Osa Nordean pankkipalveluista takkuaa edelleen – katkon venyminen oli yllätys myös pankille itselleen

2

Nordean palvelukatko on venynyt poikkeuksellisen pitkäksi, arvioi Finanssivalvonnan toimistopäällikkö Markku Koponen STT:lle.
Pankki oli tiedottanut laajasta palvelukatkosta jo etukäteen, ja alun perin katkon piti päättyä sunnuntai-iltana. Katko kuitenkin venyi pitkälle maanantaihin, ja päivän aikana monia toimintoja saatiin otettua käyttöön. Osa pankkipalveluista on kuitenkin edelleen pois käytöstä.
Nordean viestinnästä ei osattu iltapäivällä neljän tienoilla arvioida STT:lle, miten kauan kestää, että loputkin toiminnot saadaan toimimaan.
Koponen sanoo, että sääntöjen mukaan alustava häiriöilmoitus on tehtävä heti, kun häiriötilanne tulee. Kun häiriön syy on analysoitu, vuorossa on tarkempi selvitys sekä arviointi siitä, miten vastaavat tilanteet voitaisiin välttää jatkossa.
– Tietysti käydään täällä (Finanssivalvonnassa) läpi heidän selvityksensä ja tarvittaessa käydään tilannetta läpi valvottavan kanssa. Se on ihan yleinen toimintamalli, Koponen kertoo.
Mahdollisia seuraamuksia palvelukatkon venymisestä Koponen ei vielä ennakoi. Hän painottaa, että nyt tärkeintä on saada palvelut jälleen toimimaan.

Yleensä katkot pysyvät aikataulussa

Aivan täydessä pankkipimeydessä Nordean asiakkaat eivät ole olleet. Esimerkiksi kortilla maksaminen myymälöissä toimi pääsääntöisesti läpi katkon.
Nordea ilmoitti aiemmin olevansa äärimmäisen pahoillaan asiakkailleen aiheutuneesta haitasta ja mielipahasta.
Palvelukatkon taustalla olivat Nordean tietojärjestelmiin tehdyt muutos- ja ylläpitotyöt. Esimerkiksi kaksi vanhaa it-konesalia siirrettiin kokonaan uuteen moderniin konesaliympäristöön.
– Tehdyt muutostyöt olivat aivan välttämättömiä, mutta emme missään tapauksessa odottaneet, että katko venyisi, Nordean henkilöasiakkaista Suomessa vastaava johtaja Jani Eloranta sanoi aamupäivällä tiedotteessa.
Finanssivalvonnan Koponen ei muista, että vastaavaa palvelukatkon venymistä olisi ainakaan viime vuosina tapahtunut.
– Viime aikoina pankkien antamat arviot ovat pitäneet hyvin paikkansa, ja on sellaistakin muistikuvaa, että jo ennen luvattua aikaa on saatu palvelut pystyyn, hän kertoo.
Koposta haastatteli aiheesta aiemmin Helsingin Sanomat.

https://www.hs.fi/talous/art-2000007847699.html

Anssi Rulamo, Anne Salomäki

STT

Kuvat:

2 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Asiakas
1 kuukausi sitten

Silloin kun asiakkaille alkaa tulla vahinkoa, ei enää anteeksipyynnöt riitä.

Keijo K.
1 kuukausi sitten
Reply to  Asiakas

Kun viimeaikaisia uutisointeja seuraa, niin onko enää asiaa, joka ei olisi anteeksi pyytämällä korjattu ja pois pyyhitty?

Virkamiesten ja -henkilöiden ja poliittisten luottamushenkilöiden töppäykset on helpoiten nimenomaan sillä hoidettu, koska vastuuta ei ole. Taloudessa sama linja, ei vastuuta.