110-tien kumpuileva silta hämmentää ammattilaisia – ongelmien syy ei ole selvinnyt

11
Salonjoen ylittävää siltaa 110-tiellä korjataan perjantaina. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Salonjoen ylittävää siltaa 110-tiellä korjataan jälleen.

Toukokuussa sillan pinnasta poistettiin epätasaisuuksia, ja nyt sillan liikuntasaumoihin uudelleen entistä pahempina nousseet asvalttipatit pitää jyrsiä pois.

Jyrsintä tehdään perjantaina ruuhka-ajan jälkeen, kertoo siltainsinööri Jari Nikki Varsinais-Suomen ely-keskuksesta.

– Se on sitten liikenteellisesti parempi, mutta ongelman syy pitäisi selvittää, sanoo Nikki.

Ajoradalle nousseet patit ovat kohdissa, joissa on sillan sisällä oleva teräksinen jousisto. Jousisto on valettu rakenteisiin, ja sen korjaaminen olisi hankalaa ilman mittavia purkutöitä.

Ongelmien syytä ratkotaan laajalla joukolla.

– Olemme laittaneet viestiä laitteen tekijälle ja Väyläviraston liikuntasauma-asiantuntijalle, sanoo Nikki.

Valmista reseptiä sillan korjaamiseen ei ole.

– Ei tällaista ole ennen ollut kertaakaan. Olemme kaikki vähän ihmeissämme, mistä tilanne johtuu.

Selvitystyön alla on Nikin mukaan esimerkiksi se, voisiko ongelma olla käytetyssä pintamassassa tai pääseekö sillan rakenteisiin jostain kosteutta.

Sillalla tehtiin viimeksi mittava korjaus vuonna 2015.

11 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Keijo K.
8 päivää sitten

Pitääkö jätteenpolttoon liittyvät kuljetukset ohjata jotain muuta kautta, esimerkiksi Muurlan liittymän kautta, jotta rasite poistuu?

Että mää ihmettele
8 päivää sitten
Reply to  Keijo K.

Eikä vieläkään voida myöntää, että Salossa maanteiden ja risteysten suunnittelu meni ns. puskiin. Isot rekat saavat kiertää ja kurvailla ja pysähtyä punaisiin jopa kolme kertaa, jos huono tuuri käy ja nytkyttää taas liikkeelle.

Muurlan rampin kautta reitti on ehkä jouhevin, ei valoristeyksiä ainakaan. Mitä Salon asioista päättävät ja ely oikein ajattelivat, kun poistivat levennykset 110-tien Muurlan ja Mahtinaisentien väliltä?

Mä vaan
8 päivää sitten

Kolme kertaa ei aina riitä. 110-tietä Muurlan suunnasta tullessa saattaapi käydä niin, että Inkereentien valoissa pääsee neljä autoa kerrallaan eteenpäin. Joskus jopa kolme, jos ensimmäinen on hidas lähtijä. Joskus vain yksi – jos se jonon ensimmäinen on rekka. Joskus jono voipi nytkähtää kaksi tai kolmekin kertaa eteenpäin ennen kuin pääsee läpi Somerontien valoihin, joissa sama toistuu.

Kolme pysähdystä tuntuu olevan aamuisin jo normi. Kaksi ehdoton minimi, vaikka muita autoja ei näkyisikään.

Ajelija
8 päivää sitten
Reply to  Mä vaan

Salaistentien valoihin on iskenyt joku käsittämätön vika – ei tarvinnut odottaa!

Muurlalainen
8 päivää sitten

Onko se vihreä ajatus, että esimerkiksi Mahtinaisentieltä ruksittiin suunnitelmista alkuvaiheen liikenneympyrät pois. Minusta ohikulkutien rakennusvaiheessa olleissa tilapäisissä ympyröissä toimi liikenne paremmin kuin nyt.

110-tien nousukaistojen poisto oli älyttömyyden huippu. Vihreiden ihannoimaa sähköpyöräilyä kehottaisin kokeilemaan Muurlasta Saloon. Jäterekkojen nopeus on kokemusteni mukaan mopoautojen luokkaa.

Make
7 päivää sitten
Reply to  Muurlalainen

Paitsi ei oikein toiminut. Somerontien risteyksessä oli päivittäin jonot Citymarketille asti. Toki pienellä suunnittelulla niistä olisi paremmat saattanut saada. Ely-keskushan ne kielsi, vaikka paikallinen tahto oli toinen.

Jouko Häyrynen
7 päivää sitten
Reply to  Muurlalainen

V-S avi on naulannut kantansa kiinni. 110-tien tasoiselle seututielle ei voi rakentaa kiertoliittymiä. Tämä saatiin mustaa valkoisella.
Samaan aikaan on rakennettu mm. Valtatie neljälle (E75) on rakennettu kymmeniä kiertoliittymiä välille Helsinki-Utsjoki.

Kyse on alueellisesta virkamiesten harkintavallasta, jota ei voi haastaa muu kuin kunta. Salon kaupunki ei poikkipuolista sanaa Turun suuntaan ole sanonut 80 vuoteen.

Mä vaan
7 päivää sitten

Eikö Mahtinaisentie ole tie 52?
Joten mitään syytä perinteiselle risteykselle Kiskontien kohtaan ei ole vaan siihen olisikin saanut tehdä kunnollisen kiertoliittymän.
Tilaakin olisi ollut.

Tankki täyteen
7 päivää sitten

Saatiin niin halvalla.

Kuntalainen K
7 päivää sitten

Voisi kuvitella, että tuolla liikennemassalla ja -määrällä silta elää helposti myös vaakasuunnassa, josta seuraa puskureaktio molempiin suuntiin.

Ex-Noksu
7 päivää sitten

Pitäisköhän sillan liikuntasaumat avata ja tarkistaa? Jos ne on täyttyneet, niin nämä kelit saavat aikaan ”hellekäyriä” teräsbetonirakenteisiinkin.