Ei maksa enää vaivaa – salolaisen tallipäällikön tiimiin kuuluva Kimi Patova palasi pikavauhtia kilparadoille rajun loukkaantumisen jälkeen

0
Kimi Patovan kauhunhetket Espanjassa viime lokakuussa: ensimmäinen moottoripyörä meni hänen lonkkansa, toinen olkapäänsä yli.

19-vuotias hyvinkääläinen Kimi Patova palasi maaliskuussa muutaman kuukauden tauon jälkeen Espanjaan. Hän aloitti huhtikuussa toisen kautensa paikallisessa Supersport 600 -luokan mestaruussarjassa RAM Racing Yamahan riveissä. Kyseisen tallin päällikkö on salolainen Jani Rättö.

Näinhän sen pitikin mennä. Lokakuussa edellisellä Espanjan visiitillä moni asia meni kuitenkin kotiutumista myöten täysin suunnittelemattomalla tavalla.

Patova vietti viikon pamplonalaisen sairaalan teho-osastolla. Hän ei ehtinyt osakilpailussa reagoida edessä olleen kuljettajan tekemisiin. Suomalainen meni nurin, ja kaksi kuskia pyörineen ajoi nuoren miehen yli. Ensimmäinen osui lonkkaan, toinen olkapäähän.

Yli ajaneiden menopelien vauhti oli mutkan vuoksi maltillinen. Niin karulta kuin se kuulostaakin, oli hiljainen tempo tässä tapauksessa harmillinen asia. Onhan Patova ehtinyt kaatua lähes 300 kilometrin tuntivauhdistakin, mutta silloin suistutaan ulos radalta.

Nyt miestä ja materiaa tuli päälle useiden satojen kilojen voimalla, tuloksena massiiviset kivut. Seuraukset: maksan paha repeäminen, viiden kylkiluun murtuminen, oikean olkapään murtuminen, lonkan murtuminen. Kovat kivut maksan alueella ja ylimääräisten nesteiden poistaminen tähystysleikkauksella.

Sairaaloissa lähti painoa yhteensä kymmenkunta kiloa, eikä Patova pystynyt varsin pitkään toviin istumaan montaa minuuttia kerrallaan.

Tähän kaikkeen nähden kuulostaa jopa hurjalta, että jo tammikuun puolivälissä nuori mies sai luvan harjoitella kaikkea mahdollista täysipainoisesti. Myös ratamoottoripyöräilyn suorittaminen olisi siis ollut sallittua, mikäli se Suomen talvessa onnistuisi.

– Olen nyt paremmassa kunnossa kuin viime kaudella, Patova kertoi Salon Hanhivaaran liikuntakeskuksessa, jossa hänen jatkamisensa RAM Racingillä julkistettiin.

Patova palasi siis kilpailuihin hyvässä kunnossa alle puoli vuotta melkoisen loukkaantumiskertomuksen jälkeen. Molemmista Jerezin osakilpailuista tuli 15:s sija.

– En ole ihan tyytyväinen viikonloppuun: aika-ajossa ei oikein irronnut, 24:s sija ja viimeinen rutistus jäi pois. Silti taas on menty eteenpäin, Patova pohti kilpailun jälkeen.

Sarja jatkuu 15.–16. toukokuuta Navarrassa – samassa paikassa, missä lokakuinen kaatuminen tapahtui.

Kisoja ajetaan noin kerran kuukaudessa. Taso on kova.

– Kuusisatasissa seuraava tavoite on MM-sarjassa, sillä välissä ei ole sellaista sarjaa, johon kannattaisi mennä. Jos Espanjan sarjassa sijoittuu kolmen parhaan joukkoon, tarkoittaa se MM-sarjassa top-10-tasoa, Patova vertaa.

Lupa fysiikkaharjoittelun jatkamiseen tuli varsin nopeasti onnettomuuden jälkeen. (kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo)

Nouseminen mainitulle sarjan kärkitasolle on kaikkea muuta kuin helppoa sekä olosuhteiden että rahoituksen puolesta.

– Meillä on kisaviikonloppuina paikalla minun lisäkseni datamies ja espanjalainen mekaanikko. Onhan isommissa talleissa enemmän väkeä ja hienommat puitteet, mutta onneksi vauhti ei ole kiinni puitteista vaan yleisestä panostuksesta, Rättö huomauttaa.

– MM-sarjan kärkikuljettajat voivat saada liksaa ja ilmaisia tallipaikkoja. Myös espanjalaisilla saattaa tapauksesta riippuen olla tietynlaiset sponsoridiilit, ja mestaruuksista tienaa rahaa.

Patova kuvailee antavansa ”ihan liikaa tasoitusta” asumalla Suomessa. Talviharjoittelu onnistuu jossain määrin enduron avulla, mutta se ei luonnollisestikaan korvaa varsinaista rata-ajoa.

– Pitäisi löytää rahoitus siihen, että pystyisin asumaan talvella etelässä ja harjoittelemaan sellaisella pyörällä, jolla ajan kilpaa. Se on se tämänhetkinen haaste.

Panostus on kovaa sikäli, että kaikki rahakivet käännetään. Perhe on äärimmäisen tärkeässä roolissa äidin, isän ja veljen hoitaessa lukuisia tärkeitä tausta-asioita.

– Osakeyhtiön liikevaihto nousi edellisvuodesta viime vuoteen sadalla prosentilla, kuvaa Kimin isä Kalle Patova.

Lisäksi tiimiin kuuluu muiden muassa osteopaatti, fysioterapeutti ja hieroja. Satsausta on nostettu näidenkin osalta merkittävästi.

– Pojan ympärillä on kymmenkunta ihmistä taustajoukoissa, Kalle Patova sanoo.

Kimi Patova on opiskellut sähköasentajaksi ja tehnyt töitä oppisopimuksella.

– Työnantaja on todella joustava ja mahdollistaa esimerkiksi kisareissut. Tietysti olisi ihannetilanne, että pystyisin tekemään tätä täysipäiväisesti. Tälläkin hetkellä asiat tehdään valtaosin urheilun ehdoilla.

Jani Rätön (vas.) ja Kimi Patovan yhteistyö on jatkunut jo useamman vuoden ajan. (kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo)

Työtunnit ovat olleet jo tapissa

Jani Rätöllä on Perttelin varastollaan kädet täynnä töitä tallipäällikön hommissaan ja muutenkin ratamoottoripyöräilyn parissa. RAM Racing siirtyi viime vuonna säännöllisesti Espanjan sarjaan.

– Se oli iso hyppäys. Tänä vuonna jatketaan samaan malliin, eli kisoja on sekä Espanjassa että kotimaisessa SM-sarjassa. Omat työtunnit ovat olleet aika tapissa jo pidempään, joten niitä ei enää ole kovin paljoa voinut lisätä, Rättö hymähtää.

Rättö lähtee Espanjassa viikonloppuisin ajettaviin kilpailuihin yleensä maanantaina tai tiistaina.

– Joihinkin kisoihin pitää ajaa useita satoja kilometrejä, jolloin olen keskiviikkona perillä. Sunnuntai-iltana tai maanantaiaamuna lähden takaisin Suomeen.

Käytännöt ovat koronatilanteen mukaiset. Jo viime vuonna piti rata-alueen ulkopuolella liikkua kasvomaskien kanssa, ja kuljettajilta mitattiin lämpö.

Kotimaan SM-sarja ollaan tällä tietoa aloittamassa 22.–23. toukokuuta KymiRingillä. Samaisessa paikassa on tarkoitus ajaa MotoGP-osakilpailu heinäkuussa, joskin tapahtuman järjestämisen kerrottiin keskiviikkona olevan vaakalaudalla.