Helle aiheutti kivennäisvesiryntäyksen – panimoiden toimitusongelmat ovat näkyneet myös salolaismarkettien juomaosastoilla

0
Etenkin monipakkausvissyt maistuivat salolaismarkettien asiakkaille helleaikana. Salon K-Citymarketin kauppias kertoo, että tällä hetkellä tavaran riittävyyden kanssa ei ole ongelmia. Kuva: SSS/Julian Rauhaniemi.

Pitkittynyt ja paahteinen hellejakso näkyi tuotepuutteina salolaismarkettien juomahyllyillä.

– Etenkin vissyissä on ollut puutoksia, Salon K-Citymarketin kauppias Eemeli Aaltonen kertoo.

– Kun tilasimme kymmenen lavallista juomaa, saatoimme saada vain yhden tai kaksi, hän toteaa.

Aaltonen näkee, että helleaallolla oli suora syy-seuraussuhde juomatuotteiden menekkiin.

– Kivennäisvesien lisäksi myös virvoitusjuomat ja alkoholituotteet menivät kuin kuumille kiville.

Suurin pula on kuitenkin ollut nimenomaan vissyistä ja eritoten monipakkauksista.

– Kolmanneslitran pulloja tai tölkkejä sisältävät 24-packit ovat olleet erittäin suosittuja. Myös pienemmät monipakkaukset tekevät kauppansa.

– Nyt panimoilta on tosin tullut viestiä, että tuotannon pitäisi rullata loppukesän läpi. Meillä on tällä hetkellä myymälä mukavasti täynnä tavaraa ja kivennäisvesiä.

Kesähelteillä on Aaltosen mukaan vaikutuksensa myös jäätelöiden myyntiin. Suoranaista jäätelöpulaa ei ole silti ollut havaittavissa.

– Jonain yksittäisenä päivänä on jokin tuote voinut olla loppu, hän sanoo.

Kivennäisvedet ovat maistuneet suomalaisille tänä kesänä. Kuva: SSS/Julian Rauhaniemi.

Suur-Seudun Osuuskaupan tuote- ja tilahallinnan ryhmäpäällikkö Sari Danielsson toteaa, että helteinen kesä on näkynyt myös Halikon Prisman juomaosastolla.

– Kivennäisvesissä, ja erityisesti monipakkauksissa, on ollut toisinaan saatavuusongelmia. Toimituskatkokset ovat tosin olleet yleensä vain parin päivän mittaisia, hän kertoo.

Kun monipakkauksista on ollut pulaa, myynti on painottunut puolentoista litran tuotteisiin.

– Hyvinvointitrendi näkyy meillä juomaosastollakin. Etenkin lisättyjä vitamiineja sisältävät ja täysin sokerittomat kivennäisvedet ovat löytäneet tiensä asiakkaiden ostoskoreihin, Danielsson tietää.

Jäätelöiden menekki on yhtäältä ollut kasvussa.

– Kiivaampi tahti on kuin viime vuonna, Danielsson sanoo viitaten jäätelömyyntiin.

Sekä vesien että jäätelöiden myynti Halikon Prismassa on ollut tänä kesänä tavanomaista kiivaampaa. Kuva: SSS-arkisto/Kirsi-Maarit Venetpalo.

Panimoista myönnetään, että pitkään jatkunut helle saattoi aiheuttaa juomien toimitusongelmia ja täten tyhjiä hyllyrivejä.

– Tehdas pyörii 24 tuntia vuorokaudessa seitsemänä päivänä viikossa. Tavaraa tehdään jatkuvalla syötöllä, ja työntekijämme paiskivat ylitöitä, Olvin tuotantojohtaja Lauri Multanen kertoo.

Olvin tuoterepertuaariin kuuluu vesien lisäksi alkoholi- ja virvoitusjuomia, urheiluravinteita sekä mehuja. Multasen mukaan kysyntäpiikki on ollut kuitenkin nimenomaan vesissä.

– Kolmanneslitran pullot ja monipakkaukset ovat selvästi tämän kesän juttu. Kampanjat ja näppärä tuotekoko vaikuttavat varmasti kuluttajien valintoihin, Multanen pohtii.

Helleilmojen uumoillaan palaavan Suomen ylle viikonvaihteessa. Multanen vakuuttaa, että Olvi tekee kaikkensa, jotta kauppojen hyllyt eivät ammottaisi tyhjyyttään.

– Koko ajan tehdään uutta tavaraa, ja tehtaasta otetaan kaikki irti.

”Ihan kaikkia tuotteita ei ole ollut jatkuvasti saatavilla. Puutteet ovat olleet pakkauskoko- ja brändikohtaisia.”

Hartwallin ravintolakanavan myyntijohtaja Seppo Salkoharju komppaa Olvin Multasen näkemyksiä.

– Hellekelit näkyvät erityisesti alkoholittomien tuotteiden myynnissä. Monipakkausvesistä on nyt hurja kysyntä.

Mistään varsinaisesta ”vissypulasta” Salkoharju ei kuitenkaan halua puhua.

– Ihan kaikkia tuotteita ei ole ollut jatkuvasti saatavilla. Puutteet ovat olleet pakkauskoko- ja brändikohtaisia.

Salkoharju toteaa, että kesän tuotantokapasiteetti kaavaillaan aina normaalin suven mukaisesti pienillä joustovaroilla maustettuna.

– Ei olisi taloudellisesti kannattavaa suunnitella tuotantokapasiteettia huippukesän mukaan, sillä joka vuosi ei ole huippukesä.

Myös Hartwallilla mennään tällä hetkellä sata lasissa.

– Kapasiteettimme on huidellut ylärajoilla kesäkuun alusta lähtien eikä sitä voi enää kasvattaa.

Hetkellisesti hellittäneet helleilmat eivät Salkoharjun mukaan näy Hartwallin tuotteiden menekissä.

– Vaikka keleissä on suvantovaihe, tuotteet menevät kaupaksi samassa mittakaavassa. Ihmiset täyttävät nyt juomavarastojaan ja hamstraavat talteen.

Salon torin Pingviini Jäätelökioskilla on riittänyt myyntitavaraa, vaikka kesähelteet ovat houkutelleet luukulle paljon asiakkaita. –Meillä on massiiviset varastot, Sofia Rantanen (kuvassa vasemmalla) toteaa. Oikealla Rantasen kollega Nanna Lupala. Kuva: SSS/Santeri Iltanen.