Salo kosiskelee osaajia lupaamalla mukavaa pikkukaupunkielämää

0
Happy Pro -kampanja korostaa työn ohella elämänlaatua. Kuvassa Salon syysmarkkinahumua vuodelta 2015. Kuva: SSS arkisto/Minna Määttänen

Lounaisen Suomen kaupungit ovat käynnistäneet Happy Pro -kampanjan, kertoo Salon kaupunki tiedotteessaan.

Verkkokampanjan tavoitteena on lisätä Lounais-Suomen tarjoamien uramahdollisuuksien kansainvälistä tunnettuutta korkeasti koulutettujen asiantuntijoiden keskuudessa.

Kampanjan toteuttavat yhteistyössä Salon, Turun, Porin, Rauman ja Uudenkaupungin kaupungit.

– Lounais-Suomessa kasvun esteenä on erityisosaajien puute, sanotaan tiedotteessa.

Kampanja kohdennetaan osaajille, joiden asiantuntemus sopii alueen yritysten tarpeisiin. Tavoitteena on löytää etenkin robotiikan ja automaation, sähköisen liikkumisen ja akkuteknologian, diagnostiikan ja biotieteiden sekä ICT-teknologian asiantuntijoita.

Happy Pro -kampanja on osa kansallista Talent Boost -toimenpideohjelmaa.

Kampanjan keskiössä on leikkimielinen kysely. Sen avulla osaaja voi testata, miten hyvin hän sopisi asettumaan Lounais-Suomeen.

Lisäksi kampanjassa hyödynnetään vertaismarkkinointia, kun alueen eri yrityksiin jo työllistyneet osaajat kertovat kokemuksistaan.

– Kampanja ammentaa Suomen maineesta maailman onnellisimpana maana. Viime aikoina on alettu ymmärtää, ettei yksistään työpaikan tarjoaminen riitä, vaan osaajan koko perhe on houkuteltava Suomeen. Silloin puhutaan myös sellaisista asioista kuin hyvät palvelut, turvallisuus, luonto ja elämänlaatu. Tässä Salo on vahvoilla, pystymme tarjoamaan kiinnostavia huippuluokan työpaikkoja mutta myös mukavaa pikkukaupunkielämää lyhyen matkan päässä isojen kaupunkien tarjonnasta, sanoo Salon kaupungin kansainvälisten asioiden erityisasiantuntija Terhikki Lehtonen tiedotteessa.

Happy Pro -sivustolla Salosta löytyy esimerkiksi kuvat syysmarkkinoilta ja Teijon kansallispuistosta. Oman tarinansa kertoo Ledilin palveluksessa oleva espanjalaistaustainen Raul Parra. Hän mainitsee Suomen eduiksi esimerkiksi rennon elämäntavan ja luonnon.

Lounaisessa Suomessa on aiemminkin houkuteltu osaajia ulkomailta.

Vuonna 2019 toteutettiin Talent Call Turku -kutsukilpailu, jossa viisi osaajaa perheineen pääsi tutustumaan Turkuun paikkana asua, elää ja työskennellä. Hakemuksia kampanjaan tuli yli tuhat, ja edustettuna oli 75 eri kansalaisuutta. Kampanjan voittajista yksi pariskunta on työskennellyt Turussa teknologia-alalla elokuusta 2020 lähtien, ja toinen perhe saapuu Suomeen keväällä 2021.

Happy Pro -kampanja on käynnissä 17.2.–17.3.2021 osoitteessa www.talentcall.fi/happypro

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments