Heinäkuun tapahtumat ovat tuoneet eloa kaupunkiin – ”Koko Salo vilkastuu”

3
Power Cup on tuonut Saloon nuoria ympäri Suomen. Torstaista sunnuntaihin kestävä turnaus on tuonut salolaisille yrityksille lisää asiakkaita. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Heinäkuun viikonloput ovat olleet Salossa tapahtumien täyteisiä. Peräkkäisinä viikonloppuina on järjestetty lentopallotapahtumat Power Cup ja Salo Volley sekä Salo Soi -festivaalit.

Tämän viikonlopun lentopalloturnaus Power Cup on tuonut Saloon vieraita ympäri Suomen. Turnauksen johtaja Anna Komu arvioi tapahtuman vetävän noin 3 000 kävijää. Turnaukseen osallistui yhteensä 282 joukkuetta 74 eri seurasta.

Myös viimeviikkoinen lentopallotapahtuma Salo Volley vilkastutti seutua. Tapahtumaan osallistui 137 joukkuetta ja yli tuhat pelaajaa. Kaksi viikkoa sitten Salossa juhlittiin puolestaan Salo Soi -festivaaleilla, jotka keräsivät keskustaan paljon festarikansaa.

Tapahtumat ovat näkyneet etenkin keskustassa, vaikka korona onkin vaikuttanut tapahtumien järjestelyihin. Esimerkiksi Power Cup tavoitteli alun perin jopa tuhatta joukkuetta. Salo Volley puolestaan houkutteli mukaan kahdeksan joukkuetta enemmän kuin viime vuonna, ja pääsi joukkueiden määrässä aiempien vuosien tasolle.

Salon Kotipizzan yrittäjä Tiina Karanen kertoo, että heinäkuun tapahtumat ovat lisänneet ravintolan asiakkaita huomattavasti. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Tapahtumat näkyvät varsinkin Salon keskustan vilkastumisena, kun osallistujat ovat hyödyntäneet keskustan palveluita. Plazan S-marketin tämänhetkinen marketpäällikkö Mika Lindroos kertoo, että tapahtumat ovat näkyneet kaupassa huomattavasti. Lindroos toimii marketpäällikkönä myös Tupurin S-marketissa. Hänen mukaansa myös Tupurissa on ollut tapahtumien ansiosta kiireisempää, joskin Plazassa vaikutus on näkynyt enemmän.

– Tapahtumien vaikutus näkyy ehdottomasti. Koko Salo vilkastuu silloin, Lindroos toteaa.

Lindroos arvioi, että Power Cupin myötä asiakkaita on ollut 10–15 prosenttia enemmän kuin normaalisti. Hänen mukaansa viikonloppuna on ostettu erityisen paljon pientä purtavaa evääksi. Lindroos kertoo, että myös Salo Volley piristi myyntiä jonkin verran viime viikonloppuna.

Salo Soi -viikonloppu oli Lindroosin mukaan Plazassa kesän tähän mennessä vilkkain viikonloppu. Hän arvelee, että festarit nostivat kaupan myyntiä jopa 30 prosentilla. Lindroos kokee, että loppukesä on ollut muutenkin alkukesää vilkkaampi. Hän arvelee, että myös iltatorit ovat vaikuttaneet siihen.

Salon Torikaffen yrittäjä Leena Lindgren kertoo, että varsinkin Salo Volley näkyi torilla vilkkautena. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Myös Salon Kotipizzassa on riittänyt vilinää. Yrittäjä Tiina Karanen kertoo, että tapahtumat ovat vaikuttaneet positiivisesti yrityksen myyntiin, mutta myös koko kaupunkiin.

– Tapahtumat tuovat Saloon eloa. Ei tarvitse lähteä muualle, kun omassa kaupungissa tapahtuu, hän toteaa.

Karasen mukaan kiirettä riittää muutenkin, mutta viime viikonloppujen tapahtumat ovat lisänneet vilinää. Hän kertoo, että heillä isot tapahtumat näkyvät usein juuri ennen tapahtuman alkua ja heti sen jälkeen.

Esimerkiksi Power Cupia edeltävänä keskiviikkoiltana ravintolassa oli ollut huomattavasti tavallista kiireisempää. Ihmisille oli maistunut pizza erityisen hyvin myös Salo Soi -festarien ja Salo Volleyn jälkeisinä päivinä.

– Se on ihan perinne, että Salo Volleyn pelien jälkeen sunnuntaina meille tulee asiakasryntäys, Karanen kertoo.

Torikauppias Sami Aaltosen mukaan varsinkin Salo Soi -viikonloppuna asiakkaita oli tavallista enemmän. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Tapahtumat ovat houkutelleet ihmisiä myös torille. Torikaffen yrittäjä Leena Lindgren kertoo, että etenkin Salo Volley lisäsi heillä kävijöitä.

– Volley-viikonloppu oli tavallista kiireisempi. Pelaajia tuli asioimaan meille isoilla porukoilla, hän kertoo.

Nuoria Power Cupin pelaajia ei ole niinkään näkynyt, mutta Lindgrenin mukaan Salo Soi -viikonloppuna varsinkin lauantaina oli vilkkaampaa.

Torikauppias Sami Aaltonen on samoilla linjoilla. Marjoja ja vihanneksia myyvä Aaltonen kertoo, että kesälauantait ovat yleensäkin vilkkaita, mutta etenkin Salo Soi -viikonloppuna ihmisiä oli normaalia enemmän liikenteessä. Power Cup ei ole Aaltosen mukaan lisännyt myyntiä, mutta Salo Volley sen sijaan näkyi asiakkaisen määrässä.

– Tänä viikonloppuna on ollut hieman hiljaisempaa, mutta viime viikolla porukkaa oli selvästi enemmän, Aaltonen kertoo.

Kesä on ollut vilkas monissa eri alojen liikkeissä. Radiokirppiksen myyjä Jaana Pelli kertoo, että myös heillä on saatu nauttia vilskeestä koko kesän ajan.

– Tapahtumat ovat piristäneet myyntiä entisestään. Kaupunki elävöityy niiden ansiosta, Pelli kertoo.

Power Cup -viikonloppu on Pellin mukaan ollut kiireinen. Hän ei ole kuitenkaan huomannut, että ostoksilla olisi käynyt sen erityisemmin turnauksen pelaajia.

– On vaikea arvioida ketkä kaikki kävijöistä ovat tapahtumiin osallistujia. Vilkasta on joka tapauksessa ollut koko kesän, hän toteaa.

3 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
jeespoks
1 kuukausi sitten

”Koko Salo sairastuu.”

EläköönElämä
1 kuukausi sitten

Tapahtumat yhteen liittää, tulopuolta moni kiittää.
Koronatilastoihin lataa, lööpit vieres tuhatta ja sataa.

krona vai klava
1 kuukausi sitten

Eloa – toivottavasti ei tule myös kuoloa.