Valmet Automotive palkkaa Saloon 300 uutta työntekijää – kaikkiaan yli tuhat uutta työpaikkaa

0
Salon akkutehtaalla työskentelee tällä hetkellä 250 henkilöä. Kuva: Valmet Automotive

Valmet Automotive palkkaa Salon akkutehtaalle 300 uutta työntekijää. Tällä hetkellä työntekijöitä on 250 eli rekrytointi yli tuplaa määrän.

Saloon tarvitaan tuotantoon uusia työntekijöitä ja toimihenkilöitä noin 250.

– Lisäksi palkkaamme tuotekehitykseen ja tukitoimintoihin, sanoo Valmet Automotiven akkuliiketoimintojen henkilöstöjohtaja Petri Parjanen.

Rekrytoinnit liittyvät parhaillaan IoT Campuksella käynnissä olevaan laajennushankkeeseen, joka tuo pinta-alaltaan 16 000 neliömetrin tehtaaseen 4 000 lisäneliötä.

Laajennusosaan tuleva uusi tuotantolinja on tarkoitus ottaa käyttöön ensi kesänä.

Salossa aiotaan kasvattaa tuotantomäärää myös jo toiminnassa olevilla tuotantolinjoilla ja siirtyä kesällä kolmivuorotyöhön. Tällä hetkellä tehdas pyörii aamu- ja iltavuorossa kello 06–22. Heinäkuusta alkaen töitä tehdään arkisin myös yövuorossa kello 22–06.

Valmet Automotivella on akkuliiketoimintaa Salon lisäksi Uudessakaupungissa ja Turussa sekä Saksassa.

Suomessa työntekijöitä on tällä hetkellä yli 300, Saksassa lähes 100. Rekrytointikierroksella Uudenkaupungin akkutoimintoihin tulee 200 uutta työpaikkaa.

Myös Saksassa laajennetaan testauskeskusta ja palkataan satakunta uutta työntekijää.

Salossa valmistetaan alihankintana autoteollisuudelle 48V-akkujärjestelmiä, joita käytetään hybridiautoissa. Valmet Automotive ei ole julkistanut, mitkä autovalmistajat ovat tehtaan asiakkaita.

Lisäksi Salossa on valmius laajentaa tuotantoa työkoneiden akkuihin.

Autoalalla ladattavat hybridit nähdään välivaiheena kohti täyssähköautoja. Esimerkiksi Volvo ilmoitti viime viikolla muuttavansa mallistonsa vuoteen 2030 mennessä täysin sähköiseksi.

Valmet Automotive rakentaa parhaillaan Uuteenkaupunkiin akkutehdasta, joka keskittyy korkeajänniteakkuihin ja täyssähköautojen akkujärjestelmiin. Uudenkaupungin uudet akkutuotantolinjat käynnistyvät ensi kesänä.

Pitääkö Salossa olla huolissaan?

– Ei suinkaan. Kyllä hybridit tulevat laajentumaan, ja voimme myös vaihtaa tuotteita, sanoo Parjanen. Hän korostaa myös sitä, ettei kaikkia ajoneuvoja edes voida muuttaa täyssähköversioiksi.

– Työkonepuolella ei välttämättä löydy latauspistettä. Sähkö on tukivoimaa, joka pienentää päästöjä ja polttoainekulutusta.

Kaikkinensa akkuliiketoiminnan näkymät ovat Parjasen mukaan hyvin positiivisia.

– Luottoa on tullut kentältä, ja meidän palveluidemme perään on kyselty paljon. Meillä on hyviä asiakassopimuksia, ja asemamme sopimusvalmistajana ja järjestelmätoimittajana on melko vahva.

Koska Valmet Automotive ei ole ”vain” akkuvalmistaja, Parjanen uskoo tulevaisuudenkin olevan valoisa.

– Meillä on tuotekehitys, suunnittelu, testaus ja valmistus. Olemme syvemmin asiakkaan iholla.

Valmet Automotive on ollut tyytyväinen Saloon ja sijaintiin Meriniityn IoT Campuksella.

– Olemme sitoutuneita sijaintiin Salossa. Emme laajenna tällä hetkellä vain tehdasta, vaan myös lisätilan vuokraamisesta toimistotilaksi keskustellaan, Parjanen paljastaa.

– Tuhannen hengen rekrytointi on tässä tilanteessa kova juttu mielestäni, sanoo Valmet Automotiven akkuliiketoimintojen henkilöstöjohtaja Petri Parjanen. Kuva: Roni Lehti

Yli tuhat uutta työpaikkaa

  • Valmet Automotive käynnistää tiistaina Suomessa tuhannen henkilön rekrytoinnin.
  • Akkuliiketoimintoihin palkataan Suomessa 500 uutta työntekijää: Saloon 300 ja Uuteenkaupunkiin 200.
  • Uudenkaupungin autotehtaalle palkataan 500 uutta työntekijää. Autotehdas työllistää tällä hetkellä noin 3 200 henkilöä.
  • Lisäksi Valmet Automotive palkkaa Saksassa akkujen testaukseen ja kehitysprojekteihin sata uutta työntekijää. Saksassa on tällä hetkellä vajaa sata henkilöä.
  • Valmet Automotive on yksi maailman johtavista ajoneuvojen sopimusvalmistajista. Konsernin liiketoimintalinjat ovat Manufacturing, EV Systems ja Roof & Kinematic Systems. Yhtiö myi viime syksynä autoteollisuuden yleisiin suunnittelupalveluihin keskittyneen liiketoimintalinjansa Mutares SE & Co:lle.
  • Salon akkutehdas on osa EV Systems -liiketoimintalinjaa. Tämä liiketoiminta on Valmet Automotiven strateginen painopiste, ja yhtiö on jo aiemmin kertonut tavoitteekseen nostaa akkujen liikevaihto autonvalmistusta suuremmaksi.
  • Valmet Automotive -konsernin suurimmat osakkeenomistajat ovat sijoitusyhtiöt Tesi sekä Pontos Group. Molempien omistusosuus on 38,46 prosenttia. Kiinalainen sähköautoakkujen ja akkukennojen johtava valmistaja CATL omistaa 23,08 prosenttia.

Uuden rekrytointisivun nimi on Heippa fossiilit

Kun Valmet Automotive käynnisti akkutehtaan Salossa vuonna 2019, rekrytointi sujui hyvin.

Alkuvaiheessa työntekijöitä otettiin 150. Tällä hetkellä vahvuus on 250 henkilöä.

Saloon palkatut työntekijät ovat myös viihtyneet tehtaalla: vaihtuvuus on tähän mennessä ollut 7–8 prosenttia.

– Alle kymmenen prosenttia on hyvä luku, sanoo Valmet Automotiven akkuliiketoimintojen henkilöstöjohtaja Petri Parjanen. Hän uskoo, että tälläkin kertaa sopivat työntekijät löytyvät.

– Tilanne työmarkkinoilla on se, että uusia tuotantotyöpaikkoja on tällä hetkellä vähän tarjolla.

Parjanen arvioi, että tuotantotyöntekijät löytyvät Salosta ja lähialueilta noin 50 kilometrin säteeltä. Ylemmän tason tehtävissä säde kasvaa.

– Asiantuntijoita uskoisin löytyvän ympäri Suomea.

Koronan vuoksi Valmet Automotive ei lähde rekkakiertueella haalimaan työntekijöitä kasvokkain, vaan rekrytointiprosessi keskittyy verkkoon ja sosiaaliseen mediaan.

Haku sekä auton- että akunrakentajan tehtäviin tapahtuu Valmet Automotiven verkkosivujen kautta osoitteessa www.valmet-automotive.com.

Autonrakentajille on kootusti informaatiota osoitteessa www.autotehtaansankarit.fi.

Akkupuolen töistä kiinnostuneille Valmet Automotive on avannut kokonaan uuden sivun osoitteessa www.heippafossiilit.fi. Osoite ei viittaa ikään, sanoo Petri Parjanen ja hymyilee leveästi.

– Teemme töitä fossiilisten polttoaineiden käytön vähentämiseksi. Se on megatrendi ja meidän bisnes. Toisaalta nimikointi viittaa siihen, että haluamme hyvästellä vanhat toimintatavat. Toiminnassa on vielä start up -henki, ja kehitämme toimintatapoja.

Sivustoilta löytyy tieto myös palkkauksesta, joka noudattaa teknologiateollisuuden sopimuksia.

Salo IoT Campus rakentaa parhaillaan laajennusta, jonka käyttäjäksi tulee Valmet Automotiven Salon akkutehdas. Kuva: SSS/Minna Määttänen