Ei kapinatunnelmaa, mutta tuhansia menetettyjä euroja – Polttoaineen hinnankorotus ajaa ammattiautoilijat jo ahtaalle

26
Taksiyrittäjä Jesse Hietamäki ajaa tilataksilla noin 100 000 kilometriä vuodessa. Vielä ainakaan sähköllä kulkeva tilataksi ei ole vaihtoehto polttomoottoritekniikalle, sillä ajoihin soveltuvaa sähköautomallia ei ole saatavilla.

Sekä yksityis- että ammattiautoilijoiden mitta on tulossa täyteen. Polttoaineen hinta on noussut useita kymmeniä senttejä litralta viimeisen runsaan puolen vuoden aikana, ja suurin osa tuosta noususta on ajoittunut alkuvuoteen.

Yksityisautoilijoiden kansalaisaloite polttoaineveron alentamisesta saavutti tällä viikolla nopeasti 50 000 allekirjoituksen rajapyykin ja etenee siten eduskunnan käsittelyyn. Ammattiautoilijat eivät ole vielä älähtäneet hintakorotuksista, mutta sekin hetki lähenee päivä päivältä.

– Varmasti jossain vaiheessa kipuraja tulee vastaan. Esimerkiksi meidän kulutuksella alkuvuoden hinnankorotus näkyy noin 20 000 euron lisälaskuna kuukaudessa. Sitä ei mikään indeksikorotus korjaa, vaan se on löydyttävä omasta pussista, harmittelee Vainion Liikenteen toimitusjohtaja Matti Vainio.

Myös kuljetusalalla polttoaineen hinnan korotus näkyy taksoissa. Kuljetusliike Rannikko Oy:n yrittäjä Heikki Rannikko näkee, että kipuraja tulee kyllä ammattiliikenteessäkin pian vastaan.

– Totta kai se jossain vaiheessa tulee vastaan, ja onhan tilanne jo nyt aika tukala joillekin yrittäjille. Meidän onnemme on ollut, ettei meillä ole juurikaan pitkiä sopimuksia asiakkaiden kanssa, joten pystymme kohtalaisen hyvin reagoimaan äkillisiin muutoksiin polttoaineiden hinnassa. Näin ei kuitenkaan kaikilla ole, ja sellaiset yritykset ovat varmasti nyt jo tukalassa paikassa, hän miettii.

Perjantaina 95E10-bensiinin hinta vaihteli Salossa välillä 1,55–1,67 euroa litralta. Dieselin hinta puolestaan keikkui 1,5 euron molemmin puolin. Hinta on kivunnut useita kymmeniä senttejä muutamassa kuukaudessa, sillä vielä vuoden lopulla 95:n keskihinta pyöri Salossa 1,30–1,45 euron välillä ja dieselin puolestaan 1,20–1,35 euron välillä.

– Ai ai ai, kyllä se aika pahalta näyttää, toteaa muurlalainen taksiyrittäjä Jesse Hietamäki Perniöntien ABC:lla katsoen samalla dieselin litrahintaa.

Vaihtoehtoa ei ole, sillä tankata täytyy kuukausittain noin 700 litran edestä. Eli nykyhinnoilla karkeasti tuhat euroa.

– Siinä sen huomaa konkreettisimmin, kun ajoa on saman verran kuin ennen, mutta käteen jäävä palkka pienenee. Kyllä siinä puhutaan ihan jo satasista per kuukausi tällaisissa tilanteissa, kun polttoaineen hinta kohoaa kymmeniä senttejä lyhyessä ajassa, Hietamäki miettii.

Hänen mukaansa kipuraja on jo lähellä.

– Jos dieselin hinta kohoaisi samaan kuin mitä bensiinin hinta on nyt, niin oltaisiin jo tosi tukalassa tilanteessa. Kyllä siinä vaiheessa ammattiautoilijoiden olisi varmasti jo pakko reagoida jotenkin.

Vainion Liikenteen tilannetta hankaloittaa se, etteivät ihmiset käytä korona-aikana julkista liikennettä samalla tavalla kuin ennen. Pandemia on vähentänyt sekä vuoroja että asiakasmääriä selvästi.

– Jos miettii vaihtoehtoja, miten tällaiset polttoaineiden hintojen korotukset voitaisiin paikata, niin ne ovat käytännössä indeksiin sidottujen sopimusten tarkistus ja pikavuoroliikenteen lippujen hintojen korotus. No, nyt kun ei ole asiakkaita, ei lippujen hintoja korottamalla saa lisäkuluja katettua, ja indeksitarkistuksetkin tehdään joko kerran tai kahdesti vuodessa, Vainio sanoo.

Vainio vertaa nykytilannetta siihen, jossa oltiin vuoden 2018 päätteeksi. Tuolloin polttoaineiden hinnat kohosivat myös hyvin nopealla aikataululla marras-joulukuussa, mutta laskivat vielä nopeammin tammikuun 2019 aikana.

Eikä loppuvuoden hinnankorotusta pystynyt siksi kompensoimaan esimerkiksi Salon paikallisliikenteen sopimusneuvotteluissa.

– Silloin tuli satojen tuhansien eurojen lovi tulokseen, jota ei saatu paikattua oikein mitenkään, koska sopimus tehtiin muun muassa sen hetkisen polttoaineen hinnan perusteella. Se ongelma indeksitarkastelussa on, että koska se tehdään kerran tai kahdesti vuodessa, ei tällaisiin äkillisiin muutoksiin reagoida kuin pitkällä viiveellä – jos silloinkaan, Vainio heittää.

Yksityisautoilussa polttoaineiden hintatasoa harmitteleville heitetään usein vastavaihtoehdoksi siirtyä esimerkiksi sähköautoiluun. Raskaassa liikenteessä Heikki Rannikko ei näe sitä edes vaihtoehtona, mutta julkisessa linja-autoliikenteessä sähkölle on oma paikkansa.

– Kaasu tai mahdollisesti vety voisi korvata dieselin tulevaisuudessa, mutta sähkölle en näe paikkaa raskaassa liikenteessä. Kuormat ovat niin isoja ja matkat pitkiä, ettei voima ja toimintasäde yksinkertaisesti riitä ainakaan nykytekniikalla, Rannikko sanoo.

– Kaupunkiliikenteessä sähkö on ihan toimiva ratkaisu, mutta vielä ainakaan se ei sovellu kaukoliikenteeseen, Matti Vainio kuittaa.

26 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Pasi Lehtovaara
1 kuukausi sitten

Missä on perjantaina bensa ollut noinkin ”halpaa” kuin 1,55.

Keijo K
1 kuukausi sitten

Vihreiden ilmastostrategia (-vouhotus) alkaa saamaan kohtalokkaan suuret mittasuhteet? Jonkinlaista rajaa tuon vouhotuksen suhteen pitää saada aikaiseksi. Tuntuu omituiselta kenen asialla vihreät ovat? Uutisista saadaan lukea vihreiden harrastamasta sijoitustoiminnasta (sijoitusasunnot) ja samaan aikaan kiristetään silmukkaa tavallisen kansän kaulassa. Herää kysymys toiminnan tarkoitusperistä.

Mamma maalta75
1 kuukausi sitten
Reply to  Keijo K

Hirvittää ihan hallituksen vihreiden ilmastovouhotukset ja -vaatimukset, joita muut puolueet peesaa. Mitä vaikuttaa kasvuturpeen tuotannon alasajo, kun tuodaan sitten ulkomailta, sama puuhake. Polttoaineiden hintojen nosto korottaa tuotteidenkin hinnat kaupoissa, kyytimaksut takseissa ja busseissa ym ym. Eläminen Suomessa tulee kalliimmaksi kaikella tapaa. En voi sanoa olevani onnellinen, en edes tyytyväinen. Ei parane maapallon ilmasto näillä hallituksen teoilla ja vielä EU:n koronaelvytysrahatkin ilmastotekoihin. Apuuvaaa.

Tarkkana tankilla
1 kuukausi sitten

Tankkaan täyteen tiistai-iltapäivisin, koska dieselin hinta on silloin muita viikonpäiviä edullisempi. Viime vuoden 53 viikosta vain kahtena tiistaina hinta ei laskenut. Keskiviikkoaamuksi pompsahtaa lähes aina tuntuvasti ylöspäin.

Sähköautoilija
1 kuukausi sitten

Sähköautoilijalla on helpompaa. Tekee aikaperusteisen tai pörssisähkösopimuksen ja lataa öisin halvemmalla, niin sadalle kilometrille tulee energian hinnaksi jopa alle kaksi euroa.

Sähköautolla ajo tulee muuten halvemmaksi kuin polttiksella, vaikka lataisi 50kW laturilla, jossa energian hinta vastaa yleensä sitä, että maksaisit polttoineesta kolme euroa litralta. Tämä selittyy sähköauton hyvällä hyötysuhteella.

Bensa jääköön asemalle
1 kuukausi sitten

Omakotiasuminen ja omavarainen ruoantuotanto aina pihaviljelystä marjastukseen sekä kotikanaloihin tekevät uutta tulemistaan. Kun näiden lisäksi hanasta virtaa puhdasta juomavettä ja lukuisat kokkausohjelmat innostavat kansaa ruoanlaittoon sekä leipomaan, autoilla liikkumisen tarve kauppoihin ja ravintoloihin vähenee tuntuvasti. Samalla liikenne sähköistyy, joten öljyn kysynnän lasku tulee kyllä korjaamaan nyt vallitsevan hintapiikin.

Epäilijä
1 kuukausi sitten

Eli liikenteen sähköistyminen olisi ratkaisu?

Ei niinkään se, millä tavalla sähkö on tuotettu? Kunhan omaan töpseliin tulee.

Olli
1 kuukausi sitten

Miettiikö kukaan, paljonko akkuteollisuus syö uusiutumattomia luonnonvaroja? Entä sähköautojen vanhat akut, minne ne viedään?

Sähköautot eivät taidakaan olla pelastus maapallolle.

Pertti
1 kuukausi sitten
Reply to  Olli

Sähköautosta ei koskaan tule autoa, jota käyttää valtaväestö. Se saastuttaa liikaa, on liian vaarallinen ja kallis korjattava. Euroopan maita syytetään jo siitä, että puhdistetaan oman kaupungin ilma ja saadaan saasteet muualle, jossa toimii kaivostoiminta sekä kaivetun materiaalin teollisesti erotettu malmi. Sama ongelma on tuulienergialla. Tarvitaan valtavat määrät kuparia sekä terästä. Tämä kaikki vaatii valtavat kaivostoiminnat sekä jalostuksen, mitkä molemmat ovat pahasti saastuttavia. Kaiken lisäksi ei ainakaan vielä toistaiseksi ole mitään paikkaa, mihin voi laittaa entiset tuulimyllyn siivet. Niitä ei pysty uudelleen käyttämään eikä kierrättämään. Kyllä bisnes tekee ihmiset hulluiksi, eivätkä näe koko prosessia ja sen ongelmia. Kyllä se on niin… Lue lisää »

Hmm
1 kuukausi sitten
Reply to  Olli

Käyttää se polttoaineteollisuuskin uusiutumattomia luonnonvaroja. Akkumateriaalit ovat käsittääkseni täysin kierrätettäviä.

Sillä mitä mieltä suomalaiset ovat, ei ole maailmalla merkitystä. Isot autotehtaat ovat päätöksensä tehneet. Sähköautoa pukkaa.

Pertti
1 kuukausi sitten
Reply to  Hmm

Polttoaineteollisuuus voi käyttää täysin uusiutuvaa luonnonvaraa. Biodieseliä tai etanolia. Nämä ja muutkin vaihtoehdot niitä löytyy.

Minulla ei koskaan tule olemaan sähköautoa eikä hybridiä. Seuraava auto, mikä on pitkälle kehitteillä, on vedyllä kulkeva. Siinä on vesitankki toisena, toisena magnesiumpohjainen tahna tätä nykyä. Joko tämä vetyauto tai biodiesel tai bioetanoli, mikä on todella vähäpäästöinen koko prosesissa polttoaineen valmistusta myöten.

Sähköauto on vain välimuoto. Mukavaa, kun tulee sota tai luonnonkatastrofi. Ei toimi kännykät, tietokoneet ja ei kulje autot. Herätkää.

Veikko
1 kuukausi sitten

Polttoaineiden hinnankorotukset johtuvat öljyn maailmanmarkkinoiden hintojen voimakkaasta noususta. Vailla tietoa olevat syyttävät hallitusta kaikista ongelmista. Näissä keskusteluissa näkee päivittäin, että joillakin on hyvin paha olla.

Kaikki eivät ilmeisesti usko tieteeseen puhuessaan vihreiden vouhotuksesta ilmastonmuutosta vastaan. Näitä ihmisiä ei kiinnosta tulevien sukupolvien elämä. Onneksi suurin osa väestöstä uskoo tieteellisesti todistettuihin tosiasioihin ilman mutu-juttuja.

Pertti
1 kuukausi sitten
Reply to  Veikko

Polttoaineiden hinnankorotukset johtuvat veromekanismista. Öljyn hinta nousee mmuutaman prosentin, niin mittarihinta nousee ainakin kolme kertaa enemmän.
Tämä hallitus tulee olemaan historian huonoin. Tämän tulee historia osoittamaan.

Veikko
1 kuukausi sitten
Reply to  Pertti

Öljyn maailmanmarkkinahinta on noussut viidenneksen tämän vuoden alusta, hinta on kolminkertaistunut alle vuodessa. Tässä on taas yksi hyvä esimerkki vailla tietoa olevasta ”tietäjästä”. Näitä disinformaation levittäjiä löytyy läjäpäin perussuomalaisten riveistä.

Pertti
1 kuukausi sitten
Reply to  Veikko

En ole missään vaiheessa sanonut kuinka paljon öljyn hinta on noussut. Kirjoitukseni oli suuntaa antava hintojen muutoksesta.
Toivottavasti jatkossa ymmärrätte kirjoituksen sanoman.

Hmm
1 kuukausi sitten
Reply to  Veikko

Öljyn maailmanmarkkinahinta on laskenut jo viikon.

Kohta jo ajetaankin velaksi
1 kuukausi sitten
Reply to  Veikko

Suomen kohdalla polttoaineiden hinnoista suurin osa on veroa, jonka määrittelee ja kerää valtio. Maailmanmarkkinahintojen nousu toki vaikuttaa tämän hetken pumppuhintoihin, mutta juurisyy kovaan kotimaiseen hintatasoon on kireä verotus. Tieteen avulla voidaan todeta ongelmia, mutta keskeisempää olisi ratkaista niitä. Kertoa, miten saamme liikkumisen ja ennen kaikkea kuljettamisen korkeat kulut täällä Suomessa edes vähän kohtuullisemmiksi.

Keijo K
1 kuukausi sitten
Reply to  Veikko

Juurikin näin. Kun aletaan puhumaan vihreiden ”vouhotuksista” tieteenalana niin siinä tuntuu olevan jotain outoa? Onko tiede sitä mieltä että polttoaineiden hinnan korottaminen on ilmastoteko? En ymmärrä millä keinoin tuon taakse saadaan muutkin hallituspuolueet.

Veikko
1 kuukausi sitten
Reply to  Keijo K

Et ilmeisesti edelleenkään ymmärrä, että polttoaineiden hinnan korotus johtuu maailmanmarkkinoista? Kysynnän ja tarjonnan laki on markkinatalouden peruste.
Brent-öljyn barrel maksoi viime huhtikuussa noin 20 dollaria ja tällä hetkellä sen hinta on yli 60 dollaria. Miten ihmeessä Suomen hallitus on tähän asiaan vaikuttanut? Oletko sitä mieltä, että mitään ei pitäisi tehdä ilmastonmuutoksen torjumiseksi?

Verot nostavat hintaa
1 kuukausi sitten
Reply to  Veikko

Joku 10 vuotta sitten öljy oli 100 dollarin paikkeilla. Bensa oli 1,20. Verot ja alvit nostavat hintaa.

Veikko
1 kuukausi sitten
Reply to  Keijo K

Tiede on todennut ilmastonmuutoksen, sanomasi vouhotus ei ole tieteenala. Eikö tämä käynyt kirjoituksessani selvästi ilmi?

Keijo K
1 kuukausi sitten
Reply to  Veikko

No ei käynyt selväksi vaan ennestään sotkee asiaa. Ei tähän vihreiden nyt ajamaan hinnankorotukseen paljonkaan vaikuta mikään maailman markkinahinta vaan tulevat vaalit ovat sekoittaneet yleisemminkin poliitikkojen päitä. Kyllä pitäisi ymmärtää että Suomen ilmastoteot ovat promilleja tarvittavista toimista. Jos todistetaan että polttoaineiden hinnankorotus pelastaa maailman niin ostan sähkökäyttöisen kulkupelin.

Salolainen
1 kuukausi sitten

Marinin hallitus kiristi 1.8.2020 liikennepolttoaineiden valmisteveroa tavoitteena kerätä korotuksella 250 miljoonaa. Silloin todettiin, että polttoaineiden hinta on niin alhainen, ettei se tunnu missään. Nyt tuntuu, kun raakaöljyn hinta on noussut.
Kun raakaöljyn hinta nousee, nousee myös kerättävä vero euroina arvonlisäveron kautta, sillä arvonlisävero maksetaan polttoaineen koko arvonlisäverottomasta hinnasta, myös hintaan sisältyvästä polttoaineverosta. Hinnan nousu lisää hinnan nousua.

Marko
1 kuukausi sitten
Reply to  Salolainen

Se vero oli noin 7 senttiä litra, unohdit mainita että sitä ennen oli ennätyshalpaa. On olemassa myös EU:n biovelvoite, mikä nostaa hintaa ja sellainen tosiasia että yksikään hallitus ei ole laskenut vaan nostanut polttoaineveroa, siis jokainen. 2017 tehtiin päätös liikennepäästöjen puolittamisesta, siinä suurin syy hintojen nostolle. Kuka olikaan silloin hallituksessa, tuskin Marin? Kokoomus, persut, keskusta+muut porvaripuolueet.

Suomusjärveläinen
1 kuukausi sitten

Salkkari olisi voinut mainita myös taustat, että hinnanousu johtuu vain markkinahinnoista, ei ”pahasta ja kurittavasta” hallituksesta. Hyvä huomioida, että viimeksi bensa on ollut näin kallista joskus 2011-2012.