinen luiska, jolla pääsee yhteen vaunuun, riittää. Sitten vain kerrotaan matkustajille etukäteen, että mistä vaunusta poistuminen (siitä, mihin pääsee pyörätuolilla ja rollaattorin kanssa). Siltojen ja alikulkujen kohdalla… Lue lisää »

Jaakko
1 kuukausi sitten

Lähijunaliikenne olisi kiva saada myös Salosta sitten jatkumaan edelleen Teijon, Perniön, Muurlan, Perttelin ja Someron suuntiin.

Se parantaisi kulkuyhteyksiä esimerkiksi Teijon kansallispuistoon. Riippuen tietenkin vuorojen määristä niin arkisin kuin viikonloppuisin.

Jerppu
1 kuukausi sitten
Reply to  Jaakko

Toki, mutta ei kovin realistinen toive ainakaan Teijon, Perttelin ja Someron osalta, kun ei niihin mene raiteita. Uusia ratoja tuskin kovin helposti tähän saadaan, ainakaan lyhyellä aikavälillä. Lähimpänä Teijon kansallispuistoa taitaa rantarata käväistä Lehmijärven paikkeilla ja siellä olisi kaupungin uimarantakin. Saisiko siitä jotain viriteltyä? Muurla ja Suomusjärvi voisi olla mahdollisia sitten kun uusi oikorata valmistuu. Mikäli radalle mahtuu. Hajala oli unohtunut vihreiden kartalta pois, voisi kai se juna ainakin tarvittaessa sielläkin pysähtyä? Muurlan ja Suomusjärven seisakkeet vain pitäisi kipin kapin saada siihen oikoradan suunnitelmaan mukaan. Perniö olisi ollut muuten hyvä seisakepaikka ja päätepiste Turusta tulevalle junalle, mutta kun se rata… Lue lisää »

Veka
1 kuukausi sitten
Reply to  Jerppu

Uusia raidelinjoja ei enää voi rakentaa. Aina on jonkun talot ja pellot edessä.

Amaryllis
1 kuukausi sitten
Reply to  Jerppu

Jerpulle tiedoksi, että kumpikin Suomusjärvelle suunniteltu asemavaraus sijaitsee noin 3 – 5 kilometrin päässä asutuksesta. Keskellä ei-yhtään-mitään.

Uusia asukkaita
1 kuukausi sitten
Reply to  Amaryllis

Paikka Suomusjärven kirkonkylän kohdalla voi olla ihan hyväkin uudelle kasvukeskukselle. Sinne vaan uusia tontteja kaavoittamaan.

Jerppu
1 kuukausi sitten
Reply to  Amaryllis

Tiedetään. Ratahan erkanee moottoritien linjauksesta Lahnajärven jälkeen, joten se ei mene kovin läheltä Suomusjärven taajamaa. Siten aseman saaminen taajamaan on mahdotonta, ellei sitten tehdä sivuraidetta sitä varten.

Toisaalta, jos rata olisi yritetty vetää keskelle taajamaa, mikä poru siitä olisikaan syntynyt. Kuten Lukkarinmäessä syntyi.

3-5km onneksi ei ole pitkä matka maaseudulla 🙂 vaikka pyöräillä.

Amaryllis
1 kuukausi sitten
Reply to  Jerppu

3 – 5 kilometriä taitaa olla ihan yhtä pitkä tai lyhyt matka sekä maaseudulla että kaupungissa. Jos linjaus olisi ollut se järkevin mahdollinen, niin Suomusjärven asemapaikka olisi ollut Kivihovin paikkeilla, missä se ei olisi rikkonut asuinaluetta, mutta ollut kävelymatkan päässä asutuksesta.

Keijo K.
1 kuukausi sitten
Reply to  Jaakko

Kun tuohon liittää vielä linja-autoista tutun pysähtymispainikkeen, niin johan homma tosiaankin pelittäisi.

Jerppu
1 kuukausi sitten
Reply to  Keijo K.

Pysäytyspainike voisi löytyä sekä junasta että seisakkeelta – jos ei kukaan ole nousemassa kyytiin tai pois, turha pysähtyä. Lisäksi pysähdyksen voisi tilata netistä tai kännykkäapplikaatiolla etukäteen… kun vielä asemaksi kelpuutettaisiin vaatimattomampi laiturirakenne, kuten vanhan ajan seisakkeilla, niin olisi aika halpaa ja helppoa tipautella niitä seisakkeita vaikka jokaisen sillan ja alikulun tuntumaan.

Mamma Maalta
1 kuukausi sitten
Reply to  Jaakko

Lähijunayhteys Salo-Hajala-Paimio-Piikkiö olisi suositeltavaa, jos vaan hinnat olisivat kohtuulliset. Suotavampaa kuin joku ”tunninjuna” joka ei ole sananmukaisesti edes tunninjuna! Monet eläkeläiset käyttivät junia kulkemisiinsa hyvinkin paljon, mutta se loppui siihen, kun asemilta lipunmyynnit poistettiin ja samoin -50% hinnan alennukset.

Jerppu
1 kuukausi sitten
Reply to  Mamma Maalta

Minusta molempi parempi. Paikallisjuna toimisi paikallisliikenteenä, kiireettömien maisemajunana ja liityntäliikenteenä nopealle junalle. Lisäksi se tarjoaisi ruuhka-aikaan lisäpaikkoja, jos ei nopeaan junaan mahdu. Toki sen pitäisi samalla olla myös halvempi kuin nopean junan.

Marko
1 kuukausi sitten
Reply to  Mamma Maalta

Tilasin meno-paluu Turku -Salo noin viikko ennen matkaa, maksoi 7,20 euroa. Eipä se paljon halvempaa voisi olla. Ja jos rahat eivät riitä matkustamiseen, niin sitten ei matkusteta.

Ihminen tarvitsee katon pään päälle ja ruokaa, loput ovat extraa.

Kuis sit
1 kuukausi sitten
Reply to  Jaakko

Teijolle ja Mathildaan menee paikkuri tunnin välein jo nyt, kun vaan käytettäisiin sitä.