Somerosta tuli sakkorysä – poliisi yllätti kantatie 52:n kamerapaljoudella

3
Someron keskustan sivusta kulkevalla kantatie 52:n pätkällä on kameratolppia tiheään.

Somerolainen Anita Hallapelto ajoi vaaleanpunaista Cadillaciaan talvisäilöön joulukuussa, kun Hämeentien risteyksessä välähti salama. Posti toi maksettavaksi 170 euron liikennevirhemaksun ylinopeudesta.

– Otti päähän tosi kovin, Hallapelto myöntää.

Vuoden 1960 amerikanraudassa on mailimittari. Ratin takana on laskettava, mitä nopeutta ajaa. Caddyn mittari ei Hallapellon mukaan ole muutenkaan kovin tarkka.
Toisen kerran räpsähti alkuvuodesta, tällä kertaa ihan tavallisella autolla. Taas 170 euroa.

– Olen ottanut opikseni. Ajan tarkasti ja varovasti. Niin kalliita selfieitä en halua enää itsestäni ottaa, Hallapelto sanoo.

Somerolla hämmästeltiin, kun kaupungin ohikulkutielle pystytettiin viime vuonna neljä kameratolppaa parin kilometrin matkalle. Hämmästellä voi myös tuloksia, kun automaattinen liikennevalvonta elokuussa alkoi.
Kamerat räpsähtivät Someron keskustassa vajaan viiden kuukauden aikana 1 949 kertaa! Se on keskimäärin kolmetoista kertaa päivässä!

”Vain ani harva olisi etukäteen arvannut, kuinka paljon liikennevalvontakameroiden salamavalot tulisivat välkkymään Somerolla ”, toimittaja Sauli Kaipainen kirjoitti Somero-lehdessä.

Taajamamerkki tien poskessa määrää, että alueella pitäisi ajaa viittäkymppiä. Muotiputiikki Helmen yrittäjä Anita Hallapellon mukaan moni hänen asiakkaansakin on kertonut saaneensa ylinopeudesta sakot Somerolla.

Suurin osa Somerolla maksulapun saaneista on ajanut 10–20 kilometriä ylinopeutta. Posti on tuonut heille 170 tai 200 euron liikennevirhemaksun.

”Somerolla ei ole uskottu, että tolpissa olisi kameroita.”

Uudet tolppakamerat välähtivät yli 300 000 euron arvosta alle puolessa vuodessa! Lisäksi parisataa autoilijaa kutsuttiin poliisiasemalle keskustelemaan tuloistaan ja noutamaan päiväsakkoa.
–  Somerolla ei ole uskottu, että tolpissa olisi kameroita. On huolestuttavaa, että osa tienkäyttäjistä ajaa valvonnasta huolimatta ylinopeutta eli vaarantaa liikenneturvallisuutta, ylikomisario Mika Peltola sanoo.

Peltola johtaa Lounais-Suomen poliisilaitoksen liikennepoliisisektoria. Siellä päätetään, missä tolpassa Varsinais-Suomen kamerat ovat ja missä kamera-autot valvovat.
Poliisi itse puhuu liikenneturvallisuuskameroista, -tolpista ja -autoista.
– Mitä kovempi nopeus mahdollisessa törmäyksessä on, sitä vakavammat ovat myös seuraukset. Se on karu totuus, Peltola muistuttaa.

Poliisihallitus tiedotti kolme vuotta sitten, että poliisi saa 150 automaattista liikennevalvontalaitteistoa. Viisivuotisen hankintasopimuksen arvo on 4,4 miljoonaa euroa. Se sisältää kamerat, laitekotelot, pylväät sekä huolto- ja korjauspalvelut.
Kansa kohisi uusien kameroiden tekniikasta. Niillähän näkee renkaiden urasyvyydetkin!

”On nämä uudet automaattivalvontakuvat melko jäätäviä”, Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein tviittasi.

Kantatie 52:n automaattinen liikennevalvonta Raaseporista Somerolla otettiin käyttöön 13. elokuuta viime vuonna. Tien varteen asennettiin kaikkiaan seitsemäntoista ruotsalaisen Sensys Gatso Groupin superpeltipoliisia.
Ne olivat ensimmäiset koko Lounais-Suomessa.

Nopeuskameroita ei ole Suomessa koskaan riittänyt jokaiseen tolppaan. Poliisi kierrättää pariasataa laitetta yli tuhannessa pylväässä, ja kamera voi ehkä olla vain joka kuudennessa tolpassa.
Kantatie 52:lla kävi toisin.

Lounais-Suomen poliisilaitos sai uusia kameroita etukäteen myös tulevia tarpeita varten. Ruotsalaislaitteita suunnitellaan sijoitettavaksi muun muassa kymppitien varteen Koskelle ja Marttilaan.
Poliisilaitos ei kuitenkaan jättänyt ”ylimääräisiä” kameroita Turussa varastoon, vaan pani ne töihin omalla toiminta-alueellaan.

Kaikissa Salon ja Someron yhdessätoista pylväässä on saattanut olla kamera samaan aikaan. Niistä ylivoimainen ykkönen on Tehdastien tolppa Somerolla, joka kuvaa Jokioisten ja Forssan suunnasta tulevaa liikennettä.

Kantatie 52:lla Perniöstä Somerolle on yksitoista kameratolppaa.

Salon Seudun Sanomat sai Poliisihallitukselta tiedot nopeuskameroiden välähdyksistä seitsemässä kunnassa. Mukana ovat Salo, Somero, Kemiönsaari, Sauvo, Paimio, Koski ja Marttila.
Tilasto sisältää sekä poliisin kamera-autojen että kantatie 52:n kameratolppien mittaamat ylinopeudet vuosina 2018–2020. Tänä aikana kamera on räpsähtänyt alueella yli 14 000 kertaa.

– Liikenneturvallisuusauto voi olla missä vain, ylikomisario Peltola muistuttaa.

Varsinais-Suomessa tällä hetkellä kaksi siviilimallista valvonta-autoa, mutta kolmas on tulossa vielä kesäksi. Pelkästään Salossa on kamera-autoille toistasataa valvontapistettä, jotka on kirjattu valmiiksi poliisin tietojärjestelmään.

Poliisin liikenneturvallisuuskeskus Helsingissä käsittelee kaikki automaattisen liikennevalvonnan kuvat. Enimmillään niitä on tullut yli 600 000 vuodessa.
Viime vuonna systeemi kyykkäsi.

Uusi tieliikennelaki tuli voimaan 1. kesäkuuta. Perinteiset rikesakot muuttuivat liikennevirhemaksuiksi, eikä 3–6 kilometrin ylinopeuksista postitettu enää huomautuksia massalähetyksinä.

– Tietojärjestelmä oli keskeneräinen ja tilanne muutenkin sekava, ylikomisario Dennis Pasterstein sanoo.

Kesällä saattoi ajaa jopa 20 kilometrin ylinopeuksia, eikä kamera välttämättä välähtänyt. Nyt välähtää, mutta vasta vähintään seitsemän kilometrin ylinopeudesta. Puuttumiskynnys on noussut, ja kameroiden välke tarkoittaa aina maksulappua.
Poliisin mukaan tilastointi ontuu, eikä viime vuoden lukuja voi verrata aiempiin vuosiin. Uudenmaan koronasulkukin sekoitti liikenteenvalvojien arkea.
Jotain luvuista voinee kuitenkin päätellä. Kamerat tallensivat vuonna 2020 Salossa yli 300 tapausta, joissa ylinopeus oli 15–20 kilometriä tunnissa. Se on kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 2019.

”Jos tulee liikaa kuvia, me sammuttelemme kameroita.”

Poliisilla on tällä hetkellä parisataa tolppakameraa, mutta ne eivät välttämättä ole kaikki päällä. Liikenneturvallisuuskeskus säätelee kuvavirtaa.

– Jos tulee liikaa kuvia, me sammuttelemme kameroita, Pasterstein toteaa.

Mitä enemmän kameroita on päällä Helsingin kehäteillä, sitä vähemmän ne ehkä kuvaavat muualla. Yksin Lommilan tolppa Kehä III:n varrella Espoossa räpsähti viime vuonna yli 22 000 kertaa. Luku sisältää myös huomautukset.
– Se ratkaisee, kuinka monta juttua pystymme käsittelemään. Ei ole mitään väliä, onko kameroita vaikka tuhat, Pasterstein huomauttaa.

Liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang Varsinais-Suomen ely-keskuksesta toivoo kuitenkin lisää kameroita.
– Niitä saisi olla joka tolpassa niin kuin Ruotsissa.
Rahapula ei Klangin mielestä riitä perusteluksi. Yksi liikennekuolema maksaa yhteiskunnalle 2,8 miljoonaa euroa ja vakava loukkaantuminen 790 000 euroa. Yhden tolpan hinnaksi laitteineen ja asennuksineen tulee 35 000 euroa.

Salon seutu on ennenkin ollut edelläkävijä automaattisessa nopeusvalvonnassa. Suomen pääteiden ensimmäiset peltipoliisit otettiin käyttöön Piikkiön ja Muurlan välillä huhtikuussa 1992. Nykyinen seututie 110 oli silloin valtatie 1.
Kahtatoista tolppaa varten oli yksi tietokoneen ohjaama kamera. Kansa kutsui pylväitä ”Hasselin pöntöiksi” kokeilua johtaneen liikkuvan poliisin ylikomisario Sven-Olof Hasselin nimen mukaan.

Kahden ensimmäisen vuoden aikana nopeus mitattiin 1,5 miljoonalta ajoneuvolta. Sakot sai 1 500 autoilijaa. Tuloksia pidettiin hyvinä.
”Kameravalvonta maksaa 97 markkaa tunnilta ja tulee siten huomattavasti halvemmaksi kuin tavanomainen valvonta, joka maksaa 821 markkaa tunnissa”, Helsingin Sanomat kertoi 5. lokakuuta 1994.

Kamera välähtää pakettiautossa

Iltalehti julkaisi 13. huhtikuuta jutun ”Jättilistaus: Näissä paikoissa välähtää – katso oman alueesi tehokkaimmat tolppakamerat.” Taulukkoon oli koottu eri kuntien ja kaupunkien ”eniten sakkoja antaneita tolppakameroita” viime vuonna.

Juttu herätti hämmennystä. Listalta löytyivät muun muassa Kemiönsaari, Koski, Paimio ja Sauvo, joissa ei ole tolppia. Sauvo oli noussut listalle kolmella räpsähdyksellä Matinpuistontien ja Sauvon-Kemiöntien risteyksessä.

Kuvat oli ottanut tolppien sijasta poliisin kamera-auto.

3 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Aluepolitiikkaa
5 kuukautta sitten

Perniössä olisi paljon isompi rysä, mutta jostain syystä kamerat keskitettiin Kantatie 52:n Someron puoleiseen päähän.

Ehkä ei haluttu häiritä helsinkiläisten kiirettä saaristomökeille?

Mä vaan
5 kuukautta sitten

Riittää ilmeisesti, että Kustavin suunta on jo kameroita täynnä. Voisi helsinkiläisten prosenttiosuus sakoista nousta suhteettoman suureksi.

Oma vika
5 kuukautta sitten

Jos saat sakon kameratolpasta, olet ihan itse silloin syyllistynyt ylinopeuteen ja voinet katsoa peiliin, vika on siellä. Turha siinä on tolppia alkaa toruumaan tai poliisin toimintaa.

Säännöt ovat meille kaikille samat, ja me kaikki muutkin joudumme niitä noudattamaan.