Osallistu kyselyyn: Mitkä ovat Salon hankalimpia liikennekohteita?

31
Kirkkokadun ja Torikadun risteys on yksi hankalaksi koettu liikennepaikka. Kuva: SSS-arkisto/Minna Määttänen

Missä risteyksessä on erityisen vaikeaa päästä kääntymään tai missä on huono näkyvyys? Salon Seudun Sanomat pyytää lukijoitaan kertomaan, mitkä heidän mielestään ovat Salossa hankalia liikennekohteita. Vastauksista kootaan lehtijuttu.

Sekavaksi koetaan muun muassa Otsonkadun, Rauhalinnankaaren ja Helsingintien risteysalue, johon suunnitellaankin kiertoliittymää. Myös Kirkkokadun ja Torikadun risteys on puhuttanut.

Viimeksi SSS kysyi lukijoilta vinkkejä Salon hankalista risteyksistä vuonna 2014, mutta sen jälkeen liikenneverkostossa on tapahtunut uudistuksia. Eniten mainintoja sai tuolloin Asemakadun ja Turuntien risteys, ja toiseksi eniten mainintoja keräsi Perniöntien ja Tahkonkadun risteys.

Oman mielipiteensä voi kertoa oheisella lomakkeella 25. huhtikuuta mennessä.

31 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Hitaat sisään- ja ulosmenotiet
1 kuukausi sitten

Salon keskustaan on tukkoista päästä melkein joka suunnasta. Vaikka liikenne on hiljaista, liikennejärjestelyt on tehty verkkaisen matelun ehdoilla. Juuri siksi keskusta hiljenee, että sinne on vaivalloista tulla.

Ostosten teko on siirtynyt helpommin saavutettaviin automarketteihin, ja se tiesi monen keskustassa toimivan liikkeen loppua.

Ainoa mikä parani, on jalankulkijoiden turvallisuus. Harmi vaan, että Nokian lähdön ja keskustan näivettymisen jälkeen Salossa ei ole enää montaa jalankulkijaakaan.

Pro Pajula
29 päivää sitten

Oletko ymmärtänyt, että noilla verkkaisen matelun sisääntulokaduilla on koululaisia varten suojateitä? Minkälaista vauhtia oikein haluaisit kaahata koulun ohi?

Riittääkö 100 km/h vai pitäisikö olla 120 km/h?

JiiM
23 päivää sitten

Onneksi Nokia on lähtenyt, niin on saatu monipuolistettua liike-elämää, ja ihmisten luovuus paremmin esille.

Pahinta Salossa liikenteellisesti on Helsingintien hyvin pitkä kiitorata Otsonkadun ja Horninkadun välillä.

Satu
1 kuukausi sitten

Pahkavuoressa Otsonkadun ja Helsingintien sekä Rauhalinnankaaren risteys Kukkatalon ja K-Marketin luona on todella haastava, kun liikennettä tulee joka suunnasta ja jopa selän takaa.

Urpo
1 kuukausi sitten

Halikontien ja Toijalankadun välissä kulkevan pyörätien osalta ei taida kukaan tietää, kenellä on väistämisvelvollisuus Ruuhikoskenkadun ylityksen kohdalla. Laki ei ainakaan anna tuohon yksiselitteistä vastausta.

Rauno
1 kuukausi sitten
Reply to  Urpo

Kärkikolmion paikka määrittää väistämisvelvollisuuden eli Ruuhikoskenkadulta tulevat ja sinne Halikontieltä kääntyvät väistävät risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää.

Ihmettelevä mamma
29 päivää sitten
Reply to  Rauno

Missä kohtaa sen kärkikolmion pitää olla risteyksessä, että se koskee myös polkupyöräilijää?

Auto väistää kärkikolmion takaa tulevaa autoa, mutta pyöräilijäkö saisi tulla vaan? Ja ketähän kärkikolmio ohjaa tämän uutisen alussa olevassa kuvassa? Osaatko sanoa?

Rauno
29 päivää sitten

Kärkikolmiolla ilmoitettu väistämisvelvollisuus koskee pyöräilijääkin, kuten tuossa Kirkkokadun risteyksessä, jossa pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen ilman pyörätien kärkikolmiotakin.

Ihmettelevä Mamma
29 päivää sitten
Reply to  Rauno

Vaan harvassa ovat pyöräilijät, jotka tässä Kirkkokadun ja Torikadun risteyksessä väistävät autoa. Yksi tuttuni sanoi, että tietää merkin, mutta ei viitsi pyörältä nousta vaan polkee Kirkkokadun yli ja auto jarruttaa. Sama tilanne Torikadun ja Rummunlyöjänkadun risteyksessä.

Rauno
29 päivää sitten

Vietätkö paljonkin aikaasi ko. risteyksissä seuraamassa, noudattavatko pyöräilijät väistämisvelvollisuuttaan vai perustatko yleistyksesi pelkästään ”tuttusi” kertomukseen kamikazepyöräilystään?

T.Pohjola, Salo
28 päivää sitten
Reply to  Rauno

Ei siinä tarvitse aikaa viettää, kun päiväsaikaan varsin usein siinä joku hujahtaa auton edestä edes juurikaan sivuille vilkaisematta. Pyöräilijöiltä puuttuu itsesuojeluvaisto ja tietämättömyys siitä, mitä törmäys saattaa tulla maksamaankin ja ajattelu: vammoista viis – minä menen nyt, kuten edellä selviää!

Rauno
28 päivää sitten

Siinäpä toinen leimakirves yleistämässä pyöräilijät itsekkääksi ja tietämättömäksi joukoksi vailla itsesuojeluvaistoa. Ikävää, että tätä autoilijat vastaan pyöräilijät -vihanpitoa halutaan jatkuvasti ylläpitää, kun liikenteen pitäisi olla yhteispeliä ja joustoakin tarvitaan kaikilta siihen osallistuvilta.

Rauno
27 päivää sitten

Edellä leimakirves tarkoittaa kommenttia; en ole kiinnostunut ihmisistä kommenttien takana.

Liikennesäännöt eivät ole täydellisiä saati liikennejärjestelytkään kuten surullinen tapaus Espoossa juuri osoitti. Ollaan tarkkaavaisina liikenteessä ja joustetaan tarvittaessa.

Urpo
29 päivää sitten
Reply to  Rauno

Vai onko pyörätie suoran tien ylittävä, jolloin ei ole kääntyviä autoja. Ajoradan ja pyörätien välinen etäisyys on tuossa aika pitkä. Milloin ollaan kääntyviä ja milloin ajetaan suoraan?

Rauno
29 päivää sitten
Reply to  Urpo

Edelleen kärkikolmion paikka määrittää väistämisvelvollisuuden liittämällä pyörätien Halikontiehen. Kyseessä ei siis ole erillinen pyörätie, joten kääntyvä väistää suoraan menevää. Ennakkopäätös KKO:1985-II-34.

Urpo
29 päivää sitten
Reply to  Rauno

Kärkikolmio ei sitä määrää. KKO:n tapauksessa viherkaista oli 12 m. Täällä sen leveys on noin kaksinkertainen. Lisäksi pyörätie kulkee ennen Ruuhikoskenkatua Toijalankadun vieressä ja Halikontie on paljon kauempana.

Voi tietysti olla, että autoilijan kuuluu väistää tuossa. On kuitenkin epäonnistuttu, jos oikea ajojärjestys pitää hakea KKO:sta. Liikenteessä aikaa ratkaisuun on muutama sekunti. Jos lisäksi vastaantulijan suunnassa oleva liikennemerkki, josta ehkä näkyy harmaa tausta, määrittää väistämisvelvollisuutta, ollaan jo kaukana tavallisen tienkäyttäjän arjesta.

Marko
29 päivää sitten
Reply to  Urpo

Hankalaa se on tietenkin autoilijan pysähtyä. Varsinkin huonolla kelillä, kun on kiire, niin pyöräilijöiden sietääkin kastua.

Voisi ajatella joskus järjellä eikä lukea sitä lakia kuin piru raamattua.

Keijo K.
29 päivää sitten
Reply to  Marko

Kannattaisiko lähteä hieman aiemmin, minne menossa onkin, ettei tarvitse pyöräilijöitä kastella siksi, että on kiire.

Onko niin, että kiireessä voi lakiakin rikkoa? Onko huono keli hyvä perustelu lain rikkomiselle?

MIKKO ANTTONEN
29 päivää sitten
Reply to  Keijo K.

MARTINKADUN JA HÄMEENTIEN RISTEYS K-CITYMARKETIN EDESSÄ TARVITSISI EHDOTTOMASTI VALOOHJAUKSEN PALJON VAARATILANTEITA PÄIVITTÄIN

Marko
29 päivää sitten
Reply to  Keijo K.

Ukko ei ymmärrä sarkasmia.

pertti
29 päivää sitten

Pyoräilijällä on aina väistämisvelvollisuus kun ajaa pyörätieä ja ylittää kadun, auton tullessa suoraa katua. Jos auto on kääntyvä on sen aina väistettävä pyöräilijää.

Urpo
29 päivää sitten
Reply to  pertti

Kannattaa olla varovainen ohjeistaessaan muita, koska tuokin neuvo meni väärin.

Mikko Kylänpää
28 päivää sitten
Reply to  Urpo

Turha täällä on vääntää kättä. Mikä on oikein ja mikä väärin. Vaalit tulossa! Eikun kättä ylös ja ehdolle vaan. Kohti kaupungintaloa. Siellä ne tosi miehet hoitaa asiat kuntoon.
Kaikki vakiopanelistit ehdolle vaan. Kyllä äänestän ehkä ?
Nim Mikko maalta

Erpo
27 päivää sitten

Lehdessä puhutaan yksipuolisesti vain vanhasta Salosta ja sen liikenteestä. Nykyinen Salo on tietämäni paljon laajempi, ja liikenne siellä on monenlaista.

On muistettava, että jos olet liikenteessä polkupyörällä, traktorilla, mopolla tai kävellen, saat lähes aina toisen palkinnon kolarin sattuessa, joten aina varovaisuutta liikenteessä koko uuden Salon alueella.

Rauno
25 päivää sitten

Enpä tiennytkään, että tieliikennelain ongelmakohdat ratkaistaan Salon kaupunginvaltuustossa. Tarvittiin Mikko maalta se meille kertomaan.

MDI
27 päivää sitten
Reply to  Urpo

Urpon kannattaisi nyt ottaa selvää liikennesäännöistä ennen muiden mollaamista. Polkupyörä on ajoneuvo ja perusliikennesäännöt koskevat pyöräilijää, joka ei ole jalankulkija edes suojatiellä muuten kuin taluttaessaan pyörää.

Urpo
26 päivää sitten
Reply to  MDI

Jos viittaat Pertin kommenttiin, hänen mainintansa väistämisvelvollisuudesta on virheellinen. Pyöräilijällä ei läheskään aina ole väistämisvelvollisuutta Pertin mainitsemassa tilanteessa.

Kansalainen
23 päivää sitten

Puontinkadulta kääntyminen kt52:lle vasemmalle keskustaan, on tiettyinä päivänaikoina raivostuttavan vaikeaa. Pitkät autojonot tulevat kummastakin suunnasta kt52:lla, paitsi nykyään, kun Suomi on seis.

Toinen paha paikka on Plazan parkkitalon kerrokset, joissa nykyaikaisen auton ajaminen parkkiruutuun ja pois on vaikeaa tilan ahtauden takia. Toki kaupunki ei voi sille mitään.

Kyll mää ihmettele
23 päivää sitten
Reply to  Kansalainen

Ja ne vauhdit, joilla muutamat ajavat Plazan parkkitalossa.

Asenteestako kiinni
23 päivää sitten

Eiköhän se suurin ongelma Salon liikenteessä ole ratin ja penkin välissä. Hankalia liikennekohteita ei ole. Ongelmia tulee kun ajoasenne ja -taito on lievästi hakusessa.

Urpo
22 päivää sitten

En muista autolla erityisen hankalia kohtia, jos ei huomioida lain soveltamiseen liittyviä epäselvyyksiä, virheellisiä järjestelyitä (esim. puuttuva tai väärä merkki), joista varovaisuutta noudattaen selviää, ja jotka eivät poliisiakaan kiinnosta. Tai alhaista nopeusrajoitusta, jota lentokenttää muistuttava tieympäristö ei tue. Pyöräilijänä puutteet jäävät paremmin mieleen. Yksi erikoisuus on Vilhonkadun alussa jalkakäytävän ja pyörätien välissä oleva kynnys tai kouru. Toinen on kadun lopussa pyörätielle maalatut parkkiruudut. Kolmas on järjestelyt torilla, jossa jalankulkijat eivät huomaa toikkaroivansa pyörätiellä. 110-tie Halikossa Iilikkeestä eteenpäin saisi pyörätie jatkua ohi ympyrän. Ainakin viimeksi tuosta ajessani ajoradan sulkuviiva lisäksi esti pyörällä jatkamisen ajorataa pitkin, kun pyörätie loppuu. Ja kun sulkuviivan… Lue lisää »