Väki vähenee Salossa

50
Salon IoT Campuksen kasvu ja monet uudet yritykset siivittävät Saloa kohti parempia väkilukutilastoja.

Salon asukasluku vähenee huolestuttavaa vauhtia. Nokian matkapuhelinvalmistuksen romahduksen jälkeen väkilukutilastot ovat olleet laskusuunnassa, ja vuosittain salolaisten määrä on pienentynyt useilla sadoilla ihmisillä.

Jos tahti ei muutu, Salon asukasluku uhkaa tipahtaa alle 50 000 asukkaan viidessä vuodessa.

Rakennemuutoksen pahimmat iskut ovat Salossa jo jääneet taakse, mutta väestökehityksessä muutos vielä näkyy. Tuhansien elektroniikka-alan työpaikkojen myötä Salosta on kadonnut myös tuhansia asukkaita.

Salo menestyi Nokian imussa, ja vielä vuonna 2011 kaupungin väkiluku kasvoi. Seuraavana vuonna suunta muuttui, ja Salo menetti yli 400 asukasta. Väestötappiota on siitä lähtien kirjattu joka vuosi.

Yhdeksän viimeisen vuoden aikana Salon asukasluku on vähentynyt yli 3 700 ihmisellä. Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan Salossa oli vuoden 2020 lopussa 51 577 asukasta. Suurimmillaan kaupungin väkiluku oli yli 55 000 asukasta.

Pientä lohtua synkkiin lukuihin voi löytää siitä, että viime vuonna väkiluvun laskuvauhti hieman hidastui. Viime vuonna vähennys oli 256 asukasta, kun suurimmillaan vuonna 2018 lasku oli 663 asukasta. Keskimäärin pudotus on ollut viimeisen yhdeksän vuoden aikana 412 asukasta vuodessa.

Väestötilastot paljastavat, että Salon väki paitsi vähenee myös harmaantuu. Lapsiperheistä on pulaa, mikä vinouttaa ikärakennetta. Viime vuonna Salossa kuoli 304 ihmistä enemmän kuin syntyi.

Muuttoliike toi pientä valoa, kun nettomuutto oli vuoden lopussa 58 asukasta plussalla. Se selittyy pääosin maahanmuutolla, sillä Suomen sisäisessä muutossa Salo oli tappiolla.

Tammikuun ennakkotiedoissa Salon väkiluku kasvoi yhdellä asukkaalla. Se ei vielä anna aihetta juhlaan, mutta ehkä kuitenkin toivoa siitä, että laskuvauhti on hidastumassa. Muuttoliikkeen pitää tuoda Saloon paljon nuoria ja lapsiperheitä, jotta myös luonnollinen väestömuutos saataisiin kääntymään kasvuun.

Synkät väkilukutiedot kertovat, että rakennemuutoksen kaikkien ongelmien yli ei Salossa olla vielä päästy. Pahin työttömyys on kuitenkin jo voitettu, ja uutta yritystoiminnan kasvuakin on kaupunkiin saatu.

Salon sijainti ja hyvään vauhtiin päässeet uudet työllistäjät avaavat uusia mahdollisuuksia myös asukasmäärän kasvuun.

Yhdeksän vuoden tappiotahti on mahdollista katkaista ja kääntää takaisin nousuun. Etenkin uudet työpaikat houkuttavat uusia asukkaita.

Merkitystä on myös hyvillä liikenneyhteyksillä. Nopea Tunnin juna tekee Salosta entistä houkuttavamman asuinpaikan pääkaupunkiseudulla asuville perheille.

50 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Timo Lähteenmäki
1 kuukausi sitten

”Merkitystä on myös hyvillä liikenneyhteyksillä. Nopea Tunnin juna tekee Salosta entistä houkuttavamman asuinpaikan pääkaupunkiseudulla asuville perheille.”

Onko pääkirjoitustoimittajalla käytettävissään salaista sisäpiiritietoa? Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan Helsinki – Turku nopean junayhteyden rakentamisesta ei ole tehty päätöstä; päinvastoin hankkeen järkevyyttä on ryhdytty aiempaa voimakkaammin kyseenalaistamaan mm. lisääntyneen etätyön ja heikkenevän taloustilanteen takia. Väyläviraston viimeisin kustannusarvio hankkeelle on noin 3,8 miljardia euroa.

Jos hanke nykysuunnitelmin kuitenkin joskus toteutuu, pääkaupunkiseudulla asuvat perheet eivät tule muuttamaan Saloon. Lohja ja Vihti ovat heille huomattavasti houkuttavampia kohteita.

Volkan
1 kuukausi sitten

Vaikka tunnin juna tulisi Saloon niin Saloon mä en muuta.

Takarivin kaveri
1 kuukausi sitten

Mitä ideaa muuttaa Lohjalle tai Vihtiin?

Kummallista pöpelikköä eikä minkäänsortin kaupunkirakennetta ja järkyttävät liikenneyhteydet. En yhtään ihmettelisi että jostain Lohjalta tultaisiin asioimaan Saloon.

Terveisin,
Ex-pääkaupunkiseutu

Timo Lähteenmäki
1 kuukausi sitten

Jos Helsinki – Turku nopea junayhteys -hanke toteutetaan nykyisten suunnitelmien mukaisesti, sinne tulee olemaan hyvät ja pääkaupunkiseudulta noin 60 kilometriä lyhyemmät liikenneyhteydet kuin Saloon.

Takarivin kaveri
1 kuukausi sitten

Mutta edelleenkin, mitä Lohjalla tai Vihdissä on? Jos pk-seudulta lähtee muuttamaan niin sitten muuttaa kunnolla pois toiselle kaupunkiseudulle.

Hankkii sitten vaikka kesämökkikaksion kehän sisältä jos tarvitsee koulujen tai viihteen takia.

Takarivin kaveri
1 kuukausi sitten

Pk-seudun muuttorange on tyypillisesti 50 km Helsingin keskustasta mitattuna: siihen mahtuu Riihimäkeä, Hyvinkäätä, Mäntsälää jne. pohjoisessa ja idässä Porvoota jne. Ja Lännessä sitten Vihtiä ja Lohjaa. Tyypillinen ”keksintö” on muuttaa Vantaalta Nurmijärvelle, mutta aika nähty pussinperä sekin on.

Mieluummin sitä sitten jysäyttää kamat reilusti Saloon ja hyötyy kahdesta isosta työmarkkina-alueesta. Myös asumisen ympäristön suhteen on varaa valita halutessaan.

Töissä tullut naureskeltua (Helsinki), että se raha, mikä menisi läävärivariin kehällä saa Salosta talon ja rahaa jää vielä Turun yksiöön. Yksiö sitten tosiaan on keskustassa eikä mikään nopeasti kyhätty vaja kehän perimmäisen nurkan lentomelualueella.

Mutta tämä on vain uusimaalaisen matematiikkaa.

Volkan
1 kuukausi sitten

Ei se Salo tule tästä paranemaan. Sinä voit asua, mutta älä nyt muita pakota asumaan paikassa, missä ei ole tulevaisuutta.

Takarivin kaveri
1 kuukausi sitten
Reply to  Volkan

En ole pakottanut, omista lähtökohdista etsinyt asuinpaikan. Jos tämä nyt kymmenen vuotta pysyy pystyssä peruspalveluineen ja kouluineen niin lapset on saatu koulumailmaan ja palloilikoulujen läpi. Riittää minulle.

Entinen kotikaupunkini ei pystynyt tarjoamaan pysyviä kouluja vaan meno oli jatkuvaa muuttamista päiväkotien ja koulujen perässä.

Timo Lähteenmäki
1 kuukausi sitten

Jos lapsiperhe haluaa muuttaa pääkaupunkiseudulta väljempään asumiseen, mutta käydä edelleen töissä pääkaupunkiseudulla – tämähän on se ajatus – Lohja ja Vihti ovat mainioita vaihtoehtoja. Ne ovat Saloa noin 60 kilometriä lähempänä pääkaupunkiseutua, ja esimerkiksi Lohjalla kaavoitetaan uutta asuinaluetta juuri tuollaista muuttoliikettä houkuttelemaan.

Salon suunnitelmissa on houkutella pääkaupunkiseudun lapsiperheitä muuttamaan rautatieaseman viereen rähjäisen teollisuusalueen kupeeseen rakennettaviin 11-kerroksisiin kerrostaloihin. Ei liene vaikeata kuvitella, kumman vaihtoehdon helsinkiläinen lapsiperhe valitsisi.

Make
1 kuukausi sitten

Vai Salolla on tällainen suunnitelma? Ei kovin aktiivinen ilmeisesti.

Mutta mitä tulee omakotitalojen hintatasoon, niin Salolla on varmasti etu Vihtiin ja Lohjaan nähden. Halpaa asumista siellä uusilla alueilla ei tule olemaan.

Timo Lähteenmäki
1 kuukausi sitten
Reply to  Make

Kyllä, se on Salon visio. Suunnitelma aktivoidaan sitten, jos rakennuspäätös radasta nykylinjauksella joskus tulee.

Salolla tosiaan olisi mahdollisuus päästä hyötyjien joukoon. Se edellyttäisi radan linjauksen siirtämistä moottoritietä myötäileväksi. Näin mahdollistuisivat asemapaikat Suomusjärvelle, Piihoviin ja Hajalaan. Asemapaikat puolestaan mahdollistaisivat kyseisten alueiden kehittämisen pääkaupunkiseudun ja Turun lapsiperheitä houkutteleviksi.

Takarivin kaveri
1 kuukausi sitten

Joo, mutta entä ne lapset? Itse asun niin, että lapset pääsevät itse käpöttelemään urheilupuistoon, kirjastoon, kouluun ja kauppaan. Tuntuu, että kukaan ei nykyään pohdi perusarjen sujuvuutta, vaan ainut mittari on etäisyys Helsingin keskustaan.

Mutta mikä siinä jos haluaa – jos edes jaksaa – kuskailla lapsia ristiin rastiin. Siellä sitten ollaan Vihdissä, ja pääkaupunkiseudun työpaikkakin meni alta. Itse en ainakaan tähän hommaan lähtenyt.

Mikäänhän ei estä ostamasta edullisen arkimörskän lisäksi vapaa-ajan asuntoa, on se sitten kaupunkiasunto tai maaseutujuttu. Salossakin on ympäristöä josta valita.

Mutta nämä ovat vain erään milleniaalin horinoita.

Timo Lähteenmäki
1 kuukausi sitten

Olet tästä väitteestäsi täysin samaa mieltä: ”Pk-seudun muuttorange on tyypillisesti 50 km helsingin keskustasta mitattuna: siihen mahtuu Riihimäkeä, Hyvinkäätä, Mäntsälää jne. pohjoisessa, ja idässä Porvoota jne. Ja Lännessä sitten Vihtiä ja Lohjaa.”

Miksikö noin on? No siksi, että tuo 50 kilometriä on vielä järkevä etäisyys kodin ja työpaikan välillä. Tuota pitemmät työmatkat tutkitusti heikentävät elämänlaatua.

Takarivin kaveri
1 kuukausi sitten

Niin, mutta kai tuossa yhtälössä nyt on muitakin muuttujia kuin parin henkilön työmatkat? Väitän, että liikaa ajatellaan työmatkoja, kun työpaikat kuitenkin vaihtuvat. Kyse on perheen liikkumisesta eikä siitä, että onko joku Riihimäen kämppä ehkä jonkin työpaikan lähellä. Et ottanut kantaa mikrosijainnin valintaan, joka tässä yhteydessä ”että lapset pääsevät itse käpöttelemään urheilupuistoon, kirjastoon, kouluun ja kauppaan.” Itse olen tyytyväinen valintaani. Voin kököttää tässä hamaan tappiin asti ja tiedän, että vähän yli tunnissa olen Helsingissä, tunnissa Leppävaarassa, puolessa tunnissa Kupittaalla ja Turun keskustassa. Sieltä sitten jatkomeiningit kouluille tai töihin mihin lie Naantaliin. Perusarki hoituu Salossa. Kohta tulee kesä ja sitten mennään polskuttelemaan.… Lue lisää »

Timo Lähteenmäki
1 kuukausi sitten

Kyllä minä rivien välissä otin kantaa tuohon mikrosijaintiinkin. Esitit itse arvion siitä, miltä etäisyydeltä Helsingissä työskentelevät mutta väljempää asumista haluavat uusia asuntoja etsivät.

Allekirjoitan arviosi 50 kilometrin säteestä. Minun on vaikea uskoa, että sinä olisit ainoa muuttoa harkinnut helsinkiläisvanhempi, joka olisi osannut ajatella muitakin kriteerejä kuin kilometrejä. Kokonaisharkinnassa suurin osa on sitten kuitenkin päätynyt esittämääsi ratkaisuun.

Takarivin kaveri
1 kuukausi sitten

Mikrosijainnissahan on kyse alueesta ja kaupunginosan valinnasta (jopa kadun ja rakennuksen tarkkuudella). Tämähän itse asiassa määrittää koko perheen arjen. Omasta mielestäni väärä lähtökohta on muuttaa kokoonpanolla C 50 kilometrin päähän pisteeseen X, koska sieltä kestää työpaikalle Y minuuttia.

En ole muuten Helsingistä vaan Vantaalta. Riihimäellä käydessäni kävin katsomassa erään ex-vantaalaisen taloa.

”Kokonaisharkinnassa suurin osa on sitten kuitenkin päätynyt esittämääsi ratkaisuun.”

Jos ihmiset osaisivat ostaa taloja, niin ei olisi niin paljon taloja myynnissä, joissa pienten lasten sänkyjä on myyntikuvissa (kts. esim. Vihti, Lohja, Tuusula, Nurmijärvi jne.)

Timo Lähteenmäki
1 kuukausi sitten

On hienoa, jos sinä olet tyytyväinen perheesi tekemään ratkaisuun. Useimmat pääkaupunkiseutulaiset ovat kuitenkin päätyneet etsimään väljempää asumista Salon sijaan tuolta mainisemaltasi 50 kilometrin säteeltä Helsingin keskustasta. En usko, että tähän on tulossa muutosta.

Takarivin kaveri
1 kuukausi sitten

Ei varmasti ole, oikeassa olet. Mielestäni kaupunki voisi kohdentaa markkinointia. Pääsääntöisesti siellä ei edes tiedetä, että tämä on merenrannalla käytännössä.

Juuri tänään viimeksi lenkillä tuon urheilupuiston kupeessa mietin, että ihan kuin olisin jatkuvalla lomalla.

Voihan se olla, että lapset päätyvät lopulta muihin maisemiin (pääkaupunkiseutu on täynnä porukkaa jolle viljasiilot tulleet lapsuudessa tutuksi), mutta ovatpahan asuneet oikeassa kaupungissa eivätkä noissa pk-seudun sekamelskoissa lapsuutensa. On sitten joku paikka (tai sielunmaisema) johon paluumuuttaa tarpeen mukaan.

Takarivin kaveri
1 kuukausi sitten

Sen verran vielä palaan tähän, että käydessäni tutkimassa Järvenpään asuntomarkkinoita mainitsin välittäjälle käyneeni myös Mäntsälässä tutkimassa paikkoja. Tämä sitten totesi, että useallakin hänen tutullaan on talo myynnissä. Ja Tuusulan pusikoista vasta sitä turskaa olikin tarjolla.

Taisi olla tuossa yksi työkaveri (Helsingin keskustasta), joka möi hiljattain talonsa Mänsyssä viiden vuoden asumisen jälkeen.

Ehkä se pelkkä riittävän lyhyt työmatka ei täytä hyvän asumisen tunnusmerkkejä, vaan jotain muutakin pitää olla.

Muualta muuttanut
1 kuukausi sitten

Kyllä! Juuri näin. Salossa on.

Salon Portti
1 kuukausi sitten

Suomusjärven kirjonkylään asemavarauksen läheisyyteen voisi kaavoittaa uuden asunto-alueen omakoti- ja rivitaloille. Moottoritieliittymäkin on siinä lähellä. Tavoitteena pitäisi olla hyödyntää oikorataa Salon kannalta mahdollisimman hyvin. Kehityksen vastustajat voivat toki muuttaa Lohjalle tai Vihtiin.

Timo Lähteenmäki
1 kuukausi sitten
Reply to  Salon Portti

Olen täysin samaa mieltä siitä, että juuri noin kannattaisi tehdä Suomusjärvellä. Se olisi todellinen vetovoimatekijä Salolle. Nyt on vaan niin, että nykyisellä ratalinjauksella tuo asemapaikka ei toteudu. Jotta se toteutuisi, ratalinjaus pitäisi muuttaa moottoritietä myötäileväksi – kuten esimerkiksi Salon Kasvuinfra ehdottaa kuntalaisaloitteessaan.

Pohdintaa
1 kuukausi sitten

Suomusjärvi on niin jo lähellä pääkaupunkiseutua, että sieltä ajellaan töihin eri kehäteiden varsille Espooseen, Helsinkiin jne. Ei juna sieltä kovin paljoa käyttäjiä poimisi.

Timo Lähteenmäki
1 kuukausi sitten
Reply to  Pohdintaa

Suomusjärven läheisyys pääkaupunkiseutuun tässä nimenomaan olisi se tekijä, jolla aidosti voisimme kilpailla Lohjan ja Vihdin kanssa pääkaupunkiseudulta väljempään asumiseen haluavista lapsiperheistä.

Mamma maalta
1 kuukausi sitten

Salossa on kasvatettu Halikossa omakotitaloalueita moottoritien liittymien tuntumaan, mutta Suomusjärven ja Muurlan liittymien ympäristö on jätetty huomiotta.

Tähän olisi saatava muutos. Huomaisiko uusi kaupunginjohtaja näissä kohdin mahdollisuuden pääkaupunkiseudulta muuttaville? Salossa esimerkiksi Viitannummi, Rappula ja Sirkkula ovat liian monen mutkan takana sujuvaan liikennöintiin moottoritielle.

Urpo
1 kuukausi sitten
Reply to  Mamma maalta

Moottoritietä ei tosiaan pidä unohtaa ja kuvitella junaa ihmeiden tekijäksi. Päästöongelmissa tulee pian samanlainen loikka sähköautojen myötä kuin 90-luvun alussa katalysaattorien myötä bensamoottoreiden päästöissä. Kun junan aikataulut ei kuitenkaan osu yksiin omien aikataulujen kanssa tai asemalta on 15-30 minuutin matka kotiin ja toisesssa päässä sama juttu, oman auton kilpailukyky säilyy ylivoimaisena junan nopeudesta riippumatta. Vähintään pitää huolehtia matkaketjuista kokonaisuutena ja siinä on esim. junassa kuljetettavalla polkupyörällä suuri potentiaali. Toistaiseksi junissa ei pääkaupunkiseudun paikallisliikennettä lukuun ottamatta ole tätä mahdollisuutta haluttu hyödyntää.

Jos junan hankeohjelmassa sanotaan Salon väkiluvuksi 43 000 vuonna 2040, kertoo se lähinnä ennustamisen vaikeudesta.

It Senior
1 kuukausi sitten
Reply to  Urpo

Olen käynyt työurani aikana säännöllisesti töissä pääkaupunkiseudulla. Moottoritie oli huomattava helpotus liikkumiseen. Nykytilanteessa eivät yritykset ole Helsingissäkään keskustassa vaan junan saavuttamattomissa. Auttaa liikkumista, jos kohde on metron varrella.

Huomioitteko uutisen, että uusien junayhteyksiin suunnitteluun uppoavalla rahalla rakennettiin valtatie 1:n moottoritie. Matkustamisen kokonaisaikaan kymmenen minuutin säästö junan käytössä ei vaikuta liikkumisen kokonaisaikaan.

Valitettavasti oma auto on välttämätön, ellei asu Salon keskustassa ja työpaikka eduskunnan nurkissa. Mittavin kehitys työurallani ovat kunnolliset kuituyhteydet, joista kiitos paikalliselle operaattorille. Moottoritien liittymät pitäisi tehokkaasti hyödyntää.

Timo Lähteenmäki
1 kuukausi sitten
Reply to  Mamma maalta

Tässä olisi tosiaan Salolla mahdollisuus lisätä vetovoimaansa. Jos Helsinki – Turku nopea junayhteys -hankkeen linjaus siirrettäisiin moottoritietä myötäileväksi, elinvoimaa tuovat asemapaikat mainitsemiisi kohteisiin mahdollistuisivat. Nykyisessä linjauksessa Salon ja Lohjan välillä ei ole ainoatakaan asemaa.

Salon Portti
1 kuukausi sitten

Suomusjärvelle on suunniteltu asemavaraus. Jos alueelle kasvaa väestökeskittymä, voi asemapaikka toteutua. Tähän voi vaikuttaa paikallisella kaavoituksella. Ratalinjausta ei voida tehdä enää moottoritietä myötäileväksi, koska radan ja moottoritien geometria on niin erilainen. Jos aikoinaan molemmat olisi suunniteltu ja rakennettu samaan aikaan tällainen kompromissi olisi ollut mahdollista. Nyt ei onnistu ja mitään kustannusetua ei saavuteta. Ratalinjauksesta ei kannata enää kiistellä kun suunnittelukin on jo pitkällä. Tuskin koskaan kaikille sopivaa linjausta on löydettävissä.

Timo Lähteenmäki
1 kuukausi sitten
Reply to  Salon Portti

Varaus sijoitettiin aikoinaan sellaiseen paikkaan, että sillä ei ollut missään vaiheessa realistisia mahdollisuuksia toteutua. Niinpä nykyisessä suunnitelmassa Salon ja Lohjan välille ei ole tulossa asemia. Ainoa mahdollisuus asemien saamiseksi olisi ratalinjauksen muutos moottoritietä myötäileväksi. Väitteesi, että ”ratalinjausta ei voida tehdä enää moottoritietä myötäileväksi, koska radan ja moottoritien geometria on niin erilainen”, on vähintäänkin erikoinen. Kustannusetua puolestaan tulisi jo siitä, että moottoritietä myötäilevä linjaus olisi jonkin verran nyt valittua lyhyempi.

Salon Portti
1 kuukausi sitten

Näkemyksesi on turhan negatiivinen, mutta toisaalta pessimisti ei pety.

Itse asiassa asemavaraus Suomusjärven kirkonkylän kohdalle voi osoittautua tulevaisuudessa hyväksi valinnaksi. Alueella on tilaa uusille asunnoille, ja moottoritieliittymä Lahnajärven kohdalla voi kehittyä liikenteen solmukohdaksi.

Radan suunnitteluun liittyvää tietoa geometriasta ja kaarresäteistä on runsasti saatavilla väyläviraston sivuilta.

Timo Lähteenmäki
1 kuukausi sitten
Reply to  Salon Portti

Radan geomeriasta on tosiaankin tietoa Väyläviraston sivuilla. Väyläviraston sivuilta löytyy myös se tieto, että nyt valitulle linjaukselle on rakennettava tunneleita noin 10 kilometriä ja 113 siltaa. Siltojen yhteispituus on noin 11 kilometriä. Radan sijoittaminen valmiiseen moottoritien maastokäytävään ei voisi ainakaan olla tuon hankalampaa.

Väylävirastolta on peräisin myös se tieto, että Salon ja Lohjan välille ei tule asemia.

Pessimisti
1 kuukausi sitten

Tunnin junan hankeohjelmassa muistaakseni mainitaan, että Salon väkiluku tulee alenemaan vuoteen 2040 mennessä 43 000 henkilöön. Että se siitä Salon kasvusta.

Tapio Siivonen
1 kuukausi sitten

Ei se nopea juna Salossa pysähdy.

Nopeammin
1 kuukausi sitten
Reply to  Tapio Siivonen

Elsa-rata nopeuttaa merkittävästi Salon ja pk-seudun välisiä yhteyksiä.

MDI
1 kuukausi sitten
Reply to  Tapio Siivonen

Ehkä näin, mutta tuskin se käy sekä Vihdissä että Lohjalla, korkeintaan jommassa kummassa. Molemmissa käyden matka olisi silkkaa mutkittelua eli vanha ELSA-rata vaan työn alle.

Perussalolainen
1 kuukausi sitten

Väki vähenee ja harmaantuu. Tein tilastokelvottoman pikagallupin lapsenlapsillani, jotka käyvät keskiasteen koulua Salossa. Eivät saaneet aikaiseksi mitään pitkää luetteloa keskustan alueella asuvista koulukavereista.

Monelaisia tilastoja
1 kuukausi sitten

Eihän Salossa pitänyt olla paljon vanhuksia. Ainakin tässä rokotefarssissa oli kerrottu vanhusväestön määrä alakanttiin.

Onhan se ollut jo tiedossa, että täällä on paljon vanhoja ihmisiä, ja sitten joku sössii noin pahasti, ja meidän rokotteet menivät alussa luultavasti Kaarinaan.

Aina kun ollaan kouluja lakkauttamassa vedotaan, että on liikaa vanhuksia. Se on näköjään niin, että tilastot saadaan näyttämään siltä kuin sillä kertaa halutaan.

Harmi vaan, että rokotehidastelu voi viedä vaikka jonkun hengen. Lisäksi tuo testausvirhe oli kyllä anteeksiantamaton, teki jo hallaa.

Väpä
1 kuukausi sitten

Täällä keski-ikäiset ihmettelevät, miksei jengi halua asua Salossa, miksi pitää käydä töissä Salon ulkopuolella ja jos käy, niin miksi työmatka-aika pitäisi minimoida.

Kysykää niiltä nuorilta ja nuorilta aikuisilta.

Muualta muuttanut
1 kuukausi sitten
Reply to  Väpä

Kyllä Salossa halutaan asua. Täällä on todella paljon hyvää ja arvokasta. Lapsiperheille täällä on tilaa ja palveluita, elämänlaatua ja turvallinen ympäristö. Mielestäni kannattaa alkaa keskittyä havaitsemaan vahvuuksia. Niitä on.

Ei nopea yhteys ole tärkein syy asuinpaikan valinnalle. Ihmiset tekevät päätökset aina tunteella, perustelevat järjellä ja uskovat itsekin sitten järkiperusteisiinsa.

Todellinen vetovoima ei ole järkisyy, se on jotain tunteita herättävää. Se on paikka, joka tuntuu kodilta. Tai jatkuvalta lomalta, näin olen itsekin Saloon muuttaessani kokenut. Se on paikka, jossa voi voida hyvin. Tätä kannattaa miettiä.

Allan
1 kuukausi sitten

Mitä Takarivin kaveri ja Muualta muuttanut ehdottaisi Salon markkinointiin?

Päättäjät ja tulevat päättäjät jopa joskus lukevat näitä Salkkarin verkkokeskusteluja.

Takarivin kaveri
1 kuukausi sitten
Reply to  Allan

No eräs seikka tulee mieleen jälkimarkkinoinnista: kun 2013 tilasin esitteet kotiin ja en sitten hetkeen niillä mitään tehnyt niin kukaan ei ottanut yhteyttä tarvitsenko ns. tukea päätöksentekoon. Epäilen, että panostuksia tulisi kohdistaa asuntomarkkinoille vasta saapuviin heppuihin. Ongelmahan esim. pääkaupunkiseudulla on se, että järkevästi hinnoiteltuun ensiasuntoon ei pääse käsiksi. Toinen pointti on se, että hintaansa nähden kämpät ovat huonoja. Käytännössä asunnon upgreidaaminen ei onnistu ja omakotitalo haaveet voi heivata. Keskituloinen asuu kauempana työpaikaistaan ja palveluista sekä heikommassa asunnossa kuin verkkojen varaan heittäytynyt verrokkinsa. Aika vähän motivoi tsemppaamaan. Joskus olen nähnyt Kauppalehden sivuilla ’vaihda kallis elämä rikkaaseen” tyyppisiä bannereita, mutta en osaa… Lue lisää »

Muualta muuttanut
1 kuukausi sitten
Reply to  Allan

Ihmisläheisyyttä. Salo voisi palkata sisällöntuottajia someen. Ihan tavallisia ihmisiä, jotka haluavat kertoa siitä, miksi ovat valinneet Salon. YouTubeen oma kanava.

Salo voisi palkata myös maallemuuttovalmentajan, palauttaa kyläasiamiehen tehtävän ja lanseerata vaikkapa #minunsaloni-kampanjan, jossa ihmiset voivat yhdessä jakaa salolaista elämää, unelmia ja arkea.

Takarivin kaveri
1 kuukausi sitten

Joskus kaupungin sivuilla oli ”asukastarinoita”, mutta olivat aika vanhoja.

Jossain kohtaa oli myös #hetisaloon tai jokin vastaava hashtag-kampanja. Se oli kanssa hyvä, mutta jäi kai jonnekin.

Mutta joo, asuinpaikan valintahan on myös lifestyle-valinta eli tuo mm. arjen kuvaaminen on tärkeää.

Takarivin kaveri
1 kuukausi sitten

Noista tarinoista muuten tuli mieleen, että mielestäni tuolta uupuu urheilijoiden (salolaistaustaisten) tarinoita harjoittelumahdollisuuksista ja lajiesittelyitä.

Toinen pointti: onko täällä erikseen ruokasivustoa yms? Täällä on hyviä safkapaikkoja ympäri kyliä, mutta kootusti näistä ei ole mitään tietoa. Ehkä. Lähiruokasivusto löytyy.

Muualta muuttanut
1 kuukausi sitten
Reply to  Allan

Sitä voisi miettiä, mitä Salossa on sellaista, mikä kiinnostaa koko Suomea. Kyllä sitä on. Esimerkiksi loman tuntu, kiireettömyys ja ruuhkattomuus. Elämän laatu. Tilaa olla. Tilaa hengittää. Tilaa voida hyvin. Fiksuja, mukavia ja aitoja ihmisiä. Luotettavuutta. Vaihtelevat maisemat, monipuolisuus luonnossa. Läheisyys. Saavutettavuus. Mahdollisuus elää oman näköistä ja kokoista elämää. Tilaa olla ihminen. Vapautta. Tärkeää on se, että salolaiset nostavat pään taas pystyyn, suoristavat ryhtinsä ja puhdistavat menneiden tomut yltään. Täällä on paljon hyvää. Täällä on edelleen paljon asukkaita, palveluja, työpaikkoja, harrastuksia ja kulttuurielämääkin. Täällä on paljon. Muualta muuttaneena tiedän, että täällä on paljon arvokasta, jonka vuoksi valita juuri tämä asuinpaikakseen. Sille… Lue lisää »

Pertti
1 kuukausi sitten

Olet oikeassa monessa suhteessa. Pieni paikka, kaikki lähellä ja Tyks Turussa, mikä on Suomen parhaimpia jollei paras sydän- ja verisuonikirurgiassa, mikä vanhenevan ihmisen kannattaa ottaa huomioon.

Minua harmittaa ainoastaan terveyskeskuksen tehottomuus ja kalleus kuntalaisille sekä hyvin pahasti ontuva hallinto.

Nämä asiat kun saadaan kuntoon, kunnan kulut alas ja verot pieniksi, niin kyllä löytyy vetovoimaa. Nykytilanteessa vähän puuttuu usko luotettavaan huomiseen.

Uussalolainen
1 kuukausi sitten

Haluan asua Salossa ja asettua tänne, mutta salolaiset kyseenalaistavat päätökseni. Yliopiston jälkeen pari vuotta sitten muutimme puolisoni kanssa töiden perässä Saloon. Kuulun näihin nuoriin aikuisiin, joiden näkemyksiä tässäkin keskustelussa on koitettu selitellä. Salossa viehätyin edullisesta asumisesta, sujuvasta liikenteestä ilmaisine pysäköinteineen ja lyhyestä etäisyydestä maamme suuriin kaupunkeihin. Entisestä kotikaupungista halutessani lähteä risteilylle tai ulkomaanlennolle, kului ensimmäinen päivä maan sisäiseen matkustamiseen, mutta Salosta pääsemme hetkessä mihin ikinä haluammekaan. Salolaiset olen mieltänyt ystävällisiksi, ahkeriksi ja sosiaalisiksi. Kun olen kertonut heille miten olen päätynyt Saloon, olen saanut osakseni ihmettelyä. Minulle on sanottu säälivästi, että on mahtanut tuntua kurjalta muuttaa Saloon. En voinut uskoa korviani!… Lue lisää »

Muualta muuttanut
1 kuukausi sitten
Reply to  Uussalolainen

Kyllä, ihan samaa mieltä!

Homman pitäisi jo rullata, ei ole aikoja..
1 kuukausi sitten

Missä ovat koronarokotevarausajat???.

Terveydenhuolto tuoltakin osin hyvin hoidettuna esim. auttaisi esim houkuttavuuteen..