Helsinkiläisyritys voitti kyytikilpailutuksen Salossa – paikalliset autoilijat pitävät tarjousta epärealistisen halpana ja aikovat valittaa

28
Veijo Matinaho ja Marianna Lammervo toivovat, että kaupunki muuttaa päätöstään oma-aloitteisesti. He eivät usko, että näin käy. Siksi päätöksestä on valitettu myös suoraan Markkinaoikeuteen.

Salon alueen taksiautoilijat ovat huolissaan elinkeinonsa puolesta Salon kaupungin tuoreimman hankintapäätöksen takia.

Salon sosiaali- ja terveyslautakunta kilpailutti vammais- ja sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetukset kahdeksi vuodeksi kesäkuusta alkaen. Lisäksi hankinnassa on kaksi optiovuotta.

Hankinta jaettiin viiteen osaan, ja jokaiseen valittiin kymmenen yritystä, joilta kyytejä voi hankkia edullisuusjärjestyksessä.

Halvimman tarjouksen jokaisella osa-alueella teki helsinkiläinen Mr. Taxi Oy. Se oli ainoa yritys, jolla kilometrihinta jää alle yhden euron.

Kyse on suuresta hankinnasta, sillä pelkästään vammaispalvelulain mukaiset kuljetukset maksavat Salossa lähes kaksi miljoonaa euroa vuodessa.

Mr. Taxi Oy kertoo olevansa lähes 20 vuotta pääkaupunkiseudulla toiminut kuljetusyritys, joka on osa RollyGroup-konsernia.

Salon ja Halikon taksien yhteenliittymä sekä Marianna Lammervo ovat valittaneet päätöksestä Markkinaoikeuteen ja vaativat päätöksen kumoamista. 36 paikallista taksiautoilijaa on jättänyt myös oikaisuvaatimuksen sote-lautakunnan päätöksestä.

Taksit vaativat kaupunkia korjaamaan virheellisenä pitämänsä hankintapäätöksen ja hylkäämään Mr. Taxi Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.

Taksiautoilijoiden mukaan tarjouskilpailu ei ollut tasapuolinen, koska Mr. Taxi ilmoitti kaluston määrän epätäsmällisesti tai ehdollisena.

Yritys ilmoitti tarjoavansa Salon keskustan alueelle 15 autoa ja muille alueille kymmenen autoa. Tarjouksen mukaan ”lopullinen automäärä voi tarjoajan puolesta olla suurempi tai pienempi kuin nyt ilmoitettu”.

Taksiautoilijoiden mukaan paikalliset yrittäjät ovat sitoutuneet omissa tarjouksissaan ilmoittamaansa automäärään ja huomioineet kalustoon liittyvän riskin hinnoittelussaan.

– Tarjouksessa piti kertoa tarkasti alihankkijat ja kalusto. Miksi yksi vastaaja saa antaa epätarkkoja tietoja, Salon seudun taksit ry:n sihteeri Marianna Lammervo ihmettelee.

Paikalliset taksiautoilijat pitävät Mr. Taxin tarjousta myös epärealistisen halpana. Helsinkiläisellä yhtiöllä ei ole Salon alueella esimerkiksi Kela- ja koululaiskuljetuksia, joita paikalliset taksit tekevät.

– Jos he aikovat tulla tänne pelkillä sote-kuljetuksilla, hinta on poikkeuksellisen halpa. Kuulostaa siltä, että helsinkiläiset yrittävät miehittää koko alueen Salossa, Ulataksin sihteeri Veijo Matinaho arvelee.

Marianna Lammervo muistuttaa, että hankintalaki velvoittaa hankintayksikköä selvittämään tarvittaessa, miten joku yritys pystyy tekemään muita selvästi halvemman tarjouksen.

– Kuinka hyvin sosiaali- ja terveyslautakunta on perehtynyt asiaan, kun hankintapäätöksessä on näin paljon epäkohtia? Ihmetyttää, että me löydämme kilpailutuksesta heti monta virhettä.

Salolaisia takseja huolestuttaa, miten tulevissa kilpailutuksissa käy, jos suuret yhtiöt lähtevät kahmimaan kyytejä rajulla hinnoittelulla.

– Puolen vuoden päästä on tulossa Kela-kyytien kilpailutus. Jos nyt tullaan ja otetaan jalansijaa, voi mennä muitakin kuljetuksia, Marianna Lammervo miettii.

Lammervo ja Matinaho sanovat, että jos kahden miljoonan euron kuljetuksista valtaosa poistuu salolaisilta takseilta, autojen ja autoilijoiden määrä alueella alkaa väistämättä pienentyä. Asia koskettaa sekä kaupungin että maaseudun takseja.

– Kyse on myös salolaisten veroista. Jos helsinkiläinen yhtiö alkaa ottaa suurimman osan kyydeistä, verorahatkin menevät Helsinkiin. Kyseinen yritys ei kuulu edes työnantajarekisteriin, Marianna Lammervo muistuttaa.

Kaupunki ei voi suosia oman alueensa kuljetusyrittäjiä

Hankintapäätöstä valmistellut Salon vammaissosiaalityön päällikkö Laura Tuominen muistuttaa, että kaupungin ei ole mahdollista kohdistaa hankintoja alueellisesti.

Hankintalain mukaan kilpailutuksen pitää olla reilusti avoin, jotta jokainen yritys voi osallistua tarjouskilpailuun. Kaupunki määrittelee hankinnan kriteerit, ja jos yritykset täyttävät ne, hinta ratkaisee.

– Meidän tärkein tehtävämme on varmistaa, että asiakkaamme saavat hyvää, laadukasta ja turvallista kuljetusta. Se mikä hankinnoista on tärkeää muistaa, on, että me emme voi puolueellisesti kohdentaa hankintoja alueellisesti. Emme valitettavasti voi kohdentaa esimerkiksi perniöläisiä kuljetuksia perniöläisille autoilijoille, Tuominen sanoo.

Puitejärjestely tarkoittaa käytännössä, että vammaispalvelulain mukaisia kuljetuksia tilaavia asiakkaita ohjeistetaan tilaamaan kyyti ensi sijassa Mr. Taxilta. Jos sillä ei ole tarjota autoa, vuoro siirtyy seuraavalle yritykselle.

Salolla on palvelun tilaajana velvollisuus ohjeistaa asiakkaitaan oikeiden yritysten käyttöön. Mitä takseja käytetään, sitä seurataan jälkikäteen matkahallintajärjestelmästä.

– Me teemme valvontaa, ja jos on räikeitä epäkohtia, puutumme niihin jälkikäteen. Tämä ongelma on olemassa niin kauan kuin meillä ei ole omaa tilausvälityskeskusta. Ilman sitä emme pysty vaikuttamaan tilaajiin muutoin kuin ohjeistuksen kautta, Laura Tuominen sanoo.

Tuominen ei ole vielä nähnyt taksiautoilijoiden oikaisuvaatimusta, sillä se toimitettiin kaupungille vasta torstaina.

Hän sanoo, että vaatimus tutkitaan tarkasti samoin kuin kaikki asiaa koskevat selvityspyynnöt.

– Meillä kaupunkina on tärkeää, että päätös menee kaikkien osapuolien kannalta oikein.

28 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Jyrki Oskila
1 kuukausi sitten

Kaupunki ajattelee kaiken vaan rahana. Mutta ei ymmärretä, että kun kyydit ajetaan Salon takseilla, niin ne rahat jäävät Saloon.

Miksi me salolaiset maksaisimme Helsinkiin rahaa? Haloo päättäjät Salossa.

Urakoitsija
1 kuukausi sitten
Reply to  Jyrki Oskila

Takseilla on yritysmaailmassa erikoinen asema. Valtio määrää enimmäishinnan, mutta kyydin saa ajaa vaikka ilmaiseksi. Vapaassa urakointikilpailussa ei ole valtiolla osuutta asiaan, vaan edullisin tarjous voittaa.

Tässäkin tapauksessa kävi niin, mutta ottakaa huomoioon, että kilpailija voi tarvita teitä alihankkijoina ja määrää hinnan. Joku teistä sen tekee annetulla hinnalla. Silloin kilpailu on todellista.

Kilpailija
1 kuukausi sitten
Reply to  Jyrki Oskila

Sitä varten se kilpailutus on.

Make
1 kuukausi sitten
Reply to  Jyrki Oskila

Haloo haloo. Onko myös niin, että salolaiset eivät saa poistua rajojen yli tekemään töitä muualle? Rakennusalan väki pysyköön Salossa jne. Kyllä maailma pysähtyisi, jos kilpailu ja vapaa liikkuminen estettäisiin.

Millähän perusteella tämäkin saataisiin pysymään Salossa, jos ehdot ovat kaikille samat? Ai niin, tarjoamalla halpaa kyytiä, sillä sehän tässä on suurin kriteeri ollut. Ei nykypäivänä voi valita paikallista yrittäjää sen vuoksi, että se on paikallinen. Luulisi olevan sanomattakin selvää.

Jehu
1 kuukausi sitten
Reply to  Jyrki Oskila

Eikö se kilpailutuslakikin vaadi valitsemaan halvimman?

Pasi järvi
1 kuukausi sitten
Reply to  Jehu

Hintahan on vain yksi tekijä. Kilpailutuksissa usein tiettyjä vaatimuksia mitkä pitää täyttyä. Nyt näyttää ettei ole täyttynyt. Kaupunki on vain tuijottanut pelkkää hintaa.

Totuus
1 kuukausi sitten

Ottamalla isoilta yhtiöiltä halvin tarjous varmistetaan kyytien sekaannus ja toimimattomuus. Sillä säästetään, kun tilattu auto ei saavu. Esimerkkejä pääkaupunkiseudulta on paljon ja muualtakin.

Koskaan ei ole saanut halvalla hyvää tuolla taksialalla eikä muullakaan alalla. Se on vain totuus ja muuksi ei muutu.

Keijo K.
1 kuukausi sitten
Reply to  Totuus

Onkohan sopimuksessa myös pykälä, jonka perusteella sopimus voidaan irtisanoa, jos ei ole pystynyt toteuttamaan sovittuja ajoja? Paikalliset autoilijat voivat halutessaan kieltäytyä paikkaamasta ajoja.

Hilma
1 kuukausi sitten
Reply to  Totuus

Ei ne helsinkiläiset tunne näitä katuja. Siinä sitten asiakas neuvoo koko ajan. Salolaiset taksikuskit ovat mukavia ja tuntevat asiakkaansa.

Kaupunkihan halpuuttaa kaiken, minkä vaan voi. Esimerkiksi kerrostaloihinsa tulevat hissit, joita sitten korjaillaan koko ajan.

Että mää ihmettele
1 kuukausi sitten
Reply to  Totuus

Näin se on. Saadaan vain kaikki sekaisin. Halvimman kanssa on käynyt niinkin, että ajoista on tullutkin kalliimpia esimerkiksi polttoaineen yms kulujen noususta, sitten riidellään lisärahoitusta firmalle. Jos kuskit vielä paikkakuntaa tuntemattomia, voi kyydin saanti kestää kauankin.

Ja missä ja mistä paikalliset taksit saavat kyytiinsä hakea ja ajaa? Tulevat asiakkaat vaan valitusrumbat päälle, jos kyydit eivät pelitä.

Muurlalainen
1 kuukausi sitten

Hankintapyynnössä pitäisi vaatia, että kuski ymmärtää Salon murretta ja tietää kyläkeskukset ilman navigaattoria.

Muutama vuosi sitten hylättiin paikkakuntalaisen edullisin tarjous, koska kilometrimäärät olivat liian pieniä. Tarjoaja oli koko ikänsä paikkakunnalla asunut autoilija.

Kallista
1 kuukausi sitten

Takseja on nyt jo liikaa Salossa. Niitä näkee pitkin päivää 5-8 autoaparkissa Alhaisissa. Pudottaisivat hintaa, niin olisi ajoja heilläkin.

Hankitalakia kannattaa tutkia
1 kuukausi sitten

Tässä olisi voinut kilpailuttaa vain koskemaan uusia asiakkaita, eli vanhat asiakkaat olisivat kulkeneet vielä tutuilla takseilla ja uudet asiakkaat sitten näillä uusilla takseilla.

Ymmärrettiinkö päätöksessä vammaisten tarpeet?

Hyvä näin
1 kuukausi sitten

Sanoisin, että samapa tuo, koska käytän taksia vain silloin, kun Kela maksaa. Omavastuuosuus on asiakkaalle sama, ajaa kyytiä salolainen tai helsinkiläinen taksi.

Eikä näin pienessä kaupungissa ole kiirettä. Taksia ehtii ihan hyvin odotella, ja ainahan sen voi tilata etukäteen. Vapaan kilpailun nimissä en usko, että valitus menisi markkinaoikeudessa läpi. Ei ambulanssikyytien valituskaan mennyt.

Olli P.
1 kuukausi sitten

Salo mainittu. Tällä kertaa markkinaoikeus, ei ihan aina hallinto-oikeus.

Marko
1 kuukausi sitten

Onko yhtään päätöstä mistään kuljetuksista mistä Salon taksikuskit eivät ole valittaneet, enkä nyt tarkoita kuin tämän Taxidatan porukkaa? Koulukyydit kelakyydit ja kuka saa päivystää missäkin kopilla?

Ummehtunut meno salossa
1 kuukausi sitten

Kyllä ne uudet vähintään yhtä hyvin osaa kuin nämä vanhat yrmyt

Niko
1 kuukausi sitten

Yli 10 vuotta sitten Salossa oli kokonaiset kolme kappaletta mopoauto-takseja ja eikä kaikki samaan aikaan ajossa. Kyytejä oli normaalitakseilla yllin kyllin kun Salossa oli Nokia ja töitä ihmisillä plus valtion ja kunnan maksamat kyydit. Niin silloin jo paikalliset sillankulman taksikuskit valittivat kun tämä mopoauto-taksiyrittäjä vie heidän kyydit. Aina voi vaihtaa alaa.

Pasi järvi
1 kuukausi sitten
Reply to  Niko

Valittikohan siksi että mopoautot oli laittomia ammattiajoon..

Marko
1 kuukausi sitten
Reply to  Pasi järvi

Tuskinpa, kateellisia kun vei mukamas heidän kapakkakyytejään.

Make
1 kuukausi sitten
Reply to  Pasi järvi

Ei olleet laittomia, vaan mopoautot puuttui henkilöliikennelaista kokonaan jolloin niitä sai jonkun aikaa käyttää ihan laillisesti.

suhari
1 kuukausi sitten
Reply to  Pasi järvi

Eikös siinä laissa ollut porsaanreikä, joka sen mahdollisti.

Petro
1 kuukausi sitten

Tervetuloa vaan, pitkästä aikaa hyvä uutinen.

Mirkku
1 kuukausi sitten

Halvalla ei saa laatua, sehän nähtiin jo muutama vuosi sitten, kun Salossa kilpailutettiin koulukyydit. Halvin valittiin ja siitä ongelmat alkoivat. Kyllä ne auton kustannuksetkin ovat nykyisin aika suuria, joten alle eurolla on todella vaikeaa saada edes kaikki kustannukset katettua, voitoista puhumattakaan.

Pehtoori
1 kuukausi sitten
Reply to  Mirkku

Mitä ongelmia on koulukuljetuksissa? Nykyään koulaiset kuljettaa Tilausmatkat ja Halikon Liikenne, käsittääkseni homma pelittää kummallakin.

Mirkku
1 kuukausi sitten
Reply to  Pehtoori

Viittasin muutaman vuoden takaiseen kilpailutukseen, jossa valittiin halvin vaihtoehto. En tarkoittanut Tilausmatkoja enkä Halikon Liikennettä.

Eli ihmettelen vaan sitä, eikö Salon kaupunki ole oppinut tästä kokemuksesta yhtään mitään.

Esa
1 kuukausi sitten
Reply to  Mirkku

Ihan hyvin se silloinkin toimi. Yksi tykkää äidistä, toinen…

Keijo K.
1 kuukausi sitten

Hyvä mielipidekirjoitus asiasta 10.5. lehdessä, kannattaa lukea.