Punalappuiset menevät hyvin kaupaksi, lieveilmiönä tuotteiden piilottaminen

0
Kauppias Anette Holappa sanoo, että hyllyistä saattaa aamulla löytyä asiakkaiden edellispäivänä piilottamia alennustuotteita. Silloin tuotteesta ei ole kenellekään iloa, vaan se menee hävikkiin.

Punalappuisten eli alennettujen elintarvikkeiden menekki marketeissa on hyvä. Sitä vauhdittaa yleisesti käytössä oleva viimeisten tuntien superalennus eli 60 prosenttia.

– Alennustuotteiden menekki riippuu päivästä, mutta 60 prosentin alennus on varma tapa saada tavara liikkumaan, Perniön K-supermarketin kauppias Anette Holappa kertoo.

Tuotteen hinta alennetaan viimeisenä käyttöpäivänään tai jos tuotteita on paljon, myyntiaikaa voi olla jäljellä päivä tai kaksi.

K-supermarketissa illan tupla-alennus otettiin käyttöön pari vuotta sitten. Korona-aika ei ole muuttanut asiakkaiden suhtautumista alennustuotteisiin. Eniten ne kiinnostavat ulkomaalaistaustaisia asiakkaita.

– On hyvä, että tuotteista saa edes jotakin, etteivät ne mene kokonaan hävikkiin. Koko myynnistä pieni osa on hävikkiä ja pyrimme pitämään sen mahdollisimman vähäisenä. Valikoimassa on 13 000 tuotetta, se on aika paljon meidän kokoiselle kaupalle, Holappa sanoo.

Viimeisen käyttöpäivää lähestyvistä tuotteista yli 90 prosenttia lahjoitetaan päivittäin hyväntekeväisyyteen muun muassa Tenholan seurakunnalle.

Elintarvikkeita myydään 60 prosentin alennuksella kello 19–21. Merkittävä alennus on tuonut mukanaan lieveilmiön. Tuotteita saatetaan piilottaa päivällä muiden tuotteiden taakse ja niitä tullaan ostamaan illalla. Välillä tuotteet unohtuvat sinne.

– Löydämme piilotettuja tuotteita, kun seuraavana aamuna käymme hyllyt läpi. Silloin tuote on hävikkiä, eikä siitä ole kenellekään iloa, Holappa pahoittelee.

Alennustuntien aikana asiakkaita saattaa olla paljon.

– Ei voi puhua, että on kauhea ruuhka. Jonoja kertyy väkisinkin, kun pidetään turvavälejä ja huolehditaan, että pakkausalueella ei ole monta ihmistä.

Asiakkaita muistutetaan turvaväleistä, mutta koska maskipakkoa ei ole, sen käyttöön ei voida puuttua.

Marketpäällikkö Mika Lindroos Tupurin S-marketista Salosta ei näe alennettujen elintarvikkeiden menekissä suurta eroa korona-aikana normaaliin aikaan verrattuna. Pikemminkin laputettavaa on jäänyt vähemmän, kun asiakkaiden kertaostot ovat suurempia ja ruuanlaittoon kotona satsataan enemmän.

– Erikoistuotteita, kuten kalliimpaa lihaa, myydään nyt enemmän normaalihinnalla, hän arvioi.

S-marketissa ilta-ale on kello 20–22. Silloin kaikki 30 prosenttia alennetut elintarvikkeet myydään 60 prosentin alennuksella. Osassa alennettuja tuotteita viimeinen käyttöpäivä on samana päivänä, osassa käyttöaikaa voilla olla jäljellä 1–2 päivää.

Lindroosin mukaan eniten alennustuotteet kiinnostavat hieman varttuneempaa asiakaskuntaa.

– Alennukset ovat varmasti tärkeitä. Se on tapa säästää ruokakustannuksissa, mutta jos pystyy suunnittelemaan ostonsa, säästää eniten. Alennustuote saatetaan ostaa kokonaishintaa vertaamatta tai käyttötarkoitusta miettimättä.

Osan elintarvikkeista kauppa lahjoittaa hyväntekeväisyyteen. Esimerkiksi pakattua leipää ei myydä alennuksella. Seurakunta hakee leipiä neljä kertaa viikossa ja kerran viikossa hevostila hakee heppaleipää.

Mika Lindroos toivoo, että alennuslaputuksesta keskusteltaisiin yleisesti. Jos alennettuja tuotteita ei olisi, hävikistä saataisiin todellinen kuva. Järjestelmästä näkisi entistä tarkemmin, mikä tuote ei myy milläkin alueella. Tämä auttaisi valikoiman suunnittelussa ja hinnoittelussa ja olisi ekologisesti järkevää.

Hänestä kaikkia palvelisi parhaiten riittävän edullinen ostoskori.

– Laput ovat kuin laastari, jotka korjaavat yhden päivän tilanteen, mutta saattavat vääristää kokonaistilannetta. Otetaan esimerkki, että asiakas on ajatellut ostaa kanaviillokkia, mutta ostaakin herätteenä vieressä olevan punalaputetun pyttipannun, ehkä kaksikin. Se on vahinko kanaviillokille, sillä mikään järjestelmä ei pysty mittaamaan ostamattomia tuotteita.