Yli 40-vuotias lautta on Markku Saarisen unelmien työmaa ja saariston luottovehje

0
Markku Saarinen sanoo viihtyneensä merellä pikkupojasta asti. Merirahtarin työ toteuttaa unelman, ja mies pääsee usein vesille. Kuva: SSS/Marko Mattila

Kansi jalkojen alla vavahtaa, kun Salon Merikuljetus Oy:n yrittäjä Markku Saarinen käynnistää Dalton-lauttansa päämoottorin Vartsalan rannassa.

Kuusisylinterinen Valmetin diesel jyrähtää tavalla, joka nostaa busterkuskin niskavillat pystyyn. Ääntä voisi luonnehtia sanalla uskottava.

Sama koskee koko lauttaa, joka on nähnyt elämää ja monenlaista rahtia sitten syntymävuotensa 1978.

– Ei näihin hommiin kannata mitään miljoonavehkeitä ostaa. Uusi vastaava maksaa 300 000 euroa. Tämä on vanha, mutta saaristokuljetuksiin aivan ehdoton peli. Parasta on, että tekniikkaa on kauttaaltaan sellaista, jota pystyy itse huoltamaan ja korjaamaan, Saarinen perustelee.

Markku Saarisen lautta on karun käyttökelpoinen kuljetin, johon mahtuu vaikka mökkipaketti tai kaivinkone. Kuva: SSS/Marko Mattila

Daltonin kippari hankki aluksensa talvella ja toteutti samalla pitkäaikaisen haaveensa viettää enemmän aikaa merellä.

Hän kertoo olleensa pikkupojasta asti mukana isänsä veneellä ja saaneensa ensimmäisen oman veneen 11-vuotiaana. Omistuksessa on tällä hetkelläkin kahdeksanmetrinen matkavene.

Armeijassa Saarinen ajoi linnakevenettä käytännössä koko varusmiespalveluksensa ajan Hangossa. Intin jälkeen ajatuksissa oli opiskelu merenkulkulaitoksessa, mutta se jäi.

– Olen tehnyt töitä 32 vuotta kylmälaitteiden parissa: asentanut, myynyt ja toiminut yrittäjänä. Ensi syksynä alan opettaa kylmätekniikkaa Tikkurilan Careeria-oppilaitoksessa.

Opettajan työ antoi Saariselle mahdollisuuden toteuttaa haaveensa merellä olosta. Hän tekee opettajan töitä viisi kuukautta vuodesta ja viettää loput 6–7 kuukautta rahtarina merellä.

– Kaveri tekee vastaavaa hommaa Tammisaaressa, ja tiedän, että tilausta on olemassa. Talvella tuli sopiva alus vastaan, ja päätin ruveta ajamaan. Päivitin paperini käymällä kotimaan liikenteen laivurikoulun, koska sotilasveneen kuljetuskirja oli mennyt vanhaksi.

Kymmenen tuhannen kilon sepelisäkkiä mahtuu Daltonin kyytiin helposti. Säkit pitää sijoittaa kannelle tasaisesti, ettei alus kallistu. Kuva: SSS/Marko Mattila

Dalton-lautta sopii Markku Saarisen mukaan hyvinkin monenlaisiin kuljetuksiin ja töihin.

Aluksen runkopituus on 16 metriä ja leveys 4,5 metriä. Keulasta avautuu hydraulisesti 4,5 metrin pituinen ramppi. Syväys on puolitoista metriä ja turvallinen kantavuus noin 15 tonnia.

Yli 40-vuotiasta lauttaa kuljettaa Valmetin järeä 280-hevosvoimainen moottori vuodelta 1998. Ajotunteja on mittarissa 9 700, ja paljon vielä edessä.

– Eivät tunnit tuommoista konetta tapa, vaan korroosio, Saarinen tuumaa.

Akseliveto välittää voiman koneelta potkurille, joka vie tasapohjaista lauttaa 6–7 solmun vauhtia kuormasta riippuen.

Pääkone pyörittää hydraulipumppua. Hydrauliikalla toimivat aluksen ankkuroinnissa käytettävä takatolppa, ahtaissa paikoissa välttämätön keulapotkuri ja kannen nosturi, jossa riittää puhtia nostaa tonnin taakka yhdeksän metrin päähän.

Pienempi diesel pyörittää generaattoria, josta saa muun muassa voimavirtaa. Aluksen takana ovat koukut, joihin saa tarvittaessa pienen apuveneen.

Hytistä löytyvät normaalien varusteiden lisäksi muun muassa lämmitys, mikrouuni ja jääkaappi. Punkka puuttuu, mutta aluksella ei ole tarkoituskaan yöpyä.

Vanhassa kalustossa riittää huollettavaa. Siksi lautalla on kiinteä ja monipuolinen työkalukaappi. Kuva: SSS/Marko Mattila

Dalton on toiminut kuljetus- ja työlauttana. Markku Saarisen tavoitteena on keskittyä lähinnä merirahdin ajamiseen.

Kyydissä kulkee esimerkiksi kiveä, multaa, polttopuita, puutavaraa, rakennustarvikkeita ja vaikkapa kokonainen roskalava. Kannella on ollut mönkijää, kaivinkonetta ja Saarisen oma auto, jolla matka jatkuu kätevästi kotisatamasta Särkisalosta.

Lautta sopii myös poiju- ja laituriasennuksiin. Tarvittaessa kannella kulkevat myös eläimet.

Lautalla kulkee mukana melkoinen työkaluarsenaali paineilmalaitteista perinteisiin avaimiin. Vanhassa aluksessa riittää huollettavaa ja korjattavaa, ja tarvittaessa remonttia pitää pystyä tekemään kesken matkan.

– Olen korjannut autoja ja muita laitteita, ja osaan tehdä kaikenlaista itse. Ei tällaista kannata ostaa tai harrastaa, jos ei osaa laittaa.

Lauttaa kuljettaa 280-hevosvoimainen Valmetin dieselmoottori. Koneen ympärillä on hyvin tilaa huoltotöille. Kuva: SSS/Marko Mattila

Saarinen aikoo parannella alustaan, kun sopiva aika tulee. Lauttaan on tarkoitus hankkia tutka sumukelien varalle, ja nosturi pitäisi varustaa radio-ohjauksella. Kansikin pitäisi maalata.

– Pientä siistimistä ja modernisointia, jotta alusta on helpompi käyttää yksin.

Yrittäjävuosinaan Saarinen on tottunut lyhyisiin kesälomiin. Hän aikoo rahtarinakin pitää lomaa korkeintaan viikon, ja opettajana kenties toisen talvella.

Kaksi työtä varmistaa, ettei elantoa ole pakko repiä pelkistä kuljetuksista. Työhön voi suhtautua nautiskellen.

– Tämä on ihanteellinen tilanne. Tänä aamunakin, kun lähdin Särkisalosta liikkeelle, meri oli peilityyni. Kyllä mä nautin!

 

Tuhannen kilon sepelisäkki nousee kevyesti rannalle nosturilla. Markku Saarinen aikoo varustaa nosturin radio-ohjauksella. Kuva: SSS/Marko Mattila