Torin R-kioski uusi ilmeensä – kesäksi uudet mutta tutut kauppiaat avaavat kesäterassin

0
Suomen R-kioskiketjun toimitusjohtaja Teemu Rissanen (vas.) ja aluepäällikkö Antti Toroska (oik.) kävivät Salon torin R-kioskilla katsomassa, miltä juuri uusittu kioski nyt näyttää. Kioskin yrittäjinä aloittivat tammikuussa Linjurin R-kioskin tutut kauppiaat Monica Remmelkoor ja Markku Ranne. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Salon torin R-kioski on uusinut ilmeensä ja vähän muutakin. Uusi valoisampi ja avarampi ilme sopii hyvin tilanteeseen, sillä tammikuussa Torin ärrä siirtyi Linjurin ja aiemmin myös Plazan R-kioskista tuttujen Monica Remmelkoorin ja Markku Ranteen kokeneisiin käsiin.
– Nyt tämä on ihan maailman paras, juuri sellainen kun kioskin pitää olla, Monica Remmelkoor iloitsee maaliskuun puolivälissä alkaneen ja viime perjantaina päättyneen Torin ärrän remontin lopputuloksesta.
– Asiakkaat ovat kiitelleet, että nyt tila on avarampi, valoisampi ja selkeämpi, Markku Ranne sanoo.
Kesäksi kauppiaat suunnittelevat avaavansa kioskin eteen terassin. Sisälle kun saisi vielä ikkunapöydän eteen tuolit takaisin ja koko koronan jonnekin kauas pois.

Korona on Salossa näkynyt etenkin Linjurin R-kioskilla, eikä syytä tarvitse kaukaa etsiä.
– Opiskelijat, työmatkailijat ja lomareissaajat ovat kadonneet. Arvelen, että kun koronapandemia on ohi, alkaa matkustamisessa aikamoinen vipinä, Markku Ranne sanoo.
Remmelkoorilla ja Ranteella on jo vankka kokemus Salossa R-kioskien johtamisessa. He aloittivat Linjurissa syksyllä 2013, pitivät toista R-kioskia nelisen vuotta Plazassa ja kävivät kääntymässä myös Perniössä. Yrittäjät mukaan lukien Salon keskustan ärrät työllistävät yhdeksän ihmistä.
– Nyt emme kaipaa uusia toimipisteitä, tarkoitus on pysyä kahdessa nykyisessä kioskissa, kauppiaat sanovat.

 

R-kioskin Suomen toimitusjohtaja: Matkustamisen stoppi näkyy liiketuloksessa, mutta ruokamyynti on kasvanut

Torstaina Salon torin uudistunutta Ärrää kävivät katsomassa R-kioskin Suomen toimitusjohtaja Teemu Rissanen ja Länsi-Suomen aluepäällikkö Antti Toroska .
Rissasen mukaan torin ärrän uusi olemus on Suomen 480 toimipisteen kioskiketjun nykysuuntauksen mukainen.
– R-ketjun tunnuslause kiteyttää yhä oleellisen: Nopeaa ja mukavaa on asiointi. Meidän tehtävämme on olla arjen helpottaja ja mielen piristäjä, Rissanen sanoo.
Ketju on pyrkinyt lisäämään ruokapuolen tarjontaa ja on siinä onnistunutkin: maaliskuussa se uutisoi, että alkuvuonna lämpimän ruokamyynnin volyymi kasvoi liki 20 prosenttia.
– Saamme hyviä vinkkejä ja tuoteideoita emoyhtiön muista ketjuista. Esimerkiksi uutuus Taquito-tacotuote on tuotu Suomeen Tanskasta, missä se on hyvin suosittu, Rissanen sanoo.

R-kioskit ovat vuodesta 2012 olleet osa norjalaista Reitan Convenience -yhtiötä, jonka liikevaihto vuonna 2019 oli 1,5 miljardia euroa ja jolla oli 2 100 myymälää Pohjoismaissa ja Baltiassa. Yhtiöön kuuluvat R-kioskien lisäksi muun muassa ketjut Narvesen, Pressbyrån, 7-Eleven, Lietuvos Spauda, sekä kaksi monikansallista kahvilaketjua.
– R-kioskilla tuli syyskuussa 110 vuotta täyteen, se on suomalainen, tunnettu instituutio. Suomessa toimimme sangen itsenäisesti sekä paikallisesti. Pidän R-kioskia yhä hyvin suomalaisena yrityksenä, Rissanen sanoo.

Rissanen lisää, että R-kioski on Suomen suurin pikaruoka- ja myös kahvilaketju, eikä vain toimipaikkojen määrässä.
– Asiakkaamme tietävät, että ärrältä on helppoa ja nopeaa hakea kahvi ja pulla, tai jotain suolaista, kuten suosittu hodari. Haluammekin tuoda R-kioskin uudistuvaa grilli- ja ruokatarjontaa esille enemmän.
Rissanen muistuttaa, että samalla kaikki perustuotteet pysyvät ennallaan.
– Näkymättömiä palveluita on myös paljon: posti, kalastusluvat, juna- ja konserttiliput, autonvuokraus, avaimenjättöpalvelu… Monet näistä tapahtuvat digitaalisesti.

R-kioskeilla on perinteisesti ollut tukevasti toimipisteitä liikenteen solmukohdissa, lentoasemista paikallisiin bussiasemiin. Kun matkustaminen on stopissa, se näkyy tuloksessa.
– Kokonaisuutena korona näkyy miinuksena, toisaalta tilanne on kahtiajakautunut. Ihmiset yhä käyttävät kaupunginosiensa kivijalkakioskeja ja arvostavat sitä, että sieltä saa henkilökohtaista palvelua. On selvää, että sekä terveyden että liiketoiminnan kautta me kaikki toivomme, että koronasta päästäisiin pian eroon, Rissanen sanoo.

Monica Remmelkoor on tyytyväinen torin R-kioskin uuteen ilmeeseen: nyt on enemmän valoa, avaruutta ja selkeyttä. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments