Helsingintien ja Otsonkadun risteysalue koetaan hankalimmaksi

8
SSS:n lukijakyselyn mukaan Helsingintien, Otsonkadun ja Rauhalinnankaaren risteysalueelle kaivattaisiin kipeästi selkeyttä. Kuvat: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Helsingintien, Otsonkadun ja Rauhalinnankaaren risteysalue koetaan yhdeksi Salon hankalimmista liikennepaikoista. Salon Seudun Sanomat pyysi huhtikuussa lukijoiltaan mielipiteitä Salon haastavimmista liikennekohteista, ja ylivoimaisesti eniten mainintoja tuli tästä solmukohdasta. Sen liikennejärjestelyjä pidetään sekavina, ja moni toivoo paikalle kiertoliittymää.

– Rauhalinnankaaren ja Otsonkadun risteys on erittäin vaarallinen. Väistämisvelvollisuudet ymmärretään miten sattuu ja liikennettä on jatkuvasti runsaasti: autoilijoita, pyöräilijöitä, jalankulkijoita, sähköpotkulautailijoita sun muita, monesta eri suunnasta, aikuisia ja lapsia. Urheilupuistoon kulkee tätä reittiä paljon ulkopaikkakuntalaisia, joiden on vaikeaa hahmottaa eri suunnista puikkelehtivaa liikennettä, saati varoa kolmion takaa rynnistäviä paikkakuntalaisia. Toivon, että liikenneympyrähanke etenisi nopeasti.

Myös Rauhalinnankaaren ja Mahlakankareenkadun risteystä kommentoitiin vaaralliseksi.

– Risteyksen muoto on hankala, ja Rauhanlinnankaarta ajettaessa kaupunkiin päin näkyvyys Mahlakankareenkadulle olematon. Varsinkin vieraiden on vaikea tajuta, että Mahlakankareenkadulta voi joku tulla takaviistosta eteen. Kärkikolmio Mahlakankareenkadulle auttaisi vähän asiaa.

– Mahlakankareen alikulku, josta tulo Rauhalinnankaareen. Kauhea moka. Isot ylinopeudet mennen tullen. Kapea ränni ja todella huono asfaltti. Samoin tulo Helsingintieltä Otsonkadulle ja Rauhalinnankaareen. Kova liikenne kaupan ja Kukkatalon takia.

Mahtinaisentien ja 110-tien risteysalue koetaan Helsingistä päin tullessa liian ahtaaksi.

Toiseksi eniten kritiikkiä sai Mahtinaisentien ja 110-tien risteys.

– Kun tulee ruuhkaisempana aikana 110-tietä Helsingistä päin ja pitäisi kääntyä Perniöön päin, voi joutua odottamaan pidempiä aikoja. Lisäksi risteys on sieltä tullessa ahdas, varsinkin lumiseen aikaan. Jos Perniöön kääntyvä jää liian keskelle odottamaan, vierestä ei pääse kääntymään Saloon päin. Varsinkin silloin, jos Perniöön päin kääntyvällä on peräkärry tai kyseessä on kuorma-auto. Jatkossa Korvenmäkeen tulee lisääntymään juuri raskas liikenne. Liikenneympyrä tuntuisi toimivalta ja mahdolliselta ratkaisulta.

– 110-tieltä tulijoille tulisi olla leveämpi risteys, jotta vasemmalle kääntyvä ei tukkisi kulkua oikealle kääntyviltä. Aivan tarpeetonta ruuhkan aiheuttamista.

Yhtä paljon mainintoja sai Puontinkadun ja Hämeentien risteys Ollikkalassa.

– Puontinkadun ja Hämeentien risteys käännyttäessä Hämeentielle kaupungin suuntaan on erittäin vaarallinen etenkin ruuhka-aikoina. Lisäksi risteyksen lähellä Hämeentiellä on linja-autopysäkki, mikä osaksi lisää risteyksen vaarallisuutta, koska näkyvyys heikkenee huomattavasti, jos pysäkillä seisoo jokin ajoneuvo. On vain ajan kysymys, koska risteyksessä tulee pelti rytisemään.

– Puontinkadulta kääntyminen kt 52:lle vasemmalle keskustaan on tiettyinä päivänaikoina raivostuttavan vaikeaa.

Puontinkadun ja Hämeentien risteyksessä voi joskus joutua odottamaan pitkäänkin.

Lukijat toivat esiin myös muita risteyksiä, joissa kääntyminen on hankalaa. Tällaisiksi mainittiin muun muassa Koskenpäänkadulta kääntyminen Helsingintielle Turun suuntaan ja Tahkonkadulta kääntyminen Perniöntielle Perniön suuntaan. Myös Prisman risteykseen toivottaisiin muutosta.

– Prismantien ja Vaskiontien risteys, Prismantieltä vasemmalle kohti 110-tietä käännyttäessä, on hankala. Omaa vuoroa joutuu odottamaan usein pitkään, taakse kertyy jonoa, eikä näkyvyyskään ole paras mahdollinen Halikon keskustasta saapuvan liikenteen suuntaan. Monesti olen miettinyt, että liikenneympyrä sujuvoittaisi risteystä.

Liikennevalot saivat kritiikkiä huonosta toimivuudesta Hämeentien ja Koskikadun risteyksessä sekä Asemakadun ja Mariankadun risteyksessä.

– Asemakadun ja Mariankadun liikennevalo-ohjaus ei ole järkevä. Aamuisin suurin osa liikenteestä seisoo Mariankadulla punaisissa tarpeettoman pitkään. Asemakadulta tulee satunnaisesti yksi auto, ja tämänhetkisellä ajoituksella voisi tulla kymmeniä.

Uusia liikennevaloja puolestaan toivottiin Hämeentielle, K-Citymarketin kulmalle.

– Martinkadun ja Hämeentien risteys K-Citymarketin edessä tarvitsisi ehdottomasti valo-ohjauksen. Paljon vaaratilanteita päivittäin.

Myös muita parannuksia opasteisiin toivottiin.

– Salon hankalat paikat liittyvät nähdäkseni kevyen liikenteen väyliin, joissa pyöräilijän pitäisi väistää autoilijaa, esim. Torikadun ja Horninkadun risteys. Näihin kohtiin tulisi keksiä joitakin lisäselvennyksiä. Myös Sokerisillan jälkeen pyöräilijöillä on kolmio, mutta en sitten tiedä, katselevatko pyöräilijät eturengasta. Jos olisi tuplavarmistus eli vielä asfalttiin maalatut kärkikolmiot?

– Kun ajaa Salaistentietä Halikontien liikennevaloihin ja aikoo ajaa suoraan Pajulan koululle, niin pitäisi merkitä kaistat mistä ajetaan suoraan ja mistä käännytään. Usein kun olen siitä suoraan ajanut, niin viereiseltä kaistalta on myös ajettu suoraan. Siinä on kylkikolari ollut melko lähellä. Nythän siinä on huonosti maalattu ryhmitysnuoli keskellä risteystä.

Suurin osa lukijoiden mainitsemista liikenteen ongelmakohdista oli Salon keskustaajaman alueella, mutta myös muista taajamista löytyy parannettavaa.

– Kiskontien ja Vilikkalantien risteyksestä Saloon päin on kallioleikkaus haittaamassa Vilikkalantieltä tulevien näkyvyyttä. Samassa risteyksessä valaistuksen ohjauskaappi haittaa Vilikkalan suunnasta tulevien henkilöautojen näkyvyyttä Mustion suuntaan. Nopeusrajoitus on 60 km/h, mutta harva Toijan läpiajava sitä noudattaa. Varsinkin kesäaikaan saattaa nopeus olla lähempänä 100 kuin 70 km/h.

– Hähkänällä päiväkodin kohdalla Puuskantieltä Inkereentielle tultaessa on näkyväisyys vasemmalle täysi nolla alueella olevien suurten kuusipuiden vuoksi. Risteyksessä on myös Inkereentien vieressä kulkeva pyörätie, jolla pyöräileviä on mahdotonta havaita kyseisten puiden vuoksi. Risteys on mielestäni hyvin vaarallinen myös sen vuoksi, että Inkereentiellä ajetaan usein ylinopeutta, eikä näitä Inkereentiellä kulkevia autoja voi havaita ennen kuin on ajanut Inkereentielle asti.

8 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Tavis torilta
1 kuukausi sitten

Vuosia käytössä ollut risteys on toiminut viime vuosiin asti, mutta nyt on sitten alkanut tökkimään. Missähän on syy?

Lisääntynyt liikenne, kolmiomerkkien huomiotta jääminen vai onko jotain muuttunut?

Vanhalla autolla
1 kuukausi sitten

Auttaisi paljon, kun Tupurin suuntaan liikenne estettäisiin. Ympyrä tuossa vaan aiheuttaisi lisää ongelmia, kuten nähtiin väliaikaisen ympyrän aikaan Kespan risteyksessä.

Höpöhöpö
1 kuukausi sitten

Ei enää ainuttakaan ympyrää Halikkoon, niitä on jo ihan tarpeeksi. Jos on vaikea kääntyä 110-tielle, niin ajaa Puuilon kautta. Itse näe kyseistä risteystä kauhean vaikeana ja kyllä siinä näkyvyyttä on.

Volkan
1 kuukausi sitten

Mikä siinä on niin hankalaa? Kaikki on varmaan suorittanut inssin?

Opettelua
1 kuukausi sitten

Otsonkadulta tullaan vauhdilla kolmion takaa ja joskus tulee virhearvioita. Muistaakseni ympyrä on suunnitelmissa, kun ohikulkutien loppupätkä saadaan rakennettua. Vaikka ympyröitäkin on ollut Salossa jo yli 10 vuotta, niin niissäkin näkee läheltä piti tilanteita. Ikävintä on tietysti odottaa sellaisen kuskin takana, joka ei uskalla ajaa ympyrään, vaikka tilaa olisi reilusti.

Maija
1 kuukausi sitten
Reply to  Opettelua

Otsonkadulle vois tohon risteyksen läheiselle suojatielle tehdä korotetun suojatien. Olis nopeampi toteuttaa kuin kiertoliittymät.

MasaBiilinen
1 kuukausi sitten

No onhan se varmasti Salon haastavin risteys, kohteessa on sekä kolmioita että tasa-arvoista samassa paketissa riippuen siitä kuka tulee ja minne menee.

Kyseessähän on kaksi aivan peräkkäin olevaa kolmen suunnan risteystä. Ensimmäistä kertaa risteykseen tulevalla on paljon mielenkiintoista.

Licence to drive
1 kuukausi sitten

Mikä siinä voi olla noin vaikeaa? Älkää vaan lähtekö suurelle kirkolle autoilemaan..