Asukkaiden mielestä jätehuolto pitäisi järjestää kokonaisuutena

15

Lounais-Suomen Jätehuollon (LSJH) teettämän asukaskyselyn mukaan yhä useampi pitää jätehuoltoa kunnan peruspalveluna, joka tulee suunnitella ja järjestää kokonaisuutena.

Tätä mieltä oli 90 prosenttia vastanneista. Innolinkin toteuttamaan kyselyyn osallistui yhteensä 1337 eri ikäistä vastaajaa alueen kaikista kunnista. Edellisessä, vuoden 2019 tutkimuksessa tätä mieltä oli 84 prosenttia vastaajista.

Kysely kertoo asukkaiden olevan monella mittarilla entistä tyytyväisempiä LSJH:n tarjoamiin jätehuoltopalveluihin ja jätehuollon nykytilanteeseen yleisesti. Asukkaille kaikkein tärkeintä on, että kodin jäteastia tyhjenee sujuvasti, kierrätys toimii ja hinta on kohdallaan.

Vastaajista 42 prosenttia kertoo lajittelevansa jätteitä entistä innokkaammin. Neljä prosenttia vastaajista ilmoitti, että halu lajitella jätteitä on vähentynyt.

Tavanomainen syy muutokseen lajitteluhalukkuudessa oli muutos lähellä olevissa keräyspalveluissa, esimerkiksi uusien keräysastioiden tai uuteen kotiin muuttamisen myötä. Lajittelun helppous tai vaikeus oli tärkein motivaatiotekijä. Vaikutusta oli keräyspisteiden etäisyydellä, ja myös kodin tilojen sopimattomuuden koettiin vähentävän halua lajitella jätteitä.

Vaikka intoa ja halua lajitteluun on, asukkaiden lajitteluaktiivisuudessa ei kuitenkaan ole tapahtunut toivottua positiivista kehitystä. Lajitteluaktiivisuus kasvoi selkeästi edellisten kahden tutkimusjakson välillä, kun tuolloin entistä useampi vastaaja ilmoitti lajittelevansa jätteensä aina tai useimmiten.

Aktiivisimmin lajiteltiin tuolloin muovipakkauksia, joiden keräys käynnistyi monella kiinteistöllä ja Rinki-ekopisteellä. Vuonna 2020 asukkaiden lajitteluaktiivisuus näyttää kuitenkin tasaantuneen.

LSJH kertoo tiedotteessa olevansa huolissaan, että biojätteen lajittelussa kehitys on pysähtynyt. Vain 50 prosenttia vastaajista kertoo lajittelevansa biojätteet aina, vaikka 63 prosentilla on oman ilmoituksensa mukaan kotipihassa joko biojätteen keräysastia tai kompostori.

LSJH toteuttaa asukaskyselyn säännöllisesti, noin kahden vuoden välein, jotta asukkaiden asenteiden ja tottumusten muutoksista saadaan seurantatietoa pitkältä aikaväliltä. Tutkimus tarjoaa LSJH:lle työkaluja suunnitella jätehuoltopalveluja vastaamaan asukkaiden tarpeita entistä paremmin.

15 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Moninkertainen jätemaksun maksaja
1 vuosi sitten

Minäkin maksan neljät LSJH:n perusmaksut, mutta tuo kysely on lipsahtanut ohi. Onko vastaajat arvottu?

Tietäjä
1 vuosi sitten

Ei arvottu, vaan valittu ennemminkin.

Amaryllis
1 vuosi sitten

Täällä ilmoittautuu kolmen perusmaksun maksaja (joka saa vain yhden seinäkalenterin). Olisin mielelläni osallistunut asiakaskyselyyn.

Jerppu
1 vuosi sitten

Varmaankin LSJH:n henkilökunnan keskuudessa tehty? Ei ole kyselyä näkynyt täälläkään. Vastustan jyrkästi LSJH:n monopolia ja koko firmaa. Olen nähnyt kahdesti, kahdella eri paikkakunnalla, mitä seuraa, kun kunta pakkosiirtää jätekuljetukset isolle, toiselta paikkakunnalta tulevalle yritykselle. Välittömästi tapahtuu kaksi asiaa: paikallisten pienten jätehuoltoyritysten konkurssi ja täyskaaos, kun ulkopaikkakuntalaiset jäteautot alkavat kaahailla kaduilla ja hoitavat hommat kiireessä ja hutiloiden. Kerrostalojen jätesäiliöitä pitkin parkkipaikkoja riipin raapin, roskaa ympäriinsä ja tyhjennykset hoituvat lähinnä sattumanvaraisesti jne. Hieman myöhemmin sitten tulee hintojen nousu, kun ei ole enää kilpailua ja systeemistä ei enää pääse eroon, kun ne pienet paikalliset menivät konkkaan. Kiskossahan kävi niinkin, ettei tilanteen palauduttua joillekin… Lue lisää »

Keijo K.
1 vuosi sitten

Olemme jo vuosia lajitelleet jätteemme. Biojäte menee kompostoreihimme, muovit menevät keräyspisteisiin kaupungille, lasi ja metalli paikalliseen keräyspisteeseen kuten paperitkin.

Tyhjät maitopurkit pitäisi toimittaa muualle, mutta ne palavat pannun pesässä. Roskikseen ei paljon kerry, ja sen vähän noutaa 8 viikon välein erittäin hyvä paikallinen jätehuollon toimija.

Olli P.
1 vuosi sitten
Reply to  Keijo K.

Asiaa. Miksi rikkoa toimivaa systeemiä?

Bisnistä vaan
1 vuosi sitten

Lajitteluintoa meillä latisti eniten tuo perusmaksu, ja hyvin pian sen jälkeen meitä lähimpänä olevan lajittelupisteen poistaminen.

Otan tuon perusmaksun nykyään palvelumaksun kannalta, enkä kuskaa jätteitäni auton takakontissa ja maksa vielä siitä lystistä.

Yksi kysymys
1 vuosi sitten

Mielenkiintoisempaa on se, miten alueellisen jätehuollon järjestäminen vaikuttaa pitempiaikaisten uutisten perusteella politisoituvan Turun kuntavaaleilla valittavien edustajien käsiin. Turussa puolueiden kannatuslukemat ovat kovin erilaiset kuin muualla Varsinais-Suomessa, joiden jätehuollon järjestämiseen turkulaiset kuitenkin pitkälti vaikuttavat.

Etätyön aikakaudella jätehuollon hallinto ja toimistohenkilöstö voisi myös pärjätä nykyistä pienemmissä konttoritiloissa. Kiinnostaisi sellainen fakta, paljonko alueen jätehuollon perusmaksujen kokonaispotti on vuodessa?

Keijo K.
1 vuosi sitten
Reply to  Yksi kysymys

Kokonaispotti kerätyistä perusmaksuista on niin valtava, ettei sitä voida julkistaa. Pöhöttynyt hallinto on toinen asia, jota ei voida tuoda julkiseen keskusteluun.

Monttööri
1 vuosi sitten

Kokemuksieni mukaan LSJH on ylimielisesti asukkaaseen suhtautuva kuntien omistama yhtiö, joka sille hankalissa tilanteissa piiloutuu osakeyhtiömuotoisen toiminnan taakse.

Toiminnan läpinäkyvyydestä ei puhettakaan. Mikä lie tämäkin kysely ollut.

Muurlalainen
1 vuosi sitten

Eikö LSJH:n alueella ole melkein puoli miljoonaa asukasta, ja kyselyyn on vastannut 1 337 eli noin kolme promillea. Otos on siis erittäin kattava. Taitaa olla kerättävät perusmaksut miljoonaluokkaa.

Eikö se ole Rinki, joka hoitaa hyötyjätteiden keruut, ja sähkölaitteilla on omat kulut maksava ketju. Hämäräksi jää LSJH:n osuus muista kuin kalenterin jakamisista. Jos viet roskia jäteasemille, niistä peritään maksu. Yrityksiltä perittävät kulut suuruudellaan ainakin kattavat niistä syntyvät kulut.

Jerppu
1 vuosi sitten
Reply to  Muurlalainen

Todellakin. Rinki kerää ainakin muovipakkaukset, lasin, metallin ja kartongin. Rinki on teollisuuden ja kaupan omistama, voittoa tavoittelematon yhtiö. Lähes kaikesta, mitä LSJH:n asemalle viedään, peritään maksu (eikä aina edes kovin pieni sellainen). Lisäksi lakisääteinen sekajätteen keräys maksetaan erikseen, syntyi sitä jätettä tahi ei. Ja vaikka taloudessa olisi vain yksi ihminen, niin jätehuolto on pakko järjestää ja maksaa sekä vakituiselle asunnolle että kesämökille, vaikka ei mitenkään kykenisi molemmissa samanaikaisesti oleilemaan ja vaikka mökillä syntynyt jätemäärä mahtuisi vaikka taskuun. Ja sitten sen lisäksi joka kiinteistö maksaa sen veroluonteisen perusmaksun, vaikka epäselvää on, että mitä sen vastineeksi saa ja vaikka yrityksillä, mukaanlukien jätehuoltoyritykset,… Lue lisää »

Amaryllis
1 vuosi sitten
Reply to  Jerppu

Perusmaksun vastineeksi saa yhden seinäkalenterin, paitsi jos maksaa useamman perusmaksun, niin siltikin saa vain yhden kalenterin.

Keijo K.
1 vuosi sitten

Tänään 18.2. lehdessä oli kaksi kirjoitusta jätteenkäsittelyn järjestelyistä. Voisinkin kysyä LSJh:n johdolta, kannattaisiko järjestää uusi kysely?

Kyselyn voisi järjestää nettikyselynä, jotta kattavuus olisi luotettavampi. Nykyinen järjestelmä on toiminut hyvin ja toimii jatkossakin, jos ahneet pysyvät poissa.

Monttööri
1 vuosi sitten

Lounais-Suomen jätehuolto 18.2. Tätä mieltä -kirjoituksessaan mainitsee jätehuollon kokonaisvaltaisesta kehittämisestä. Saan kirjoituksesta sen käsityksen, että kunnan järjestämä jätteenkuljetus olisi se paras vaihtoehto.

Kun nyt puhutaan kokonaisvaltaisesta jätehuollon kehittämisestä, niin tuli mieleeni, että onko siinä tarkoitus, että esimerkiksi jätteenpolttolaitoksen, jonka hankenimenä on tosin käytetty ekovoimalaitosta, polttoaineena mm. käytettävien loppuun käytettyjen renkaiden kuljetus polttoon järjestyisi keskitetysti laittamalla renkaat kadun varteen jätesäiliön viereen odottamaan keskitettyä kuljetusta, jolloin näin ollen voitaisiin varmistua siitä, että renkaat poltetaan taatusti ekologisesti kaukolämmöksi.