Salon jätevoimalaa varten on varastoitu polttoainetta viime kesästä asti – aumoissa 55000 pyöröpaalia

13
Käyttöpäällikkö Jyri Metsänranta arvioi, että Lounais-Suomen Jätehuollolla on varastoituna 50 000-60 000 tonnia polttoainetta siinä kohtaa, kun Salon jätevoimala käynnistyy.

Topinojan jätekeskuksessa Turussa maisema muistuttaa paikoin suuren karjatilan rehuvarastoa.

Vihreitä pyöröpaaleja on pinottu useisiin kerroksiin, ja paalirivistöjen peittämä tila lasketaan hehtaareissa.

Karjatilan paaleista Topinojan paalit erottaa sisältö. Tuorerehun sijasta jätekeskuksessa paalataan kotitalousjätettä poltettavaksi Salon uudessa jätevoimalassa.

Toinen vastaava paalirivistö seisoo Korvenmäen jätekeskuksessa Salossa.

Korvenmäessä jätettä on paalattuna yli 15 000 tonnia, Topinojalla 30 000 tonnia.

– Voimalan aloittaessa jätettä on kaikkiaan arviolta 50 000–60 000 tonnia, Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n käyttöpäällikkö Jyri Metsänranta arvioi.

Lounaisen Suomen kotitalousjätteitä vietiin vuosien ajan poltettavaksi Tallinnaan, Tukholmaan, Riihimäelle ja Kotkaan.

Vienti lopetettiin viime kesänä, kun Salon Korvenmäkeen rakennettava jätevoimala alkoi olla riittävän pitkällä. LSJH alkoi kerätä jätettä varastoon heinäkuussa.

Jäte varastoidaan paalattuna. LSJH kilpailutti palvelun ja teki paalauksesta sopimuksen vantaalaisen Remeo Oy:n kanssa.

Nyt jäteautot kippaavat lastinsa Topinojan kentälle, jätteet kuormataan paalaimeen ja valmiit paalit siirretään kuormaajalla varastoaumoihin viemäröidyille asvalttikentille.

– Jäte pakataan ensin tiiviiksi paaleiksi muoviverkolla. Sen jälkeen päälle kääritään seitsemän kerrosta muovia. Tavoitteena on tiivis paketti, jotta hajuhaitat olisivat mahdollisimman pieniä eivätkä jätteet houkuttelisi lintuja, Jyri Metsänranta selvittää.

Yksi jätepaali painaa Metsänrannan mukaan noin 800 kiloa. Paaleja on valmiina noin 55 000 kappaletta.

Paalirivistöjen välille on jätetty leveät kulkutiet pelastuslaitoksen vaatimuksesta. Varastopinot erotellaan myös toisistaan betonielementeillä, jotta kekojen välille saadaan palokatko mahdollisten tulipalojen varalta.

Topinojan jätekeskuksessa paaleja on hehtaaritolkulla. Pinojen välille on jätetty pelastustiet hätätilanteiden varalta. Betonielementit muodostavat tarvittaessa palokatkoja.

Topinojalla jätteiden paalaaminen jatkuu, kunnes jätevoimala käynnistyy. Salon seudun jätteitä ajetaan jo suoraan voimalan jätebunkkeriin.

Jätepaaleja ei voi sellaisenaan polttaa, vaikka kaikki materiaalit ovatkin polttokelpoisia. Siksi paalit revitään rikki ennen kuljetusta ja polttoa.

Paalattua ja jäteautojen keräämää uutta jätettä aletaan ajaa Saloon kahdella täysperävaunukuormurilla. Kuljetusurakan voitti JHJ Peltola Oy Littoisista.

Kuormia aletaan ajaa aamuseitsemästä iltayhdeksään eli Lounavoiman laitoksen vastaanottoaikoina. Autot ehtivät ajaa keskimäärin viisi kierrosta päivän aikana.

Missä järjestyksessä Salon ja Turun jätevarastoja puretaan, ei ole vielä varmaa.

– Kun tiedämme koko laitoksen vuosituotannon, voimme laskea, miten kuljetuksia lähdetään järjestämään. Meillä on lupaehtojen mukaan kolme vuotta aikaa hyödyntää varastoon kertynyt jäte, Jyri Metsänranta kertoo.

Lounavoima Oy:n toimitusjohtaja Petri Onikki esittelee polttoainekasoja Korvenmäen jätekeskuksessa.

Lounavoiman jätevoimalalla on lupa polttaa enintään 120 000 tonnia jätettä vuodessa. Se tuottaa lämpöä Salon kaukolämpöverkostoon ja sähköä valtakunnanverkkoon.

Voimalan vastustajat ovat epäilleet yli sata miljoonaa euroa maksavaa laitosta kannattamattomaksi investoinniksi sillä perusteella, että poltettava jäte loppuu kierrätyksen tehostuessa.

Käyttöpäällikkö Jyri Metsänrannan mukaan polttokelpoisen jätteen määrä ei ole vähenemässä. Sitä syntyy Lounais-Suomessa 86 000–88 000 tonnia vuodessa, ja määrä on pikemminkin kasvussa.

– Totta kai tavoitteena on, että jätettä syntyy mahdollisimman vähän. Kierrätystä ja uudelleen käyttöä tehostetaan koko ajan, mutta ongelmana on, että jätemäärätkin kasvavat jatkuvasti. Meillä on iso haaste päästä annettuihin kierrätystavoitteisiin, hän toteaa.

Polttokelpoisesta jätteestä on jo poistettu esimerkiksi kierrätyskelpoinen metalli, lasi, paperi ja pahvi sekä vaaralliset jätteet.

– Kotitalousjätteessä on edelleen yllättävänä paljon biojätettä. Sen pois saaminen olisi tärkeää, ja uusi jätelaki tiukentaa biojätteen keräystä, Metsänranta sanoo.

Jyri Metsänranta on tyytyväinen jätepaaleihin. Noin 800 kiloa painava paketti on tiivis, kompakti ja helppo siirrellä.

Euroopan unioni on ottanut tavoitteeksi, että 60 prosenttia yhdyskuntajätteestä kierrätetään vuoteen 2030 mennessä ja 65 prosenttia vuonna 2035.

Lounais-Suomen Jätehuollon toimialueella yhdyskuntajätteestä kierrätetään nyt 46 prosenttia. Polttoon menee 55 prosenttia. Yksi prosentti jätteistä päätyy kaatopaikalle.

– EU:n tavoite on kova, mutta teemme kovasti duunia, että pääsisimme siihen, Jyri Metsänranta sanoo.

Ympäristöystävällisyyttä pyritään parantamaan kautta linjan. LSJH:n tavoitteena on esimerkiksi, että biokaasun käyttö jätekuljetuksissa kasvaisi.

– Korvenmäen energiahankkeet tähtäävät siihen, että jäteautot pystyttäisiin tankkaamaan tulevaisuudessa Korvenmäessä itse tuotetulla biokaasulla.

13 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Heikki
1 kuukausi sitten

Nuo kun rahdataan sähkörekoilla Saloon, niin maailma pelastuu.

Olli P.
1 kuukausi sitten

Paalataan tiivisti, ettei synny hajuhaittoja eivätkä linnut pääse nokkimaan. Miten mahdollinen rottaongelma on huomioitu?

Mä vaan
1 kuukausi sitten

Entä jätelietteen jälleenkäsittely?

Milloin saadaan biokaasuvoimala?

Monttööri
1 kuukausi sitten
Reply to  Mä vaan

Just juu. Biokaasuvoimalan häiriötilanteissa, joita varmaankin olisi riittämiin, hajut ja löyhkät leviäisivät ainakin 3-4 kilometrin etäisyydelle, siis Hähkänälle saakka ja yli Yltjärven.

Tällaistako täällä vielä tarvitaan? Eikö Korvenmäen hajuista ole vielä tarpeeksi kokemuksia?

Mä vaan
1 kuukausi sitten
Reply to  Monttööri

Eikö se olisi looginen jatko?

Jätemaksun maksaja
1 kuukausi sitten

Olipa vihreä heitto tuo kaasuautot jätekuljetuksissa. Odotan myös mainintaa tuhkan käsittelystä Porissa. Tuhkan käsittelylaitoksen jätevedet tietojen mukaan ohjataan mereen.

Onko kaikki ok, ettei tarvitse varautua alkuperäiseen suunnitelmaan kerätä tuhkat Korvenmäkeen?

Kansalainen
1 kuukausi sitten

Kai Turku on varautunut siihen, että siellä on joku tuhkan ym. palamattoman kuonan loppusijoituspaikka. Turkuunhan ne pitää palauttaa. Kuljetus hoituu rekkojen paluumatkalla.

Veka
1 kuukausi sitten
Reply to  Kansalainen

Miksi pitäisi? Sitä paitsi kuonasta on koko ajan kehitteillä hyödynnyskeinoja.

Turku tässäkin voittajana
1 kuukausi sitten

Turku sai sen minkä halusi. Jätteenpolttolaitokselle oli melkein myönnetty ympäristölupa Turussa ja paikkakin katsottuna, mutta sitten alkoikin lobbaus Saloon.

Ja Turku sai minkä halusi. Nyt imago ei tahriinnu, kun yrittävät hiilineutraaliksi 2029. Salo saa kaikki haitat.

Marko
1 kuukausi sitten

Oli aikamoinen marina tuosta jätteenkuljetuksesta. Alkaa hirveä rekkaralli, joka saartaa koko kaupungin. No, eikö kukaan valittajista ole huomannutkaan kyseistä ilmiötä? Missä rekat ja ruuhkat?

Yksi asia on aivan varma, polttolaitos ei poistu, vaikka kuinka kirjoitellaan, se on ja pysyy. Kannattaisi keskittää energia johonkin positiiviseen, vaikka jätteiden lajitteluun, niin ei tulisi sitä poltettavaa.

MH
1 kuukausi sitten
Reply to  Marko

No eihän tuo jäteralli ole vielä alkanut, kun ei polttolaitoskaan ole vielä käynnissä. Tämä varastoitu ja paalattu jäte on vain murto-osa lopullisesta käytöstä.

Tietä käyttävä muurlalainen
1 kuukausi sitten
Reply to  Marko

Eihän tuosta määrästä tule mitään ruuhkaa. 120 000 tonnia vuodessa on noin 6 000 rekkalastia. Arkipäiviä on vuodessa noin 300, joten päivässä tulee noin 20 lastia. Rekat menevät ja tulevat eli kuusi kertaa tunnissa työpäivän puitteissa tekee sen, että 110-tiellä liikkuu rekka kymmenen minuutin välein.

Suorastaan väljää, ja kyllä sinne joukkoon mahtuu vielä nykyinen liikenne ja muu lisäliikenne. Mahtinaisentie ja 110-risteys vetää mainiosti mitä nyt esimerkiksi kerran päivässä kello 16.00 aikoihin.

Onko niin, että pyöräilijöiden pitää etsiä muita reittejä?

Keijo K.
1 kuukausi sitten

Rakennus- ja ympäristölautakunnan esityslistalta löytyy tätä kyseistä yritystä koskeva päätösesitys. Ei tahtonut pysyä naama peruslukemilla kyseistä esitystä lukiessa.