Moision koulu, yritysalue, katu ja terveysasema – Salo pistää liikkeelle yli kahden miljoonan euron hankkeet ja asvaltoi liki miljoonalla

3
Salon kaupunki tiedotti keskiviikkona, että yläkoulujen 7. ja 8. luokat sekä lukiot siirtyvät perjantaista 7.5. alkaen kahdeksi viikoksi etäopetukseen. Kuvassa Salon Moision koulu.

Salon kaupunkikehityslautakunta on valinnut urakoitsijat yli kahden miljoonan euron hankkeille. Lisäksi se päätti kuluvan vuoden asvaltointikohteista.

Moision koulun saneeraus jatkuu tänä vuonna C-osassa, jossa uusitaan vesikattorakenteet, ilmanvaihtokonehuone laitteineen sekä kotitalousluokat. Lisäksi korjataan viemäreitä.

Salon kaupunkikehityslautakunta valitsi urakan tekijäksi salolaisen SG-Rakentajat Oy:n, jonka veroton tarjous työstä oli vajaat 650 000 euroa.

Urakka on tarkoitus aloittaa toukokuun lopussa, ja se valmistuu pääosin koulun alkuun mennessä.

Moision koulua on korjattu vaiheittain vuosien aikana. Salon kiinteistöpäällikön Janne Lehdon mukaan ensi vuonna ohjelmassa on vielä hammashoitolan osa.

– Sen jälkeen se alkaa olla voiton puolella. Jotain pientä fiksausta löytyy vielä, mutta ei suurempaa, Lehto sanoo.

SG-Rakentajat Oy selvisi voittajaksi myös Halikon terveysaseman julkisivukorjausten tarjouskilpailussa. Yrityksen veroton tarjous oli runsaat 180 000 euroa.

Terveysasemalla uusitaan vanhan osan ulkoseinärakenteen ulkokuori ja eristeet. Lisäksi urakkaan sisältyy uusien ikkunoiden asennus. Ikkunat hankitaan erikseen.

Urakka käynnistyy toukokuun puolivälissä, ja se valmistuu elokuun loppuun mennessä.

Halikonrinteen yritysalueen kunnallistekniikan rakentaminen alkaa kesällä. Vaskiontien varressa sijaitsevalta alueelta puretaan ensin pois joitain vanhoja rakennuksia.

Halikossa alkaa myös Märynummen moottoritieliittymän lähellä sijaitsevan Halikonrinteen yritysalueen rakentaminen.

Salo on hakenut tarjouskilpailulla urakoitsijaa kunnallistekniikan eli katujen ja vesihuollon urakoitsijaksi. Kaupunki sai kaikkiaan kymmenen tarjousta.

Kaksi hylättiin, ja kahdeksasta hyväksytystä halvimman tarjouksen jättänyt Marttilan Maanrakennus Oy valittiin työn tekijäksi. Yrityksen veroton tarjous on 695 000 euroa.

Halikonrinteen katuja ja vesihuoltoa on tarkoitus rakentaa kesäkuun ja marraskuun välisenä aikana. Kaupunki on jo aiemmin valinnut urakoitsijan, joka purkaa osan alueella sijaitsevan Äijälän tilakeskuksen vanhoista rakennuksista.

Halikon Härän asuinalueella saneerataan tänä vuonna kunnallistekniikkaa. Kaupunkikehityslautakunta on valinnut työn urakoitsijaksi salolaisen Maankaivuu Timo Vuori Oy:n, jonka veroton tarjous oli runsaat 320 000 euroa. Tarjouksia tehtiin kaikkiaan kahdeksan.

Salon keskustassa taas saneerataan Rummunlyöjänkadun kunnallistekniikkaa Siltavoudinkadun ja Inkerinkadun välillä. Urakkaan kuuluu 125 metriä pitkän katuosuuden saneeraustyö.

Kaupunki sai urakasta kuusi tarjousta, ja lautakunta valitsi työn tekijäksi halvimman tarjouksen jättäneen salolaisen Maansiirto Perala Oy:n. Yhtiön veroton tarjous oli vajaat 260 000 euroa.

Salo on kilpailuttanut myös katuvalaistuksen ja liikennevalojen huoltopalvelut.

Liikennevalojen huolto ostetaan tänä ja ensi vuonna kaarinalaiselta EVH-Elektroniikka Oy:ltä. Katuvalaistuksen huollosta vastaa salolainen TAP Service Oy.

 

Katuja asvaltoidaan liki miljoonalla eurolla

Salo asvaltoi uusia alueita tänä vuonna 200 000 eurolla. Uudelleen päällystettäviin katuihin käytetään 700 000 euroa.

Uusista alueista Teijolla päällystetään Lanskalantie, Ykkösväylä ja Kolmosväylä.

Perniössä päällystetään Pernänmetsän–Somerikon alueella osa Mäntyniementiestä, Suksenpyölintie, Kersantinkuja, Rykmentintie ja Somerikontietä sekä kirkonkylän keskustassa Riipisenkuja.

Halikon Märynummella päällystetään Häntälänkoskentietä Sipiläntieltä Pihkontielle.

Muurlassa vuorossa ovat Lehtorannantie, Jokivarrentie–Nurmilauhankuja sekä Kurjenmiekankuja.

Uudelleen päällystettäviä katuja ovat Salon keskustassa Hyvoninkatu, Helsingintie Esterinkadun ja Salonkadun välillä, Helenankatu Ilolankadun ja Sepänkadun välillä, Mariankatu Länsirannan ja Annankadun välillä sekä Anjalankatu Uskelankadun ja Paasionkadun välillä. Lisäksi päällystetään Paasionkatu.

Pahkavuoressa päällystetään Rauhalinnankaari Otsonkadun ja Mahlalankareenkadun välillä, Mahlakankareen alikulku, Otsonkatu Rauhalinnankaarelta Peurankadulle sekä osa Otsonkadun, Karjaskylänkadun ja Kylmälähteenpuiston kevytväylistä.

Mököisissä asvaltoidaan Mököistenkatu, Kössinkatu ja Perniöntien kevytväylä Tahkonkadulta Mököistenkadulle.

Rappulassa päällystetään Ruuhikoskenkatu–Ristikedonkatu ja Ruuhikoskenkadun kevytväylä.

Halikossa asvaltoidaan Halikontie Salaistentieltä Ruuhikoskenkadulle ja Lautamiehentie Uuttelentieltä Koulumäenkadulle.

Kiskossa asvaltoidaan Makasiinitie ja kevyen liikenteen väylä.

Lisäksi paikkauksiin ja korjauksiin varataan kokio kaupungin alueelle 50 000 euroa rahaa.

3 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Infoa kaivataan
1 kuukausi sitten

Miljoona sinne ja miljoona tänne. Voisiko joku jo kertoa, mikä on Hakastaron koulun kohtalo? Oppilaat ovat väistötiloissa Anjalankadulla. Onko Hakastarossa tehty jo tutkimuksia, ja jos on, niin mitä sille tehdään, vai ovatko väistötilat pysyvät? Olisi kiva tietää.

Muutenkin Hakastarossa tuulee, kun puolet opettajista lähtee pois syksyllä, ja mahtaako päteviä saada tilalle? Mutta hei, Hakastaro on erityiskoulu, ja Salon tapoihin kuuluu vammaisten syrjiminen, että eipä tälläkään mitään väliä.

Voisi katsoa missä asukkaita, niin sinne asfaltti
1 kuukausi sitten

Halikossa kyllä kaivattaisiin uutta asfalttia Mustämäentiellä. Mitä ihmettä tekee asfaltilla Pihkontiellä? Siellä ei edes ole liikennettä kovin paljoa verrattuna vaikkapa Halikon asemalle, missä on sentään päiväkoti ja koulu.

Päiväkodin ja koulun luona on paljon liikennettä, eivätkä nuo kamalat paikkaukset tiessä kauaa kestä. Sitä paitsi Pihkontie ja Häntälänkoskentie ovat yksityisteitä.

Mikko maalta
1 kuukausi sitten

Viitannummelle rakennetaan metsäinen kävelypolku, jossa ei ole esityslistan mukaan edes talvikunnossapitoa. Silti rakennuskustannus n 135 000 e/km.

Metsäkeskuksen mukaan uuden tien hinta 25000-45000 e/km riippuen maastosta. Metsätielle, joka kestää ajaa tukkiautolla. Vaikkakin saadaan elyn apuja, on aivan tolkuton hintalappu. Mikä taho voisi puuttua näihin hankeisiin? Rahat järkevimpiin kohteisiin kuten vaikka hiilinielujen perustaminen.

Kaikkihan kuulemma haluaa olla hiilineutraaleja ihan kohta.