Oikoradan kaavamuutos vaati äänestyksen Salossa

0
Oikorataan liittyvä kaavamuutos jakoi Salon kaupunginvaltuuston mielipiteitä maanantaina. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Turun ja Helsingin väliseen nopeaan rataan liittyvä kaavamuutos äänestytti yllättäen Salon valtuustoa maanantaina.

Valtuuston piti hyväksyä Kiskon rantayleiskaavan kumoaminen Hirsijärven pohjoispäässä Sammalonsalmen kohdalla.

Kumoamisen jälkeen alueelle jää voimaan Varsinais-Suomen maakuntakaava, jossa Salon ja Espoon välisen oikoradan linjaus on mukana.

Valtuusto hyväksyi maaliskuussa yksimielisesti samaan hankkeeseen liittyvät Suomusjärven ja Aarnionperän–Muurlan oikoratayleiskaavat.

Kiskon rantayleiskaavan kohdalla Juha Punta (kok.) esitti, ettei vanhaa kaavaa kumota, koska se mahdollistaisi oikoradan tekemisen.

– Olen itsekin ollut ratalinjausta hyväksymässä, mutta paljon on muuttunut sen jälkeen, Punta totesi.

– Suomusjärvelle luvattiin pysäkki, joka olisi mahdollistanut helsinkiläisten muuttamisen maalle asumaan. Ratahanke on myös kallistunut huomattavasti, ja se on nykyään kannattamaton. Kolmensadan kilometrin tuntinopeus radalla on tolkuton, ja Salolle koituu radasta huomattavia haittoja, hän perusteli.

Äänestyksessä kaupunginhallituksen esitys rantayleiskaavan kumoamisesta hyväksyttiin lopulta selvin luvuin 35–15 (1 poissa). Jerina Wallius (kok.) jääväsi itsensä asian käsittelystä, koska hän omistaa kiinteistön Sammalossa. Äänestys jakoi ryhmiä.

Kaavan kumoamista vastustivat Juha Punta, Pia Hellström (sd.), Annika Fagerström (vihr.), Jaana Haapasalo (sit.), Jani Hirvimäki (ps.), Tauno Kanerva (kesk.), Sanna Leivonen (ps.), Mikko Lundén (ps.), Asko Määttänen (kesk.), Antti Olkinuora (ps.), Marja Ruokonen (vas.), Kai Schneider (vihr.), Simo Vesa (sd.), Ismo Saari (kesk.) ja Tapio Äyräväinen (ps.).

 

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments