Korona antoi potkua ruuan nettikaupalle

0
Salon Pahkavuoren K-marketin kauppias Tarja Kaartinen hoitaa iltapäivisin nettitilausten kotiinkuljetukset. Hän sanoo ruuan nettikaupan olevan pienimuotoista, mutta uusia tilaajia tulee ajoittain eri syistä. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Korona vauhditti ruuan nettikauppaan siirtymistä kaupoissa. Esimerkiksi Salon Pahkavuoren K-marketissa nettikauppa otettiin käyttöön pikimmiten viime keväänä.

– Sitä käyttävät kaikenikäiset, mutta kyllä puhelimen kauttakin vielä tilataan, selittää kauppias Tarja Kaartinen .

Hän lisää, että toki nettikauppa on pienimuotoista. Se kuitenkin vakiintui siten, että jo keväällä mukaan tulleet ovat siinä pysyneet.

Pahkavuoren K-marketin asiakkaista valtaosa haluaa ostoksensa kotiin. Sen sijaan K-Pirkkatorin nettikauppa-asiakkaat haluavat kauppias Pasi Kallion kokemusten mukaan noutaa tilaamansa tuotteet.

Kalliolla nettikaupasta on pitkä kokemus, sillä hän otti K-ryhmän nettikaupan (k-ruoka.fi) käyttöön jo muutama vuosi sitten. Kun korona noin vuosi sitten yltyi epidemiaksi ja Suomessa otettiin valmiuslaki käyttöön, nettikauppa vain odotti käyttäjiään.

– Sen suosio kasvoi silloin voimakkaasti, mutta väheni kesällä, Kallio selittää.

Myös Halikon Prisman nettikauppa-asiakkaat noutavat ostoksensa, jotka on jo alkuviikosta lähtien saanut noutolokerikoista.

Suur-Seudun Osuuskaupan (SSO) Prismojen johtaja Panu Kärjes sanoo, että Prismoissa ei ole parhaillaan kotiinkuljetusta eikä sitä hänen mukaansa ole kovin paljoa kysyttykään.

Useimmat ovat halunneet noutaa ostokset itse, mikä on maanantaista lähtien ollut entistä joustavampaa.

– Asiakas saa puhelimeensa tekstiviestillä koodin, jonka avulla hän saa Prisman takana olevasta noutolokerikosta ostoksensa, Kärjes kuvailee.

Aiemminkin nettiostokset sai noutaa samasta paikasta, mutta niiden luovuttamista saattoi joutua odottamaan jonkin aikaa riippuen siitä, miten henkilökuntaa oli sillä hetkellä vapaana.

Prismoissa nettitilaukset tehtiin ensin sähköpostilla. Myöhemmin otettiin käyttöönfoodie.fi-palvelu, joka on ollut käytössä jo useamman kuukauden. Kärjes sanoo, että sen käyttö kasvaa vauhdilla.

Korona-ajan vaikutus nettikaupassa näkyy siten, että kesällä tautitilanteen vaimennuttua kasvussa näkyi pientä tasaantumista.

Kärjes ei kuitenkaan lähde analysoimaan tarkemmin ruuan nettikaupan kehitystä, sillä sen historia on vielä niin lyhyt. Suunta tosin näkyy ja se on ylöspäin.

Ruuan nettikauppaa hyödyntävät hyvin monenlaiset ihmiset. SSO:n Kärjes sanoo, että joukossa on esimerkiksi lapsiperheitä, jotka haluavat säästää aikaa.

Nettikauppa ei kuitenkaan ole yksin nuorten suosiossa, vaan joukossa on iäkkäitäkin ihmisiä.

Saman on huomannut K-kaupan Tarja Kaartinen. Vaikka nettikaupan osuus on pientä, sinne tulee aika-ajoin uusia asiakkaita.

– Ei syynä ole pelkästään korona, vaan joku on saattanut esimerkiksi liukastua ja loukata itsensä, hän selittää.

Lapsiperheillä netin käyttöä selittää helppous. Kaartinen sanoo, että on helpompaa saada ostokset kotiin kuin tulla lasten kanssa kauppaan.

– Olisin itsekin käyttänyt sitä silloin, kun lapset olivat pieniä, jos sellainen olisi ollut käytössä, Kaartinen naurahtaa.

Tavallisimmin ruokaostokset tilataan kerran viikossa.

– Kaupassa on huolehdittava, että päiväykset eivät vanhene, hän muistuttaa.

K-Pirkkatorin Pasi Kallio toteaa, että ruuan nettikauppa oli alussa vähäistä ja pieni sen osuus on edelleen sen jälkeen, kun se noin vuosi sitten kasvoi voimakkaasti ja laski taas uudestaan.

– Meitä on tosin monta nyt jakamassa nettikauppaa, hän pohtii.

Korona ei ainakaan parhaillaan juuri heijastu netin puolella asiointiin, mutta näkyy yhä kaupassa. Kallio on huomannut, että monet ostavat edelleen paljon kerrallaan, jotta voivat vähentää asiointia.

Kallion havaintojen mukaan monet myös ovat oppineet pitämään kasvomaskeja ja huolehtimaan turvaväleistä. Hän kuitenkin toivoisi, että samat tavat tulisivat tutuiksi myös teini-ikäisille koululaisille, joilla hän sanoo harvemmin näkyvän maskeja kaupassa.

Kaupungin nettisivuilla tietoa kauppojen ruokatoimituksista

Monilla Salon kaupoilla toimii edelleen korona-aikana käynnistynyt ruokatoimitusten kotiinkuljetus tai noutopalvelu.

Kaupoista löytyy myös tietoa Salon kaupungin koronavirusta koskevilta nettisivuilta kohdasta korona-apu. Listalta selviää myös, mitä palveluista peritään.

Korona-apulistalla mukana olevan Muurlassa toimivan M-marketin kauppias Aki Akkanen sanoo, että tuotteita on tilattu edelleen sähköpostin kautta, joskaan ei kovin paljoa.

Kauppias kerää ostokset ja toimittaa tilaajan halutessa kotiin tai sitten ne haetaan kaupasta.

– Enemmän on sellaisia, jotka hakevat täältä, hän selittää.