Salo käynnistää Paikun kilpailutuksen uudelleen – KHO ei muuttanut Markkinaoikeuden päätöstä

5
Paikkua on ajettu Salossa väliaikaisilla järjestelyillä. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Salo saa ryhtyä valmistelemaan joukkoliikenne Paikun kilpailutusta uudelleen.

Asia ratkesi, kun Korkein hallinto-oikeus KHO piti Markkinaoikeuden vuosi sitten antaman päätöksen voimassa.

Markkinaoikeus kumosi Salon kaupunkikehityslautakunnan tekemän hankintapäätöksen ja kielsi kaupunkia panemasta sitä täytäntöön 500 000 euron sakon uhalla.

Markkinaoikeuden mukaan kaupunki käytti kilpailutuksessaan väärää ilmoitusta. Ostoliikenne olisi pitänyt kilpailuttaa erityisalojen EU-hankintailmoituksella eikä hankintalain mukaisella ilmoituksella.

Valitusten takia Paikkua on ajettu pitkään väliaikaisilla järjestelyillä. Salon kaupunkikehitysjohtajan Mika Mannerveden mukaan järjestelyt jatkuvat, kunnes uusi kilpailutuskierros on tehty.

– Nyt käynnistyy uuden kilpailutuksen valmistelu. Seuraavassa kaupunkikehityslautakunnassa päätetään joukkoliikenteen palvelutasosta, ja siitä saadaan pohja uudelle tarjouspyynnölle.

Joukkoliikenteen palvelutaso tarkoittaa käytännössä, missä ja minkälaisilla vuoroilla joukkoliikennettä ajetaan. Nyt harkinnassa on, ajetaanko liikennettä jatkossa myös iltaisin ja viikonloppuisin ja jos ajetaan, millä linjoilla.

Mannerveden arvio on, että joukkoliikenteen tarjouskilpailu käynnistetään ensi syksynä. Uuteen kilpailutukseen menee hyvinkin vuosi.

Parhaassa tapauksessa uudet liikennöitsijät voisivat aloittaa liikenteen koulujen alkaessa syksyllä 2022.

Monimutkainen tapahtumaketju sai alkunsa, kun Salon kaupunkikehityslautakunta päätti ostoliikenteen hankinnasta vuosille 2019–2024.

Sopimuksessa olisi ollut kahden vuoden optiokausi. Hankinnan arvo oli noin 3,2 miljoonaa euroa vuodessa.

Lautakunta päätti helmikuussa 2019, että liikennettä hankitaan Turun linja-autoilijoiden osakeyhtiöltä, J. Vainion Liikenteeltä ja Tilausliikenne Raaseporilta.

Hankintapäätöksestä valitti Markkinaoikeuteen Miodex Oy, joka oli suljettu pois tarjouskilpailusta. Miodexin omasta mielestä sen tarjouksen olisi pitänyt voittaa kaikissa neljässä kohteessa.

Markkinaoikeus jätti yhtiön valituksen lopulta tutkimatta, koska se löysi virheen Salon tarjouskilpailusta. Kaupungin hankintapäätös kumottiin.

Turun linja-autoilijoiden osakeyhtiö TLO valitti puolestaan Markkinaoikeuden päätöksestä Korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

TLO vaati Markkinaoikeuden päätöksen kumoamista ja katsoi, että sillä on Salon kanssa sopimus ostoliikenteestä. Yritys on myös sitoutunut liikenteeseen ja investoinut siihen huomattavasti.

Korkein hallinto-oikeus antoi lopullisen päätöksensä asiassa perjantaina, eikä muuttanut Markkinaoikeuden päätöstä.

KHO:n mukaan Markkinaoikeus teki omassa käsittelyssään kuulemisvirheen, joka koski Turun linja-autoilijoiden osakeyhtiötä.

Asiaa ei kuitenkaan palautettu Markkinaoikeudelle eikä sen päätöstä kumottu, koska TLO sai kertoa oman kantansa Korkeimmassa hallinto-oikeudessa.

5 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Mahlakankareen puolesta
5 kuukautta sitten

Mahlakankareen kautta ei aja enää Paikkuri. Jos edes harvakseltaan saisi sen taas kiertämään Tupurista tätä kautta keskustaan.

YksMamma maalt
5 kuukautta sitten

Reitti tarkistukset olisivat aiheellisesti. Paikun Tupurin reittikin ihan outo. Entinen paikkurin reitin uskoisin toimivan paremmin, tuli Kalkkimäenrinnettä alas, kääntyi Mahlakankareelle ja Palometsään, Inkereentielle ja 110-tielle. Reitin suunnittelija voisi myös ajaa itse suunnittelemansa reitit läpi nähdäkseen, menikö hyvin.

Parempi olisi lopettaa kokonaan
5 kuukautta sitten

Täytyy olla aika hullu ketä tarjouksen tekee salon paikallisliikenteen ajoista!! Tyhjillä autoilla ajoa ja toiminta täysin tappiollista, ilman yhteiskunnan tukia!! Salon kaltaisessa maalaispitäjässä ei voi olla toimivaa ja kannattavaa joukkoliikennettä!!!

junatkin voi lopettaa
5 kuukautta sitten

Liiketoiminnan voi tietysti estää hankkimalla koronatartuntoja.

kerralla ei hyvää
5 kuukautta sitten

Täytyy olla todella kustannustehokasta tehdä näitä juttuja valituksien jälkeen uudestaan.