Härski varkaus keskellä Saloa päivänvalossa – autosta vietiin katalysaattori

0
Pakoputki oli katkaistu siististi mitä ilmeisimmin akkukäyttöisellä puukkosahalla.

Jalometallien hinnannousu kiihottaa rikollisia hankkimaan palladiumia, platinaa ja rodiumia. Autojen katalysaattoreissa niitä voi olla muutama gramma.

Salolaisnainen pysäköi autonsa Rummunlyöjänkadun päähän perjantaina kello 08.00. Hänellä on tapana jättää Honda Accord aina samaan parkkiruutuun lähimmäksi Vähäjokea. Siitä on lyhyt kävelymatka työhuoneelle.
Puolenpäivän jälkeen naisyrittäjä oli lähdössä työkeikalle. Hän käynnisti autonsa kello 12.40.

– Ilmoille tärähti valtava pörinä!

Nainen kurkki auton alle, mutta mitään ei näkynyt roikkuvan. Hän soitti paikalle miehensä. Tämä huomasi, että pakoputkistosta puuttui noin metrin pala.
Epäuskoisuus valtasi naisen.

– Mitä oli tapahtunut!? Ajaessa huomaa varmasti, jos pakoputki irtoaa, eikä se putoa itsestään parkkipaikalla.

Nainen ajoi autonsa Meriniittyyn korjaamolle, jossa syy selvisi. Vuoden 2000 Accordin katalysaattori oli sahattu siististi irti mitä ilmeisimmin puukkosahalla.
– Eihän tällaista voi tapahtua! Katalysaattori varastetaan keskellä päivää keskellä kaupunkia, nainen puuskahtaa.
Sinisen talon lähistöllä ja Sibeliuspuistossa kulkee ihmisiä, ja poliisiasemalle on rikospaikalta alle kaksisataa metriä.

– On härskiä, vanhempi konstaapeli Markus Vainio Salon poliisista toteaa.

Auton tunkkaus ei välttämättä vielä kiinnitä huomiota, mutta sivullisia luulisi jo kiinnostavan, kun pakoputkea sahataan kadunvarressa.
Poliisi arvelee tekijöiksi pakettiautolla kiertäviä ammattirikollisia.

Salolaisnaisen rikosilmoitus oli kuudes poliisin tietoon tullut katalysaattorivarkaus Salossa tänä vuonna. Kaikkiaan poliisille on tammi-huhtikuussa ilmoitettu jo neljäsataa katalysaattorivarkautta, kun niitä koko viime vuonna oli seitsemänsataa.

– Ilmiö on kiihtynyt viime syksystä, rikosylikonstaapeli Jari Tiainen keskusrikospoliisista sanoo.

Katalysaattoreita on tuhansia erilaisia malleja, mutta niissä kaikissa on jalometalleja. Palladium, platina ja rodium kiihottavat nyt varkaita Euroopassa ja Yhdysvalloissa.
– Jalometallien hinta on ennätyskorkealla, Kat-Metal Oy:n toimitusjohtaja Teemu Piippo toteaa.
Palladium on kultaakin kalliimpaa, ja platinaa voi yhdessä katalysaattorissa olla yhtä paljon kuin tonnissa louhittua kiviainesta.

Vanhojen katalysaattorien arvo on yli kaksinkertaistunut vuodessa. Jalometallipitoisuus ratkaisee, paljonko myyjä niistä saa. Teemu Piipon mukaan se voi olla mitä tahansa viiden ja tuhannen euron väliltä.
Yhdessä katalysaattorissa voi olla jalometalleja puolesta grammasta muutamaan grammaan. Mitä pienemmät päästöt autossa sitä enemmän jalometalleja katalysaattorissa.
– Niin kauan on paljon varkauksia kuin platinaryhmän metallien hinnat pysyvät korkealla, Piippo otaksuu.

Lontoon metallipörssissä palladium maksoi keskiviikkona 76,8 euroa gramma, platina 33,3 euroa ja kulta 48,9 euroa gramma. Harvinaisen rodiumin grammahinta lähenteli kahdeksaasataa euroa.

Suomen romukauppiaiden liittoon kuuluu sata yritystä. Liiton toiminnanjohtaja Riikka Kinnusen mukaan varkaudet ovat riesa koko romualalle.
– Varkauksien määrä, röyhkeys ja suunnitelmallisuus on yllättänyt, Kinnunen sanoo.
Osa romuyrittäjistä on rikoksia estääkseen halunnut, ettei niiden sijaintitietoa julkaista liiton verkkosivujen kartalla.

Iso osa varastetuista katalysaattoreista päätynee sellaisenaan ulkomaille. Kansainvälisten rikollisryhmien osallisuudesta kertoo se, että poliisi, Tulli ja Rajavartiolaitos ovat yrittäneen sarjoittaa varkauksia yhteistyössä.
– Euroopasta löytyy paikkoja, joissa niitä sitten puretaan ja sulatellaan, rikosylikonstaapeli Jari Tiainen toteaa.
Epämääräisistä ostoilmoituksista voi päätellä, että liikkeellä lienee myös hämäräperäisiä suomalaisjobbareita.

Salolaisen Autoservicen yrittäjä Arben Uflla tietää, että katalysaattorit ovat nyt haluttuja. Hänen mukaansa ainakin romanialaiset ja latvialaiset kiertävät kyselemässä niitä korjaamoilla.

– En halua käydä kauppaa heidän kanssaan, Uflla sanoo.

Autoserviceen on viime kuukausina tuotu korjattavaksi neljä autoa, joista katalysaattori on viety. Uffla muistaa ensimmäiseksi 1990-luvun lopun Mercedes-Benzin, josta oli varastettu katalysaattori heidän liikkeensä pihalla. Pari viikkoa sitten korjattavaksi tuli Toyota Corolla 2000-luvun alusta.

– Katalysaattorit on helppo myydä metallinkierrätykseen, töiden vastaanottajaja Marko Laitinen Auto10:stä toteaa.

Salolaisnaisen Honda oli toinen auto, joka tuotiin Laitiselle katalysaattorivarkauden takia. Ensimmäinen tuli talvella. Se oli parikymmentä vuotta vanha Opel Astra.

Suomessa varkaat ovat sahanneet katalysaattoreita etenkin 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun autoista, joista ne ovat helpoiten otettavissa.
– Ongelma on se, etteivät autonvalmistajat identifioi katalysaattoreita. Vaikka löytäisimmekin katalysaattoreita, emme voi yhdistää niitä tiettyyn autoon, Jari Tiainen harmittelee.

Lontoossa tallennettu valvontakameran video näyttää, miten rikollisjoukko varastaa kadunvarteen pysäköidystä autosta katalysaattorin 90 sekunnissa.

Maailmanmarkkinahinta

Katalysaattorivarkaudet ovat osa 2000-luvun rikosilmiöitä, jotka heijastavat eri metallien maailmanmarkkinahintoja.

Metallien raju hinnannousu synnyttivuosituhannenalkupuolella maailmanlaajuisen rikosaallon, joka levisi pian myös Suomeen. Salon Seudun Sanomat kertoi syksyllä 2004, että Varsinais-Suomessa kiersi kuparia, messinkiä ja ruostumatonta terästä rohmuavia varkaita.

Muuan romanialaiskolmikko kertoi oikeudenkäynnissä Salossa syksyllä 2012, että heille oli maksettu valimon seosmetallien varastamisesta 4 000 euron palkkio. Raha oli annettu Romanian leinä. Maksajaa miehet eivät kertoneet.

Kahdentoista EU-maan poliisivoimat iskivät yhdessä metallivarkaita vastaankolmisen vuottasitten. Laajassa operaatiossa takavarikoitiin liki 360 000 kiloa romumetallia, jonka arvo oli lähes miljoona euroa. Yli sata ihmistä pidätettiin epäiltynä vakavista rikoksista.

Suomessa rikolliset kiersivät maakaapelointityömailla ja verkonrakentajien varikoilla varastamassakaapeleita ja hajottamassamuuntajia

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments