Polkupyörähuolto on sekä öljyä että bittejä – ”Sitä voisi verrata nykyisin jo autohuoltoon”

0
Ari Salmiranta huoltaa pääsiäisviikolla useita maantiepolkupyöriä. Niissä sähköherkut ovat vielä vähissä, mutta esimerkiksi sähköiset vaihteet yleistyvät koko ajan. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Polkupyörähuollon perinteinen kevätsesonki tasaantuu vuosi vuodelta, mutta samalla huollon osaamisvaatimukset kasvavat. Enää ei riitä, että pyörän kuluvat osat käydään läpi ja öljytään sekä tarkistetaan rengaspaineet. Myös sähköteknologian viat ja vikatilanteet pitää osata korjata tai vaihtoehtoisesti pyytää korjausapua Euroopan osavalmistajilta.

– Sitä voisi verrata nykyisin jo autohuoltoon. Lyödään pyörä kiinni tietokoneeseen, luetaan vikakoodit ja korjataan viat. Joskus ongelmat voivat olla korjattavissa pelkästään tietokoneohjelmilla, mutta toki suurin osa huollosta on edelleen perinteistä käsityötä, kertoo 37 vuotta pyöriä huoltanut yrittäjä Ari Salmiranta.

Vaikeimmissa ongelmatilanteissa neuvoja voidaan hakea kaukaakin.

– Joissain tapauksissa vika on sellainen, että se saadaan kuntoon vasta etäyhteydellä esimerkiksi polkupyöränosia valmistavan Shimanon tehtaalta Euroopasta, Pyörä- ja urheiluvälinehuolto Salmirantaa pyörittävä yrittäjä sanoo.

Salmiranta korostaa, että vaikka sähköteknologia pyörissä lisääntyy vuosi vuodelta, ovat sähköpyörät vielä selvässä vähemmistössä. Someron Sporttikoneen myymälävastaava Mikko Katavisto laskee, että sähköpolkupyörien osuus huollossa on noin kymmenen prosentin luokkaa.

– Määrä kasvaa koko ajan ja kiinnostusta sähköpolkupyöriin olisi varmaan enemmänkin kuin mitä lukema kertoo. Ongelma on tällä hetkellä se, että tietyissä sähköpyörämalleissa toimitusajat ovat niin pitkiä, että uutta pyörää voi joutua odottelemaan jopa vuoden. Myös tietyt varaosat ovat sellaisia, joita joudutaan odottelemaan nyt aika pitkään, hän miettii.

Syy pyörä- ja osapulaan on jo vuoden kestäneessä koronaviruksessa, mutta myös polkupyöräilyn suosion nopeassa kasvussa Keski-Euroopan miljoonakaupungeissa.

– Pyöriä ei yksinkertaisesti tahdo riittää. Peruspyöriä kyllä on saatavissa, mutta erikoisemmissa malleissa toimitusajat ovat tosi pitkiä, Salmiranta vahvistaa.

Sporttikoneesta arvioidaan, että peruspolkupyörän vuosihuolto, jossa tarkistetaan kuluvat osat, tehdään tarvittavat puhdistukset, rasvaukset ja rengaspaineiden täyttö, hoituu pääsiäisen molemmin puolin korkeintaan muutamassa päivässä.

Ruuhkia ei pääse syntymään myöskään Salossa, vaikka pyöräilykausi on alkamaisillaan.

– 1–3 päivässä onnistuu miltei mikä tahansa huolto. Ei meillä täällä Salossa niin paljoa pyöriä ole, etteikö niitä saisi huollettua nopealla aikataululla. Ehkä Helsingissä tilanne on jo vähän erilainen, Salmiranta miettii.

– Huoltotahti kiihtyy koko ajan, mutta vielä ei olla aivan huipussa. Veikkaisin, että pääsiäisen jälkeiset viikot ovat kiireisimpiä. Nyt pyörän saa huollettua noin 3–4 päivän toimitusajalla, lupaa Pyöräkeitaan myyjä Tuukka Heinonen.

Vaikka pyörien huoltaminen jakautuu ympärivuotisen pyöräilykauden ja eri pyörämallien ansiosta jo tasaisemmin ympäri vuotta, vinkkaa Salmiranta ihmisiä tuomaan pyöriä huoltoon vielä herkemmin jo syksyllä.

– Jos ajokausi loppuu syksyyn, on se paras paikka tuoda pyörä huoltoon. Pyörä saadaan putsattua ja rasvattua valmiiksi seuraavaa ajokautta varten heti, eikä vasta sitten, kun kuluvat osat ovat olleet lian peitossa läpi talven. Kun pyörän huoltaa syksyllä, riittää keväällä renkaanpaineiden tarkistus ennen ajoon lähtöä.