Somerolla etsitään lääkkeitä sekaviin risteyksiin – myös nuorten kuljettajien traktori- ja mönkijätemput huolestuttavat

2
Joensuuntien ja Helsingintien risteykseen toivotaan kiertoliittymää. Kiertoliittymän suunnittelu aloitetaan ensi vuonna.

Someron kaupungin tekninen johtaja Marko Mäkinen ja kaupungin maarakennusinsinööri Jyrki Rinta-Paavola nostavat Someron liikenteestä esille kolme yleistä huolenaihetta. Niitä ovat sekavat risteykset, varsinkin kesällä nousevat pääkadun Joensuuntien nopeudet sekä nuorten traktori- ja mönkijäkokoontumiset, joissa turvallisuus usein unohtuu.
Rinta-Paavola ja Mäkinen toivovat, että vanhemmat valistaisivat nuoria traktoreilla ja mönkijöillä temppuilun vaaroista.
– Koululaisilla on paljon traktoreita ja mönkijöitä, joilla he liikkuvat niin päivisin kouluun kuin iltaisin kokoontumalla yhteen esimerkiksi koulun pihalle. Varsinkin silloin, kun nuoria kokoontuu paljon yhteen, näkee aika hurjaa ajoa ja vaarallisia temppuja, Rinta-Paavola huomauttaa.
Rinta-Paavola sanoo, että on vain ajan kysymys, milloin jotakin sattuu.
– Pelottaa katsella menoa, sillä niin traktorit kuin mönkijät lähtevät helposti nuorten käsistä.

Risteyksistä suurin huolenaihe on pääkadun päässä sijaitseva Joensuuntien ja Helsingintien risteys.
– Siinä on vilkas liikenne ja itse risteysalue on laaja ja epäselvä. Risteyksessä on paljon huomioitavaa, sillä siinä kulkee myös pyörä- ja suojatie, Mäkinen toteaa.
Kaupunki on toivonut risteykseen kiertoliittymää. Liittymästä on tehty esiselvitys ja ensi vuonna käynnistyy suunnittelu  Kiertoliittymä on kaupungin ja ely-keskuksen yhteishanke ja sen toteutuminen riippuu valtion rahoista.

Someron keväällä valmistuneessa liikenneturvallisuussuunnitelmassa esille nousi myös Joensuuntien ja Tehdastien risteys. Uusi tieyhteys otettiin käyttöön vuonna 2016 Jaatilan sillan valmistumisen myötä. Joensuuntietä ajavilla on etuajo-oikeus, mutta risteys koetaan edelleen hankalaksi.
– Uuteen risteykseen tottuminen vie oman aikansa. Risteysalue on laaja, ja Joensuuntien nopeudet ovat tuossa kohtaa usein aika kovia. Harkinnassa on stop-merkkien laittaminen risteykseen, Mäkinen kertoo.

Joensuuntien ja Tehdastien risteykseen harkitaan stop-merkkien laittamista. Risteys muuttui vuonna 2016, kun Jaatilaan saatiin uusi tieyhteys kuvassa taustalla näkyvän uuden sillan myötä. Tehdastietä ajavilla on väistämisvelvollisuus.
Kuva: SSS/Minna Määttänen

Tehdastien ja rinnakkaistien risteykseen MH Huolto-osan kohdalle kaavaillaan niin ikään stop-merkkiä sekä väistämisviivojen ja pysähdysviivan maalaamista.

Asuntoalueiden risteyksistä ongelmallinen on Pappilantien ja Okkerintien risteys.
– Myös tämä risteys on laaja ja matka suojatien tien yli pitkä. Suunnitelmissa on liittymän kaventaminen ja jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuuden parantaminen, Mäkinen toteaa.

Jyrki Rinta-Paavola on huolissaan myös pääkadun Joensuuntien nopeuksista.
– Varsinkin kesän tultua tilanne usein pahenee, kun pitkällä suoralla tahdotaan testata nopeuksia, Rinta-Paavola huomauttaa.
Joensuuntielle ei suunnitella toistaiseksi isompia muutoksia, sillä keskustan kehittämissuunnitelma on parhaillaan vireillä. Siinä yhtenä tärkeänä osana ovat Joensuuntielle tehtävät järjestelyt.

2 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Ajattelija
1 kuukausi sitten

Mihin tämä maailma on mennyt, kun ihan tavallisia risteyksiä pidetään sekavina ja vaikeina hallita. Jos liikennesäännöt olisivat hallinnassa, ei pitäisi olla mitään ongelmia näissä risteyksissä.

Samaa asiaa valiteltiin Salon kohdalta muutama viikko sitten. Paras jättää auto kotiin, jos näin vaikeaksi koetaan liikennesäännöt.

Z.Z.Zalolainen
1 kuukausi sitten
Reply to  Ajattelija

Johtuisiko kovasti suositusta ”tee se itse”koulutuksesta?