Autovarkaat hylkäsivät salolaisliikkeestä varastamansa Porschen – autosta loppui bensiini

0
Poliisi löysi Porsche Panameran Salosta ja Audi A8L:n Lohjalta. Kuva ei liity tapaukseen.

Autovarkaat hylkäsivät salolaisesta liikkeestä varastamansa Porschen parin kilometrin päähän rikospaikasta. Huumerikoksista aiemmin tuomittu salolaismies odottaa nyt oikeudenkäyntiä vangittuna.

– Kävi kauhea tuuri, Porsche on hybridi. Autosta loppui bensiini, eivätkä ne osanneet laittaa sitä sähkölle, autokauppias kertoo.

Liikkeestä varastettiin samassa murrossa helmikuun lopulla kaksi arvoautoa. Salon poliisi tutki rikosta hiljaisuudessa, kunnes se viime viikolla kertoi selvittäneensä jutun.
”Liikkeestä saaduilla avaimilla saatiin anastettua Porsche- ja Audi-merkkiset autot. Autojen myyntihinnat olivat yhteensä noin 200 000 euroa. Autot on saatu takaisin”, lyhyessä tiedotteessa sanottiin.

Audi A8L oli sekin löytynyt nopeasti. Auto oli ajettu Lohjalle.

Poliisi otti epäillyt kiinni ripeästi, sillä vangitsemisoikeudenkäynti oli jo 3. maaliskuuta. Kauppias sanoo olevansa tyytyväinen, että hän sai autot ehjänä takaisin.
– Ne olisivat voineet yhtä hyvin ajaa autot piiloon johonkin navettaan ja alkaa paloittelemaan niitä.
Salon poliisi ei kerro, mitä salolaisjoukkio aikoi kalliilla autoilla tehdä. Rikoksesta epäiltyjä on neljä.
– Paikkakuntalaisia taparikollisia, rikoskomisario Juhani Malmberg muotoilee.

Kansainvälisten rikollisryhmien tiedetään kaupittelevan autonosia, jotka on purettu uudenkarheista ajoneuvoista. Netissä myydään muun muassa turvatyynyjä, ajovaloumpioita ja erilaisia ohjausyksiköitä.
– Euroopassa on nähty, ettei autoja kenties myydäkään kokonaisena, vaan ne puretaan ja myydään osat, rikosylikonstaapeli Jari Tiainen keskusrikospoliisista sanoo.
Itärajalla on toisaalta viime vuonnakin pysäytetty muualta varastettuja arvoautoja, joita rikolliset ovat yrittäneet viedä Suomen kautta Venäjälle.

”Perinteiset autovarkaudet alkavat olla historiaa.”

Suomessa on viime vuosina varastettu yhtä vähän autoja kuin 1970-luvun vuosina, vaikka henkilöautojen määrä on samassa ajassa moninkertaistunut.

– Perinteiset autovarkaudet alkavat olla historiaa, rikoskomisario Pertti Läksy toteaa.

Sähköinen käynnistyksenestolaite tuli pakolliseksi uusiin autoihin vuonna 1998. Autojen varastelu pihoilta, parkkipaikoilta ja katujen varsilta alkoi vähetä autokannan uudistuessa.
– Autovarkaudet ovat laskeneet kuin lehmän häntä, Finanssialan turvallisuusasiantuntija Aku Pänkäläinen vertaa.
Vielä 2000-luvun alussa varkaat veivät yli 17 000 henkilöautoa vuodessa. Muutamana viime vuonna poliisi on kirjannut vuosittain enää 1 700–1 800 autovarkautta.

Kun Pertti Läksy tuli Saloon rikoskomisarioksi vuoden 2000 alussa, kaupungissa varastettiin liki kaksisataa autoa vuodessa. Kauppakeskus Plazan parkkihallista hävisi autoja jopa keskellä päivää.
”Suurin osa autovarkauksista on tehty Ollikkalassa Hämeenojankadun liepeillä ja Rappulassa. Salon rautatieasemalta on myös varastettu useita autoja”, SSS selvitti tuolloin.

Pikkurikolliset availivat autojen ovia pelkällä haravanpiikillä. Moottorin sai käyntiin rikkomalla virtalukon ja yhdistämällä sähköjohdot. Autot päätyivät huviajeluille, murtokeikoille ja huumekuljetuksiin.

”Taustalla on yhä enemmän talousrikoksia.”

Perinteisten autovarkauksien rinnalle on nousemassa toisenlaisia tekotapoja.
– Taustalla on yhä enemmän talousrikoksia, rikosylikonstaapeli Jari Tiainen toteaa.
Keskusrikospoliisin tilastossa autovarkauksia ovat myös petokset ja kavallukset, joilla ajoneuvo jää vääriin käsiin. Vuokrattua autoa ei palauteta ja osamaksulla hankitusta autosta jätetään laina maksamatta. Rikoksentekijä voi esittäytyä väärillä papereilla.

Autoliikkeisiin tehdään murtoja avainten toivossa, ja vaarassa ovat myös tyhjäkäynnille jätetyt ajoneuvot, joiden kuljettaja on vain pikaisesti käymässä jossain.

– Omaa tyhmyyttä. Luulin, ettei tänne ketään tule. Olen maksanut oppirahat, ja nyt ovat kamerat ja hälyttimet viimeisen päälle, salolainen autokauppias sanoo.

Koiranulkoiluttaja löysi kuraisen tila-auton peltotieltä Somerolta viime vuonna. Salohallin parkkipaikalta auton vieneet varkaat olivat ajaneet umpikujaan käännyttyään Helsingintieltä sivutielle. Kuva: Poliisi.

Salon poliisi julkaisi 15. tammikuuta 2020 tiedotteen, jossa se pyysi havaintoja valkoisesta tila-autosta:
”Volkswagen Touran anastettiin Salohallin alaparkkipaikalta tiistaina kello 19.45–22.05. Auton vuosimalli on 2013 ja rekisterinumero NJM-515.”
Salon Seudun Sanomat julkaisi tiedotteesta uutisen. Poliisi ei ollut kertonut autovarkauksista pitkään aikaan.

Facebookissa hälistiin: ”Mitä helkkaria, miten? Niissähän on ajonesto.” Kommentointi Salon seudun puskaradiossa villiintyi väittelyyn siitä, voiko käynnistyksenestolaitteen ohittaa.

Jotkut epäilivät, että omistaja oli unohtanut avaimet virtalukkoon. Muitakaan selityksiä ei keksitty, miten 2010-luvun Touran olisi voitu varastaa.

”Kaikki oli pengottu ja lasten karkit syöty.”

Auto löytyi Somerolta kaksi päivää myöhemmin.
– Se oli peltotien päässä paikassa, josta ei pääse minnekään. Autoa oli yritetty kääntää, mutta se oli valunut puoliksi ojaan ja jäänyt siihen. Avaimetkin olivat virtalukossa, somerolainen Tiina Ståhlström kertoo.
Viittä koiraa äitinsä kanssa ulkoiluttanut Ståhlström muisti lukeneensa varastetusta autosta. Hän lähetti viestin poliisin vihjenumeroon.

Teijolaiset Annukka Rannikko-Lahtinen ja Joni Lahtinen saivat autonsa takaisin kuraisena, mutta ehjänä.
– Kaikki oli pengottu ja lasten karkit syöty, mutta mitään ei ollut pöllitty, Joni Lahtinen kertoo.
Lahtinen oli lukinnut autonsa niin kuin aina mennessään IBK Medan salibandyjoukkueen harjoituksiin. Auton avain oli muiden arvoesineiden kanssa pukukopissa.

Lahtista mietityttää vieläkin, miksi varas oli valikoinut juuri heidän autonsa. Lahtinen sentään istui pukukopissa kauimmaisessa nurkassa ovelta katsottuna.
Valvontakameroiden kuvat kertoivat varkaan hiippailusta Salohallissa. Näytti siltä, että hän oli valmistellut sisälle pääsyä jo etukäteen.
– Tyypillä kävi kauhea mäihä. Kaksi meidän äijää kävi hakemassa vesipulloihin vettä vain minuuttia myöhemmin.

Mitään muuta pelaajilta ei varastettu.
”Kumma kyllä, edes yhden säbäjoukkueen verran kännyjä ja kukkaroita ei kelvannut saaliiksi”, Annukka Rannikko-Lahtinen kirjoitti.
Tekijää ei ole saatu kiinni, ja poliisi on keskeyttänyt jutun tutkinnan. Lahtisten perhe ajaa Touranilla edelleen.

Pirisiili ja alfaapina

Poliisi epäilee arvoautojen varastamisesta neljää henkilöä, joista yksi on jatkamisvaaran takia edelleen vangittuna. Hän on 25-vuotias salolaismies, joka on käynyt salatussa tor-verkossa huumekauppaa nimimerkeillä pirisiili ja alfaapina.

Mies on tuomittu Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa useista huumausainerikoksista, joista osa liittyy poliisin paljastamaan valtaisaan Silkkitie-vyyhtiin. Mies tilasi kauppapaikalta ainakin alfa-pvp:tä, mdma-kristallia ja amfetamiinia. Aineet tulivat joko postitse hänen kotiinsa tai maastokätköön Vantaalle.

Osa tilauksista oli yhteistilauksia, jossa mies keräsi muilta osallistujilta rahat ja hoiti tilauksen heidän puolestaan.

Käräjäoikeus on tuominnut miehen viime vuonna kahdesti ehdolliseen vankeusrangaistukseen, joiden koeaika päättyy ensi vuonna. Tuomiot ovat lainvoimaisia.

Ajonesto puuttuu

Suomen tieliikenteessä on vielä koko joukko henkilöautoja, joissa ei ole käynnistyksenestolaitetta. Salossa on ajossa 2 100 ja koko maassa 193 000 henkilöautoa, jotka on rekisteröity vuosina 1985–1997.
Yleisin vanha auto on Toyota, selviää tilastosta, jonka Salon Seudun Sanomat pyysi Traficomilta.