Somerolainen Aleksi Alanne erikoistui 25-vuotiaana raskaisiin kuljetuksiin – erikoiskuljetusten tieltä siirretään niin liikennemerkkejä, lyhtypylväitä kuin liikennevaloja

0
31-vuotias Aleksi Alanne perusti suuriin kuljetuksiin erikoistuneen yrityksen kuusi vuotta sitten. Maatilalla kasvanut Alanne opetteli itse alalle ajamalla lavettia viisi vuotta vieraan palveluksessa. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Somerolaisen Aleksi Alanteen yrityksen autot liikkuvat silloin, kun teillä on muuten hiljaista. Lavettikuljetus Alanne on erikoistunut maanteillä liikkuviin suuriin erikoiskuljetuksiin ja vaativimmat kuljetukset tehdään öisin.
31-vuotias Alanne perusti yrityksen kuusi vuotta sitten.
– Tulin alalle parikymppisenä ja ajoin ensin lavettia viisi vuotta vieraalla. Sitten päätin lähteä itse yrittäjäksi, Alanne huomauttaa.
Alanteen yritys kuljettaa siirrettäviä murskainlaitoksia, siltojen paalutuksissa käytettäviä suuria porapaalutuskoneita sekä koulujen, päiväkotien ja muiden valmiina toimitettavien tilojen elementtejä ympäri maata. Välillä matkassa on VR:n vetureita tai teollisuuden suuria erikoiskoneita. Viime vuonna yritys kuljetti muun muassa Ruotsiin Uumajan sillan osia.

Ison kuljetuksen suunnittelu vaatii paljon työtä. Reitit katsotaan ja mietitään lähes millintarkasti etukäteen. Usein reitin varrelta pitää poistaa väliaikaisesti myös esteitä.
– Tarpeen mukaan liikennemerkkejä, lyhtypylväitä ja korkealla olevien liikenneopasteita irrotetaan, puita karsitaan ja teräviä reunakiveyksiä tasoitetaan asfalttimassalla tai sepelillä. Välillä pitää myös liikennevalot siirtää hetkeksi pois tieltä, Alanne kertoo.
Myös säätietoja seurataan tarkasti.
– Talvella tilaamme usein erikseen hiekoituksia, jotta raskailla autoilla pääsee ylös mäkiä.
Leveät kuljetukset ovat tiukasti valvottua toimintaa, sillä jokaisen kuljetuksen suunnitelma on etukäteen hyväksytettävä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella. Tarkkakin suunnitelma voi joskus pettää, sillä varsinkin sään nopea ja ennustamaton muutos voi tuottaa yllätyksiä.
– Pari vuotta sitten lumimyrsky hidasti isoa kuljetusta Helsingissä. Niinpä meidän kuljetuksemme ajoi Kehäykköstä väärään suuntaan kymmentä vaille kuusi aamulla. Matkaa kohteeseen oli vain kolme kilometriä, mutta tilanne pääsi myös Helsingin Sanomiin, kertaa Alanne tilannetta, joka piti vain hoitaa rauhallisesti loppuun.

Aleksi Alanteen yrityksessä autot ja lavetit huolletaan itse, sillä jokainen työntekijä taitaa myös korjaushommat. Alanne sekä Tuomo Peltonen (oik.) ja Jarno Tähtinen vaihtavat lavetin jarruletkua. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Aleksi Alanne asuu Somerolla ja myös yrityksen kotipaikka on Somero. Iso kalusto ja hallit löytyvät Kouvolasta ja Kanta-Hämeestä Lopelta. Tukikohtien valintaan ovat vaikuttaneet hyvä sijainti ja hyvät tiet.
– Loppi on sopivassa paikassa ja kantatie 54 kulkee vierestä. Kouvolan hallimme läheltä löytyy Elementit-E:n tehdas, jonka tekemiä rakennuksia kuljetamme.
Alanne korostaa, että tukikohtien sijainnista huolimatta yrityksen kotipaikka tulee aina olemaan Somero.
– Somerolta ei kuitenkaan pääse raskaalla kalustolla kuin Salon ja Helsingin suuntaan. Forssaan johtavalle Torrontielle ei saa mennä raskailla kuljetuksilla ja Jokioistentiellä on heikko silta.
Myös Someron keskusta pitää kiertää kaukaa raskailla kuljetuksilla, vaikka 80-luvulla tehty ohikulkutie kulkee keskustan sivusta.
– Helsingintiellä Rantatuvan kohdalla olevalla sillalla on painorajoitus.
Myös Alanteen koti pysyy Somerolla, sillä hän aikoo yritystoiminnan ohessa jatkaa myöhemmin vanhempiensa maatilaa Lautelan kylässä.

Alanteen yritys on kasvanut nopeasti, vaikka alalla riittää kilpailua. Yritys työllistää tällä hetkellä 19 tekijää ja viime vuonna liikevaihto kohosi 2,8 miljoonaan euroon.
– Päätin heti alussa keskittyä nimenomaan suuriin kuljetuksiin. Vieraalla työssä ollessani mietin paljon sitä, miten tietyt asiat kannattaa hoitaa ja millainen lavetti toimii.
Yrityksen kalustoon kuuluu tällä hetkellä kaksitoista lavettia, joista suurimmat kestävät 100 000 kilon painon. Erilaisia vetoautoja on pitkälti toistakymmentä.
Korona pysäytti viime keväänä myös isot kuljetukset lähes kokonaan, kun taloelementtikauppa tyrehtyi. Alanne pystyi kuitenkin pitämään väkensä koko ajan töissä.
– Teemme itse huollot ja korjaukset ja rakennamme myös itse kalustoa. Jokainen työntekijä osaa myös korjaushommat, joten keskityimme parantamaan ja samalla suurentamaan kalustoa.
Korona ei syönyt myöskään yrityksen liikevaihtoa, sillä epidemian alkaessa hän oli juuri aloittanut uuden liiketoiminnan ja ostanut kaksi pyöräkonetta. Caterpillarit kuljettavat kiviä murskauslaitokseen ja ajavat valmista mursketta pois. Toiminta työllistää neljä työntekijää.
– Toinen aliurakoitsija lopetti ja minua pyydettiin tilalle. Koneet olivat maanantaina työssä, kun edellisenä keskiviikkona minulle oli ehdotettu asiaa. Minulle tämä sopi hyvin, sillä pidän nopeista liikkeistä ja päätöksistä.

Lavettikuljetus Alanne

  • Perustettu vuonna 2015.
  • Kotipaikka Somero, kalustohallit Lopella ja Kouvolassa.
  • Omistaja ja toimitusjohtaja Aleksi Alanne.
  • Erikoistunut raskaisiin kuljetuksiin.
  • Aloitti viime vuonna myös kivien ja murskeen kuljetuksen.
  • Työllistää 20 henkilöä.
  • Liikevaihto noin kolme miljoonaa euroa.