Poliisi muuttaa Salossa Tehdaskadulle – uusi asema rakentuu poliisitalokonseptin mukaan

40
Havainnekuva viime vuonna valmistuneesta Äänekosken poliisiasemasta, joka on ensimmäinen poliisitalokonseptin mukaan rakennettu asema. Kuva: Senaatti-kiinteistöt

Salon uusi poliisiasema rakennetaan Sokerisillan tontille. Senaatti-kiinteistöt on käynnistänyt hankesuunnittelun, joka on tarkoitus tehdä tämän vuoden aikana. Sen jälkeen on vuorossa toteutussuunnittelu, ja rakentaminen voi alkaa vuonna 2023.

– Päätös tarkoittaa sitä, että poliisin palvelut säilyvät Salossa, Senaatti-kiinteistöjen projektipäällikkö Katja Päivärinta toteaa.

Saloon tulee moduulirakenteinen poliisiasema, jossa monistetaan Senaatti-kiinteistöjen ja Poliisihallituksen laatimaa poliisitalokonseptia. Keväällä 2018 valmistunut konsepti vastaa tarpeisiin, joita poliisin toimitiloilta edellytetään 2020-luvulla ja tulevina vuosikymmeninä.

–  Äänekoskelle on valmistunut ensimmäinen konseptilla tehty poliisiasema ja muutamia muita on työn alla. Konsepti linjaa malliratkaisun myös pääpoliisitalolle, joita suunnitellaan parhaillaan muun muassa Vantaalle ja Tampereelle, Päivärinta kertoo.

Lounais-Suomen poliisilaitoksen apulaispoliisipäällikkö Maria Hoikkala iloitsee hankesuunnittelun käynnistymisestä. Hän odottaa, että Saloon saadaan nykyaikainen, toimiva ja turvallinen poliisiasema niin henkilökunnalle kuin asiakkaille:

– Olemme saaneet olla tiiviisti mukana poliisitalokonseptin suunnittelussa Senaatti-kiinteistöjen ja Poliisihallituksen kanssa.

Uusi asema nousee noin 1,5 kilometrin päähän Salon keskustasta osoitteeseen Tehdaskatu 34–40. Tontti on vielä kaupungin omistuksessa. Neuvottelut kaupoista jatkuvat kesälomien jälkeen.

– Sokerisillan tontti oli yhtenä vaihtoehtona esillä jo marraskuussa, kun sopivia kaupungin omistamia tontteja tutkittiin, Katja Päivärinta sanoo.

Hän toteaa, että poliisiaseman ei tarvitse sijaita kaupungin ydinkeskustassa, mutta hyvien kulkuyhteyksien päässä lähellä keskustaa.

– Poliisiasemalla käy asiakkaita muun muassa lupapalveluissa.

Maria Hoikkala pitää Sokerisillan tonttia toimivana paikkana:

– Meille on tärkeää, että partiot pääsevät helposti lähtemään tehtäviinsä ja että asiakkaat tavoittavat meidät.

Salon poliisi on toiminut nykyisissä tiloissaan Kirkkokadun virastotalossa vuodesta 1958. Samassa talossa sijaitsevat Digi- ja väestötietovirasto, Varsinais-Suomen oikeusaputoimisto ja Varsinais-Suomen ulosottovirasto. Uusi rakennus tulee pelkästään poliisin käyttöön.

– Toiminta virastotalossa jatkuu ennallaan niin kauan kunnes uusi asema valmistuu. Selvitämme tilatarpeita Salossa myös muiden asiakkaittemme kanssa, Katja Päivärinta huomauttaa.

Salossa noin 60 työntekijän tarpeisiin mitoitettava poliisiasema otetaan käyttöön aikaisintaan vuoden 2025 alussa.

Senaatti-kiinteistöt on Suomen valtion kiinteistöasiantuntija ja toimitilakumppani, joka kehittää valtion kiinteistövarallisuutta ja pitää huolta kulttuurihistoriallisista kohteista. Se tekee Salon poliisiaseman hankesuunnittelun yhteistyössä Poliisihallituksen ja Lounais-Suomen poliisilaitoksen kanssa.

Juttua muokattu 22.6. klo 10.05: Poistettu väärästä tontista otettu valokuva.

40 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Ett mää ihmettele
1 kuukausi sitten

Nykyinen poliisitalon sijainti on ollut hyvin keskeinen ja kaupunkilaisten helposti saavutettavissa asioiden hoitamisessa. Samoin poliisi on äkkiä paikalla, jos kaupungilla on tarvetta.

Entä autoton henkilö, jolla saattaa myös tulla asiaa poliisiasemalle?

Pertti
1 kuukausi sitten

Näissä kaikissa suunnitelmissa ja päätöksenteossa ei koskaan oteta huomioon ihmistä. Sitä käyttäjää, joka joutuu hoitamaan siellä asioita. Ei koskaan kysytä asiakkaalta. Ihmettelen suuresti, millainen suhde suunnittelijoilla, päättäjillä ja virkamiehillä on ihmisiin. Vihaavatko he ihmisiä ja haluavat tehdä kiusaa vai mistä on kysymys?

Sama tilanne Kela-kyydeissä, sairaankuljetuksessa, vanhustehoidossa ja yleensä terveyskeskustoiminnassa. Kaikissa näissä ja muissakin se ihminen, asiakas, on heille se paha. Jos sitä ei olisi kaikki olisi hienosti. Sitten ihmetellään ihmisten pahoinvointia, kun on riittävästi potkittu päähän.

Juha
1 kuukausi sitten
Reply to  Pertti

Sairaalloinen ongelma on nimenomaan ihmisten liikkumattomuus, joka vanhemmiten kostautuu. Kela-kyyti on kirsikka huonon kakun päälle. Liikkukaa.

Vammainen 65v
1 kuukausi sitten
Reply to  Juha

Nuorena jopa urheilinkin ei vaan auttanut nykytilanteeseen.

Urpo
1 kuukausi sitten

Keskeinen sijainti = mahdollisimman lähellä ydinkeskustaa? Montako prosenttia 50 000 salolaisesta asuu ydinkeskustassa? Merkityksetön vähemmistö. Kaikille muille matka nykyiselle paikalle on sama kuin uudelle. Lisäksi koska uuteen paikkaan on hyvät tieyhteydet, saavutettavuus on vähintään yhtä hyvä kuin nykyisessä. Onhan yksi kriteeri paikan valinnalle poliisin nopea lähtövalmius, joten ei poliisilaitosta huonojen tieyhteyksien varrelle olla sijoittamassa. Entä autottoman saavutettavuus? Oletetaan, että autoton on saapunut ydinkeskustaan bussilla ja jää kyydistä linja-autoasemalla. Kävellen matkaa nykyiselle poliisilaitokselle on vajaat 800 ja uudelle reilut 1600 m. Erotus on n. 900 m. Moniko voi vakavalla naamalla väittää, että 900 metriä muodostaa autottomalle ongelman saavutettavuudessa etenkin, kun asiointi… Lue lisää »

Marko
1 kuukausi sitten
Reply to  Urpo

Onko elämä pelkkää tilastotiedettä ,kaikkihan ei sitä huonoa kuntoa itse valitse,sairaudet ja muut rajoitteet kyllä vaikuttavat liikkumiseen.

Urpo
1 kuukausi sitten
Reply to  Marko

Tietenkään aivan kaikkia ei voi aina miellyttää. Nyt on kuitenkin kyse palvelusta, jossa käytännössä kaikki asioivat vain satunnaisesti, autottomat vielä harvemmin ja jossa on kyse 900 metrin siirtymästä ydinkeskustasta sairaalan suuntaan. Tämä kaikki kaupungissa, jossa rajat sijaitsevat keskimäärin 30 kilometrin päässä keskustasta ja jossa yli puolet kaupungin asukkaista asuu jossain muualla kuin vanhan Salon alueella. Lisäksi Salon poliisilaitoksella asioivat muutkin kuin salolaiset, onhan kyse Lounais-Suomen poliisilaitoksesta. Koska poliisi on paikan toiminnalleen tarkoituksenmukaiseksi arvioinut, on se tätä taustaa vasten ykkösasia ja kaikki muu toisarvoista. Meillä kaikilla on tiedossa tapauksia, jossa Salonkin poliisi on erinomaisen kylmähermoisesti ja ammattitaitoisesti hoitanut vaativia tilanteita. On… Lue lisää »

vanhus
1 kuukausi sitten
Reply to  Urpo

Vanhuus voi tulla sinullekin vielä kauheana yllätyksenä.

Vammainen 65v
1 kuukausi sitten
Reply to  Urpo

Moniko voi vakavalla naamalla väittää, että 900 metriä muodostaa autottomalle ongelman saavutettavuudessa etenkin, kun asiointi on lähes kaikille kansalaisille satunnaista?”

Voin väittää vakavalla naamalla.

Tavis Torilta
1 kuukausi sitten
Reply to  Urpo

Poliisitalon nykypaikalla on lähellä autoton tai, koska monista Paikku-bussi vuoroista kulkevat Kirkkokadun kautta, jossa pysäkit. Samoin Torikadulla Hermannin koulun kohdalla. Linjurista voi jatkaa samalla lipulla Kirkkokadun tai Torikadun pysäkille toisella Paikulla.

Vasa
1 kuukausi sitten
Reply to  Tavis Torilta

Tällä hetkellä seuraavat paikkulinjat kulkevat Tehdaskadun loppupään kautta: 3, 110, 403

Volkan
1 kuukausi sitten

No ei todellakaan ole ollut nopeasti paikalla- Salossa on vain ainoastaan yksi partio liikenteessä ja mieti vielä jos se on jossain muualla tehtävissä. Saat kyllä odottaa 2h!

Olli P.
1 kuukausi sitten

Kannattaisi nyt jo suunniteluvaiheessa kiinnittää huomio sisäilmaan, ettei jouduta parin vuoden käytön jälkeen siirtymään väistötiloihin esimerkiksi vanhalle poliisitalolle.

Armas
1 kuukausi sitten

Mikä on esteenä sille, ettei rakennusta tehdä sille paikalle, jossa poliisilaitos nytkin on? Onko kyseinen rakennus jotenkin suojeltu? En kyllä ihmettelisi. Salossa kun on tapana kaikki ei esteettisimmät rakennuksetkin suojella.

1,5 km tosin on aika vähän. Sinänsä siis sijainnin vaihto tuskin kauhean oleellisesti vaikuttaa vasteaikoihin suuntaan tai toiseen. Olisihan sokerisillan tontille voinut vaikka pykätä hotellin, asuintaloja yms. silmälläpitäen Tunnin junan tuomia matkailijoita ja uusia asukkaita.

Siivooja
1 kuukausi sitten
Reply to  Armas

Onhan se mukavampaakin, kun asiakkaat eivät tuo enää niin paljon hiekkaa lattialle, kun on sen verran syrjässä.

Marko
1 kuukausi sitten
Reply to  Siivooja

Asuvatko kaikki salolaiset sitten nykyään poliisilaitoksen vierellä,lähtöpaikasta kiinni se etäisyys uuteen. Vanha rakennus on sekava ja sokkeloinen,ei ajanmukainen eikä toimiva.

pertti
1 kuukausi sitten
Reply to  Marko

Olet tainnut ymmärtää asian ihan väärin. Ei kukaan vastusta uutta poliisiasemaa, vaan sijoitusta. Kaukaa rautatieasemasta ja linja-autoasemasta sekä keskeisistä paikoista, missä ihminen joutuu enemmän liikkumaan. Kun olet tarpeeksi iäkäs, lonkat kipeät, ei ajokorttia eikä kulkupeliä. Taksi on ainoa vaihtoehto. Mitä se maksaa köyhälle ihmiselle…jonotat ja odotat?

Urpo
1 kuukausi sitten
Reply to  pertti

Montako kertaa vuodessa autottomalla on keskimäärin asiaa poliisilaitokselle? Ehkä kerran 5…10 vuodessa. Entä yhtä kaukana sijaitsevaan uimahalliin tai sairaalaan? Eli mikä olikaan sen vaikutus, että uusi laitos on 900 m kauempana linja-autoasemasta kuin vanha.

MDI
1 kuukausi sitten
Reply to  Armas

Vanhan poliisitalon olisi voinut peruskorjata ja parin vuoden väistötilat vaikka vanhoihin Nokian tiloihin.

Jokirannat pitäisi perata ja rakentaa molemmille rannoille puistomaiset kävelytiet sokerisillalle asti ja länsipuolella sillastakin eteenpäin kohti Vuohensaarta. Vanha sokeritehtaan laiturihirvityskin pitäisi purkaa rumentamasta maisemaa ja asemakaavaa voisi päivittää lisärakentamiselle, niin asunnoille kuin ehkä toimistotiloillekin. Esim. miksi kilometrin päässä torilta (ja myös tunnin junasta) on jonkun juurikaspelto siinä Piiroisen ja sokeritehtaan välissä?

pertti
1 kuukausi sitten
Reply to  MDI

Ajatuksesi on hyvä. Jokirannat pitäisi tosiaan otaa käyttöön uudella tavalla. Niin sanotusti ihmisten hyvinvintiin.Kauniit puistomaiset kevyenliikenteen väylät molemmille puolille jne. kuin ehdotit

Repa
1 kuukausi sitten
Reply to  pertti

Jokirannat tulisi kunnostaa ja siihen olisi pitänyt ottaa rahoitus Kirkkokadulle tehdystä ja Inkerinkadulle tehtävästä katujen korjaus- ja muutostöistä.

Pertti
1 kuukausi sitten
Reply to  Repa

Eivät valtuutetut pystykään päättämään eikä ehdottamaan mitään kaupunkilaisten hyväksi. Ne joojottelee aivan muita suunnittelijoita. Oma suunnittelu ja päättämiskyky puuttuvat.

Marko
1 kuukausi sitten
Reply to  pertti

Nyt rakennetaan poliisitaloa eikä pyöräteitä. Poliisitalon maksaa senaattikiinteistö ja pyörätien kaupunki. Tehdaskadulla tosin on pyörätie kuten Satamakadullakin, niin tuskinpa kolmatta tarvitaan.

Että Mää Ihmettele
1 kuukausi sitten
Reply to  pertti

Uusien terassi- ym rakennelmien jälkeen jokirannan kevytväylä näyttäisi vähemmän viihtyisältä jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ym käyttäjien kulkemiseen. Ainakin silloin, kun porukoita istuu viihteellä.

Jokiranta
1 kuukausi sitten
Reply to  pertti

Kaupungin nettisivuilta taannoin lueskelin – oliko jonkun paikallisen arkkitehtiopiskelijan diplomityö – nivaskan, suunnitelman jokirannan kehittämisestä.

Siinäpä oli todella hyviä ideoita havainnekuvineen.

Pöhö
1 kuukausi sitten

Kertaakaan ei ole tarvinnut asioida poliisilaitoksella. Mitä siellä asioidaan, muuten kuin putkassa?

Juha
1 kuukausi sitten
Reply to  Pöhö

Ideasi on erinomainen. Hotelli siihen pitää saada.

Tavis Torilta
1 kuukausi sitten
Reply to  Pöhö

Talvella olimme juuri henkilökortteja hakemassa, kun ei ole ennen niitä lappuja ollut.

Helipee
1 kuukausi sitten
Reply to  Pöhö

Hienoa jos voit jo etukäteen loppuelämästäsi tietää ettet koskaan tule joutumaan rikoksen uhriksi tms. etkä tarvitse poliisin toimipistettä. Meille muille on kuitenkin ihan kiva jos poliisipalvelut on jossain suhteellisen lähellä..

Kävelijä
1 kuukausi sitten

Nykyisessä erittäin huonot pysäköintitilat ainakin.
Linjurin paikallehan tuo sopisi,
Mitä sitten vanhaan tulee? Puretaanko vai jääkö tyhjilleen, vai kenties joku kirppis/työpaja työllisyyden kuntakokeilun nimissä?🤗

MDI
1 kuukausi sitten
Reply to  Kävelijä

Kävin keväällä pariin otteeseen laitoksella kun passi oli mennyt niin vanhaksi, että piti käydä kertomassa äidin tyttönimeä ja isän syntymäpaikkaa. Ja sitten tietysti hakemassa uusi passi ja molemmilla kerroilla auton sai alle 20 metrin päähän ovesta, tiskillekö pitäisi päästä ajamaan? Salossa ei ole koskaan puutetta pysäköintipaikoista, no joo iltatori-iltoina Horninkatu on täynnä mutta sivukaduilla on silloinkin tilaa. Markolle tiedoksi, että Senaatti-kiinteistöt toki rakentaa poliisitalon mutta kaupunki kaavoittaa ja myöntää rakennusluvat eli oikeastaan päättää mihin se tulee. En kaivannut pyöräteitä vaan puistomaisia kävelyteitä penkkeineen veden ääreen, veden katselu ja rauhoittuminen kun tuntuu kaikkia kiinnostavan. Nykyään jokirannat ovat junasillasta alaspäin täysin hoitamattomat,… Lue lisää »

Marko
1 kuukausi sitten
Reply to  MDI

Ne pöheiköt ovat yksityisten mailla, kaupunki on omat ryteiköt siivonnut, kun mennään Vuohensaareen päin. Yksityinen omistaa sen kohdan, missä piuha on roikkunut 15vuotta, ei siinä tosin ole onneksi virtaa.

Mitä kauounki voi tehdä lain puitteissa kuin jaella kehotuksia?Rannat ovat täynnä yksityisiä vene-, kuljetus- ja muita firmoja. Siellä on lajitetty harjatut hiekoituskivetkin jokirantaan.

Niin että valitus sinne, minne se kuuluu. Sitä paitsi taitaa olla teollisuusaluetta eikä puistoaluetta se ranta. Ei niitä tehtaita vissiin häädetä minkään imagon tai kävelyteiden vuoksi. Mivaahan se olisi vaan aika mahdotonta.

MDI
1 kuukausi sitten
Reply to  Marko

Kuten sanoin, niin kaupunki voi kaavoittaa sen teollisuusalueenkin joksikin muuksi, ja ainoa teollisuusyritys taitaa enää olla Piiroinen.

Länsirannan puolella taitavat useimmat tontit olla kaupungin vuokratontteja, jotka eivät edes ulotu rantaan saakka eli mahdollisuuksia kävely- ja ulkoilutien tekoon kyllä olisi.

Marko
1 kuukausi sitten
Reply to  MDI

Satamakadulla on parikymmentä firmaa ja tehdaskadulla taitaa ainoa kaupungin putiikki olla keskuskeittiö. Sokeritehtaan kiinteistöt ovat yksityisessä omistuksessa.

Paljonkohan maksaisi häätää kaikki yrittäjät pois ja kaavoittaa se kävelyreitiksi? Aikamoisia ideoita. Mihin siirretään telakat ja vene – ja huolintafirmat? Taitaisivat olla yrittäjät iloisia.

Voisin väittää poliittiseksi itsemurhaksi tuollaisen esittämistä minkään kaupungin valtuustossa. Piiroinen on sen kokoluokan firma Salossa, että ei voi sanoa vain Piiroinen.

MDI
1 kuukausi sitten
Reply to  Marko

Ei niitä yrittäjiä tarvitse tontiltaan häätää pois, jos kaupunki tekee omalle maalleen yrittäjän ja rannan väliin kävelytien. Kumpikin veneliike on ”kuivan maan tontilla” ja laituri kaupungin maalla kuten veneseuratkin.

Länsirannalla on heti alkuun muutama sorakasa-, rakennustarvike-, vaihtoauto- ja muu varasto. Löytyy myös sähköpylväsvarasto vesakkoja unohtamatta. Tuotannollista toimintaa ei taida olla.

Koko Salon kaupunkikuvaa leimaa rakennusvalvonnan laiskuus. Montako uhkasakkoa on annettu vaikkapa Osuuskaupan siilolle ja varastorähjille, joissa kasvaa pensaita räystäskouruissa?

Pääkaduilta löytyy joka suuntaan vinossa olevia talorähjiä vinoista jalkakäytävistä puhumattakaan. Kaikki on ns. iloisesti rempallaan.

Marko
1 kuukausi sitten
Reply to  MDI

No siitähän kaunis tulee, viiden metrin joutomaalle joen ja tehdashallin seinän väliin tehdään kävelytie. Laiturit ja rampit puretaan, veneliikkeen pitämisen edellytykset eivät ainakaan kasva.

Ulkoilualueita kannattaa sijoittaa sinne missä on ihmisasutusta eikä teollisuusalueelle.

Vuohensaari on kävelymatkan päässä, ja sinne menee hyväkuntoinen pyörätie mistä pääsee sujuvasti vaikka uudelle poliisiasemalle, mikäli se tulevan valituskierteen jälkeen mihinkään rakennetaan.

MDI
1 kuukausi sitten
Reply to  Marko

En jaksaisi inttää mutta eihän niitä ”laitureita” tarvitse purkaa, koko jokihan on yhtä laituria keskustan alueella, eikä siellä joessa kävellä. Ne pari ramppiakin voi hyvin kiertää ja ulkoilualueita kannattaa rakentaa sinne, missä on jotakin. Ei kukaan halua ulkoilla jossain pellolla, joki ja merenranta ovat oikeastaan ainoat keskusta-alueen luontohoukuttimet.

Muuten se torin reunaan rakennettu terassi on järkyttävä, paljonko siinä jää tilaa kulkea roskisten, tolppien ja varastokontin välissä, 2 metriä?

Espoo on rakentanut kilometreittäin rantaraittia ulkoiluun ja osin pakkolunastuksen kautta, onhan tuhansien ihmisten ulkoilu suurempi etu/tarve kuin yksittäisen romuläjän omistajan säilytystarpeet.

Allan
1 kuukausi sitten
Reply to  MDI

Kuten sanoin, niin kaupunki voi kaavoittaa sen teollisuusalueenkin joksikin muuksi”

No ei voi kaavoittaa kovinkaan helposti joksikin muuksi.

Salossa kyseisen teollisuusalueen kohteita on maakuntakaavassa, joten kaupunki ei voi tehdä käyttötarkoituksen muutosta kovinkaan yksinkertaisti.

Japi
1 kuukausi sitten
Reply to  Marko

Katsoin karttapaikasta kiinteistöjen rajat, niin näyttäisi kyllä, että Vähäjoen ja Sokerisillan välinen ranta olisi kaupungin. Länsiranta onkin haastavampi.

Problem solved
1 kuukausi sitten

Siirtäkäämme juna-asema motarin varteen ja poliisitalo myös. Kävelkää tien laitaa tuulessa ja tuiskussa.

Problem solved.