Autokanta sähköistyy

0
Sähköautojen ja latauspisteiden määrä on kasvussa.

Autojen sähköistyminen etenee lähivuosina nopeasti. Vuoteen 2025 mennessä ladattavien autojen osuuden uskotaan nousevan yli 40 prosenttiin kaikista uusista autoista.

Vaikka sähköistyminen kiihtyy, Suomessa ajetaan pitkään myös polttomoottoreilla. Autoalan arvion mukaan vielä vuonna 2030 noin 80 prosenttia autokannasta kulkee edelleen polttomoottorilla.

Autoala uskoo, että uusien autojen rekisteröinneissä sähköistyminen kasvaa nopeasti. Kehitystä vauhdittavat etenkin EU:n autonvalmistajille asettamat tavoitteet hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Tiukat vaatimukset johtavat siihen, että viiden vuoden päästä lanseerataan vain harvoja automalleja ilman sähköä.

Sähköautojen käyttökustannukset ovat jo nykyisillä verotasoilla selvästi polttomoottoriautoja alemmat, ja autoalan mielestä polttomoottoriautojen verotusta ei tarvitse enää kiristää.

Lähivuosina ladattavat hybridit ovat vielä täyssähköautoja suositumpia, mutta tilanteen arvioidaan muuttuvan nopeasti. Täyssähköautojen suosio kasvaa erityisesti vuoden 2025 jälkeen.

Kuluttajan kannalta siirtymistä sähköautoihin hidastaa vielä hinta ja osittain myös tarjonta. Sähköautojen hinnat ovat noin 1,5–1,6 kertaa vastaavaa polttomoottoriautoa kalliimmat.

Uusia sähköautoja tulee markkinoille jatkuvasti, ja tuotantomäärien kasvaessa myös niiden hinnat halpenevat. Kun akkuteollisuus saadaan vielä kunnon vauhtiin, tulee sähköauton valmistaminen halvemmaksi kuin vanhan tekniikan auton.

Sähköauton käyttövoima- ja huoltokustannukset ovat jo nyt halvemmat kuin polttomoottoriauton.

Markkinat vievät väistämättä kohti sähköisiä autoja. Suurten autonvalmistajien kilpailu on keskittynyt sähköisiin malleihin, ja investoinnit suunnataan nyt sähköautojen suunnitteluun ja tuotantoon.

Suomessa muutosta jarruttavat autojen hidas vaihtotahti ja latausverkon puutteet. Autokannan kierto on Suomessa yli 20 vuotta, joten polttomoottoriautoja nähdään vielä pitkään liikenteessä.

Sähköauton kätevin latauspaikka on omassa kodissa, jolloin akkuja pystyy lataamaan öisin edullisella sähköllä. Pientaloihin peruslatausasema on kohtuuhintainen hankinta ja helppo asentaa. Kerrostaloissa latausinfran toteuttaminen vaatii enemmän suunnittelua ja taloyhtiön yhteisiä päätöksiä.

Myös julkinen kattava ja nopea latausverkosto tarvitaan, jotta sähköautolla voi taittaa sujuvasti matkaa. Suurteholatureita löytyy jo nyt hyvin Etelä-Suomessa, mutta etenkin Pohjois-Suomeen ja Itä-Suomeen nopeita latureita tarvitaan lisää.

Näillä teholatureilla akkuun ladataan vain sen verran virtaa, että matka jatkuu sujuvasti seuraavalle latausasemalle tai kohteeseen. Tehokas lataushetki ei kestä kahvitaukoa kauempaa.

Yhteiskunta voi vauhdittaa siirtymistä tukemalla sähköautojen hankintaa ja latausverkoston rakentamista.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments