Niin niin, kuusi Niiniä samassa rallissa – sukujen Suomen ennätykseen on vielä hieman matkaa

0
Jesse (edessä vasemmalla), Pasi, Tomi, Ismo (takana vasemmalla), Jarno ja Timi Niini. Rengas Turku -rallin osallistujia kaikki tyynni. (kuva: SSS/Olli Mäntylä)

Salon pitkiä ralliperinteitä ja lajiharrastuksen suosiota voi kuvailla monenlaisilla esimerkeillä. Yksi varsin hyvin osuvista kokonaisuuksista nähtiin lauantaipäivän mittaan neljällä erikoiskokeella.

Vaskiolainen Ismo Niini nostaa elämänsä mieleenpainuneimmaksi rallimuistoksi tapahtumat noin 30 vuoden takaa.

– Kyllä se tietyllä tavalla ikimuistoisin on Salora-ralli, jota lähdettiin velipojan kanssa ihan ex tempore ajamaan vuonna 1992, hän muisteli aamupäivällä ennen starttia.

– Benefon-ralli, korjaa kyseinen velipoika Pasi Niini vierestä.

Hyvien tulosten lisäksi muistijälkiä jää usein myös niistä toisenlaisista ralliin kuuluvista asioista.

– Aikanaan Teijo-Talot-rallissa talvella kaadettiin auto Timo Uran kanssa aika pahasti. Vähän oli verenmaku suussa sen jälkeen, mutta mitään pahempaa ei käynyt. Paitsi autolle, Pasi hymähtää.

Paljon on Salora- ja Benefon-rallien jälkeen tapahtunut. Voi kai perustellusti todeta tietynlaisen ympyrän sulkeutuneen lauantaina.

Salon Urheiluautoilijoiden järjestämä Rengas Turku -ralli ajettiin tällä nimellä ensimmäistä kertaa. Ismo ja Pasi käskyttivät menopelejään tälläkin kertaa, mutta he muodostivat vain kolmasosan mukana olleista Niineistä.

Pojista kuskien määrä kasvaa, sillä Pasin pojat Jesse, Timi ja Tomi starttasivat myös. Jesse oli kartanlukijana – nykyisin viralliselta termiltään 2-ohjaajana – Ismon pojan Jarnon kyydissä.

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun Niinit olivat rallissa mukana kuuden henkilön voimin. Ei tässä kuitenkaan vielä kaikki…

– Kerran meitä oli seitsemän Marttilan rallispecialissa, jota tyttäreni harrasti silloin, Ismo Niini mainitsee.

Seitsemänkään ei vielä oikeuttaisi niin sanottuun Suomen ennätykseen.

– Nivalasta kotoisin olevia Hosionahoja on ollut samassa rallissa kahdeksan. He ovat ilmeisesti vieläpä kaikki samasta perheestäkin, Niinit tietävät kertoa.

Rengas Turku -ralliin kahden sukupolven edustajat lähtivät vaihtelevalla lähiaikojen ajohistorialla.

– Yhtään treeniä ei ole takana, mutta maaliin olisi tarkoitus päästä, Tomi Niini mietti.

– Vähän jännittää, kun olen viime aikoina ajanut itse enkä tehnyt kartturin hommia varmaan noin neljään vuoteen. Eiköhän tästä selvitä, puntaroi Jesse Niini.

Jännityksen jakoi Jessen kanssa samaan autoon istunut Jarno.

– Puoleentoista vuoteen en ole ajanut metriäkään, ja autokin on uusi.

Seuraava sukupolvi on jopa vielä edellistä aktiivisempi ralliharrastuksen osalta. SM-juniorisarjaa kiertävälle Timi Niinille täkäläinen ralli oli lähinnä hyvä harjoitus.

Hiljattain Mikkelin rallisprintissä moottori sanoi yksipuolisesti yhteistyösopimuksen irti. Tapahtuma jäi Timille kirjaimelliseksi sprintiksi.

– Nyt on uusi moottori paikoillaan, ja toivottavasti se kestää, hän sanoi ennen kilpailua.

Maaliinpääsy oli myös Pasin tavoite. Se jäi tällä kertaa toisella erikoiskokeella tapahtuneen ulosajon myötä pyrkimykseksi. Samalla pikataipaleella päättyi Timi Niinin ja Elmo Koskenvuoren kilpailu tekniseen vikaan.

Aktiivisuutta kilpailujen kiertämiseen riittää.

– Tarkoitus on tänäkin vuonna ajaa kaikki mahdolliset rallisprintit ja myös valikoidut rallit. Esimerkiksi vuoden 2019 aikana ajettiin noin 25 sprinttiä, joista kaukaisimmat Rovaniemellä asti, Jesse ja Timi laskevat.

Ja jos aika ei mene rallissa, menee se tietyissä tapauksissa radoilla.

– Vaikken itse ole nyt rallia hetkeen ajanut, niin olen ollut mukana Isokangas Racing Teamin ratatouhuissa. Siinä huoltohommissa menee se aika, jollen itse aja tai tee omaa autoa, Jarno huomauttaa.

Autoja on ollut Jessen kuvailun mukaan ”tässä suvussa ollut koko ajan niin paljon, että periaatteessa kaikki olisivat voineet ajaa koko ajan”. Kaikin puolin harmillinen episodi tapahtui helmikuussa, kun noin 600-neliöinen konehalli paloi pahoin.

Ismo Niini pyörittää kyseisellä alueella auto-, traktori- ja rengasliikettä. Palossa tuhoutui myös kaksi ralliautoa.

– Pieni uusi lämmin hallitila on tässä välissä saatu tehtyä, Ismo kertoo.

Näiden Niinien autourheiluun käyttämää aikaa viikko-, kuukausi- saati vuositasolla ei kannata alkaa laskea. Niin, niin suureksi luvut kasvaisivat.

Rakkaudesta lajiin – ja sukuunkin.

Salo piti Asunmaan takanaan Salossakin