Saloon ei ole saatu euroakaan tukea sähköautojen latauspisteille – ”Jos Turkuun vertaa, on ero aika merkittävä”

14
Salo alkaa olla Suomen viimeisiä yli 50 000 asukkaan kuntia, joihin ARA:n myöntämiä avustuseuroja sähköautojen latauspisteiden pystyttämiseen ei ole saapunut.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA on tukenut sähköautojen latauspisteverkoston laajentumista miljoonilla euroilla viime vuosina. Tämän vuoden määräraha avustuksina jaettavaksi on 5,5 miljoonaa euroa, ja tuleville vuosille määrä on nousemassa jopa 8,5 miljoonaan euroon vuosittain.

Salo ei ole kuitenkaan päässyt osalliseksi näistä tukieuroista, sillä paikkakunnalle ei ole myönnetty viimeisen kolmen vuoden aikana ainuttakaan myönteistä päätöstä sähköautojen latauspisteiden rakentamiseksi. ARA:n ylitarkastaja Kari Lappalainen on hieman yllättynyt, sillä Salo alkaa olla Suomen viimeisiä yli 50 000 asukkaan kuntia, joihin avustuseuroja ei ole myönnetty. Esimerkiksi saman kokoluokan kaupungeista Kotkaan myönteisiä päätöksiä on mennyt viisi ja Porvooseen kolme.

Turussa myönteisiä tukipäätöksiä on saatu jo peräti 60 ja tukirahaa yhteensä noin 1,2 miljoonaa euroa.

– Jos Turkuun vertaa, on ero aika merkittävä. Turku on toki aivan Suomen kärkipäässä, mitä sähköautojen latauspisteitä varten haettuihin avustuseuroihin tulee, Lappalainen sanoo.

Vaikka Saloon ei ole vielä myönnetty avustuseuroja latauspisteiden rakentamista varten, ehtii hakuprosessiin edelleen mukaan. Lappalainen muistuttaa, että hakemuksia on tullut valtakunnallisesti kuitenkin jo niin paljon, että tällä hetkellä saapuvat hakemukset siirtyvät jo suoraan ensi vuodelle.

– 2018 ja 2019 olivat vielä aika hiljaisia vuosia hakemusten suhteen, mutta viime vuonna niitä alkoi tulla todella paljon ja sama on jatkunut tämän vuoden puolella. 5,5 miljoonan euron tukipotti on jo käytetty tältä vuodelta, joten nyt saapuvat hakemukset siirtyvät käsiteltäväksi ensi vuodeksi. Silti kannattaa hakea, sillä määräraha on mahdollisesti nousemassa, hän vinkkaa.

Avustusta ei voi hakea yhden tai kahden sähköauton latauspaikkaa varten, vaan projektin on oltava isompi. Tyypillisä hakijoita ovat esimerkiksi taloyhtiöt ja vuokrataloyhteisöt sekä niiden omistamat pysäköintiyhtiöt. Avustus on 35 tai 50 prosenttia toteutuneista kustannuksista, kuitenkin enintään 90 000 euroa.

Mikä sähkölatauspisteiden tukiraha?

ARA myöntää avustuksia asuinrakennuksen omistaville yhteisöille sähköautojen latauspisteiden edellyttämiin kiinteistöjen sähköjärjestelmien muutoksiin.

Avustuksiin on varattu vuodelle 2021 yhteensä 5,5 miljoonan euron määrärahat. Määräraha on nousemassa 8,5 miljoonaan euroon vuosille 2022 ja 2023.

Avustuksella edistetään sähköautojen kotilatausmahdollisuuksien yleistymistä ja siten sähköautokannan kasvua kansallisen ilmasto- ja energiastrategian tavoitteiden mukaisesti.

Avustusta voivat hakea asuinrakennuksen omistavat yhteisöt (esimerkiksi taloyhtiöt, vuokrataloyhteisöt) sekä niiden omistamat pysäköintiyhtiöt.

Yhden tuensaajan kumulatiivinen tuki voi olla 3 vuoden aikana enintään 200 000 euroa. Tämä koskee taloudellisia toimijoita, kuten vuokrataloyhtiöitä.

Avustus on 35 % tai tehokannusteella 50 % toteutuneista kustannuksista, kuitenkin enintään 90 000 euroa. Edellytyksenä avustukselle on, että yhteisö rakentaa valmiuden vähintään viidelle latauspisteelle. Avustusta voi saada myös latauslaitteiden hankintaan.

14 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Antti Komulainen
1 kuukausi sitten

Salon kokoisessa kaupungissa kerkeää hyvin kävellen tai polkupyörällä hoitamaan asiat. Helsinkiin voi matkustaa Tunnin junalla, samoin Turkuun.

Sähköauto on muutenkin ohimenevä ja lyhytikäinen keksintö, joka menee ohi parempien kulkuvälineiden tullessa markkinoille. Sähköautolle käy samoin kuin C-kasetille aikoinaan.

Pertti
1 kuukausi sitten

Tuossa puhut järkeä. Sähköauto on lyhytikäinen asia, joka jää pienissä mittakaavoissa jonnekin kaupunkikeskuksiin. Bensanoottorin voi muuttaa etanolille ja dieselin melkein mille tahansa biopolttoaineelle.

Bensiini
1 kuukausi sitten

Eipä varmaan kukaan ole edes hakenut tukia. Salo on matalan palkkatason aluetta, ja sähköautoja täällä on todella vähän. Ne muutamat rahamiehet keillä on Tesla, eivät mitään tukia tarvitse.

Perus rivari- ja kerrostaloasuntoihin on aivan turha asentaa mitään latausjuttuja, kun suurin osa ajaa 3 000 euron Toyotalla jos silläkään.

Harkitseva
1 kuukausi sitten

Ei ole haettu tukea, on oikea toteamus. Saatu olisi varmasti, jos olisi haettu.

Ilmiö nimeltä kateus
1 kuukausi sitten
Reply to  Harkitseva

Tämän tyyppiset hankkeet jäävät Salossa usein toteutumatta. Täällä on mustavalkoinen ajattelu. Kaikilla pitäisi olla mahdollisuus ostaa sähköauto ja ladata sitä, tai sitten mahdollisuutta ei saa olla kenelläkään. Muissa kaupungeissa ymmärretään ja hyväksytään se fakta, että kehitys alkaa ylemmistä tuloluokista, ja laajenee sieltä vähitellen ajan kanssa muille.

Marko
1 kuukausi sitten
Reply to  Harkitseva

Samaa mieltä, tainneet virkamiehet nukkua.

Keijo K.
1 kuukausi sitten
Reply to  Marko

Jos tarkoitetaan kaupungin virkamiehiä, niin kuuluuko asuntoyhtiöiden ja muiden yksityisten tukien haku heidän toimenkuvaansa?

Marko
1 kuukausi sitten
Reply to  Keijo K.

Salo ei ole taloyhtiö.

Keijo K.
1 kuukausi sitten
Reply to  Marko

Juuri siksi pitää ihmetellä, miten virkamiesten nukkuminen liittyy asiaan.

MDI
1 kuukausi sitten
Reply to  Keijo K.

Siten, että kaupunki olisi voinut hakea tukea latauspisteiden rakentamiseen vaikka niihin Länsirannan korvaamattomiin parkkipaikkoihin tai asemalle tai sairaalan tienoille tai IoT Campukselle.

Helsinkiin on niitä rakennettu ihan tavallisille parkkipaikoille. Kotini vierestä löytyy neljälle autolle latauspaikat, kaksi kahdelta eri operaattorilta.

Make
1 kuukausi sitten
Reply to  MDI

Onko tuollaisilla julkisilla kahdella tai vaikkapa neljällä latauspisteellä mitään käytännön merkitystä? Ladattavia autoja kaavaillaan olevan kuitenkin kymmeniä per pysäköintialue. Muutama pääsee laturin nokkaan, kun loput jäävät ilman.

Latauspisteitä pitäisi olla suuri määrä parkkipaikkojen määrään verrattuna, jotta niistä olisi mitään iloa.

Marko
1 kuukausi sitten
Reply to  Make

Jostainhan se on aloitettava, vai pitäisikö kerralla kaivaa kaikki Suomen parkkipaikat ylös ja rakennella latauspisteitä? S-ryhmä ja Kesko aloittavat latausverkon rakentamisen ja Lidl tulee perässä. Siitä se laajenee aika luonnostaan, kun alkaa sähköautoja ilmestymään enemmän.

Markkinat reagoivat kyllä rivakasti kulutuksen kasvuun. Eivätkä ne polttomoottoriautot nyt ihan lähitulevaisuudessa ole mihinkään katoamassa. Biokaasu- ja vetyautotkin tarvitsevat polttomoottorin, eikä sähköauton osto suinkaan ole pakollista. Eiköhän öljyteollisuudellakin ole sanansa sanottavana.

Make
1 kuukausi sitten
Reply to  Marko

Vai rajoittaakohan latauspaikkojen puute ja latauksen hitaus koko sähköautokauppaa? Ehkä kannattaisi laittaa se 20 paikkaa kahden sijaan.

Marko
1 kuukausi sitten
Reply to  Make

Sähköautojen korkea hinta ehkä suurempi syy kuin latauspaikkojen puute, ainakin tavalliselle duunarille.