Ruokakauppa hyötyi korona-ajasta – SSO:n Tapio Finér tyytyväinen viime vuoden tulokseen

0
Marketkauppa kiritti Suur-Seudun Osuuskaupan liikevaihdon ja -tuloksen plussalle koronavuodesta huolimatta. Toimitusjohtaja Tapio Finér kiittää ennakoitua paremmasta tuloksesta henkilökuntaa. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

SSO:n (Suur-Seudun Osuuskaupan) toimitusjohtaja Tapio Finér ei peittele tyytyväisyyttään pandemiavuodesta huolimatta. Vaikka korona kuritti SSO-konsernin toimialoista osaa, kokonaisuus nousi plussalle.

– Tilanteeseen nähden tulosta voidaan pitää erinomaisena onnistumisena, hän sanoo.

Koko konsernin vuoden 2020 liiketulos ennen kertaluonteisia eriä nousi 9,4 miljoonaan euroon. Se on 2,4 miljoonaa euroa suurempi kuin edellisenä vuotena.

SSO:n liikevaihto oli 458 miljoonaa euroa ollen prosentin verran edellisvuotta parempi. Tähän avitti ennätysvauhtiin kirinyt marketkauppa, jonka liikevaihto kasvoi 12 prosenttia. Autokauppakin ylsi lopulta edeltävän vuoden tasolle, mutta isoin miinus tuli matkailu- ja ravitsemiskaupan puolelta, 23 prosenttia miinusta.

Finér kiittää SSO-konsernin ennakoitua paremmasta tuloksesta poikkeusvuotena henkilökuntaa, joka noudatti turvallisuusohjeita ja jousti vaihtamalla työtehtäviä vaikkapa ravintoloista ruokakauppoihin. Näin lomautukset voitiin vähentää minimiin.

Juuri ruokakaupan puolella viime vuosi oli hyvä. Jo viime vuoden puolella julkistetussa osavuosikatsauksessa nähtiin, että markettien ja tavaratalokaupan kasvu nosti kokonaisliikevaihdon plussalle, vaikka matkailu- ja ravitsemiskaupan sekä liikennemyymälä- ja polttonestekaupan liikevaihdot olivat reippaasti miinuksella.

Sama tilanne säilyi koko vuoden liikevaihdossa ja myös liiketuloksessa.

Liiketulokseen vaikutti Finérin mukaan päivittäistavarakaupan hyvän myynnin lisäksi se, että rauta-maatalouskaupan myynti ja lopetus onnistuivat ennakoitua paremmin. Lisäksi viime vuonna investoitiin maltillisemmin, 7,4 miljoonalla eurolla, kun edeltävän vuoden investoinnit olivat 28,3 miljoonaa euroa.

Myös SSO:n asiakasomistajat saivat viime vuonna rahallista hyötyä edeltävää vuotta enemmän. Bonuksen, maksutapaedun ja ylijäämäpalautuksen muodossa saatu hyöty oli viime vuonna 12,9 miljoonaa euroa, kun se edeltävänä vuotena oli 12,4 miljoonaa euroa.

Viime vuoden lopussa SSO:n asiakasomistajia oli yhteensä 71 699.

Viime vuosi ei ollut pelkästään euroissa mitattuna hyvä. SSO-konserni voi iloita myös henkilöstönsä puolesta.

– Työtyytyväisyys oli parempi kuin koskaan, Finér sanoo.

Ennätyslukemiin nousseesta työtyytyväisyydestä hän antaa kiitosta kaikkien toimialojen työryhmille.

SSO myös kiittää koko henkilökuntaansa poikkeuksellisen vuoden aikana tehdystä työstä. Hyvä taloudellinen tulos mahdollisti lopulta tulospalkkion maksamisen. Sen lisäksi koko henkilökunta sai Vuoden sykähdyttävimpänä tekona -palkinnon, joka on yksi palkallinen vapaapäivä.

Viime vuodesta puhuttaessa pandemiaa ei Finérin mukaan voi sivuuttaa. Se opetti hänen mukaansa elämään hetkessä.

Tästä vuodesta odotetaan kuitenkin, että tilanne tasaantuu ja ne toimialat, jotka painuivat jyrkästi alaspäin, kääntyvät vastaavasti nousuun.

SSO myös jatkaa tänä vuonna S-markettien uudistamista. Seuraavana vuorossa ovat Salet, joita saatetaan päästä uudistamaan jo kuluvan vuoden puolella.

SSO:lla on kaikkiaan 18 Sale-yksikköä, jotka ovat konsernille tärkeitä. Finér sanoo, että myös uusia kauppapaikkoja katsellaan.

SSO:n liikevaihto toimialoittain 2020 sekä muutosprosentti vuodentakaisesta

  • Market- ja tavaratalokauppa 276 milj.euroa, +12 prosenttia
  • Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa 59 milj.euroa, -20 prosenttia
  • Rauta- ja maatalouskauppa 33 milj.euroa, -19 prosenttia
  • Matkailu- ja ravitsemiskauppa 8 milj.euroa, -23 prosenttia
  • Autokauppa 76 milj.euroa, ei muutosta
  • (Muu 6 milj.euroa)
  • Yhteensä 458 milj.euroa, +1 prosentti
    Lähde: SSO

Ruokahävikki saatu painettua minimiin

Ruokahävikki on SSO:ssa saatu painettua entistä alemmaksi. Tätä on edistänyt jo aiemmin käytössä ollut laputussysteemi, jolla elintarvikkeita on myyty alennettuun hintaan, kun viimeinen käyttöpäivä alkaa lähestyä.

Etenkin aukioloajan viimeisten tuntien 60 prosentin ale aiheutti sen, ettei ruokahävikkiä näissä tuotteissa juuri enää syntynyt.

Nyt hävikki on vähentynyt entisestään, kun hedelmien ja kasvisten puolella on otettu käyttöön vastaavanlainen alennettuun hintaan myynti tuotteille, jotka uhkaavat vanheta.

Tämän käyttöönotto viime vuonna vähensi hävikkiä kymmenillä tuhansilla kiloilla.