Koronan vuoksi aloitettu sisärajavalvonta on päättynyt – Finavia varoittaa ruuhkista, mutta matkailuala ei odota turistiryntäystä enää kesällä

0

Koronapandemian vuoksi säädetyt matkustusrajoitukset ovat keventyneet tästä päivästä alkaen, kun maahantulorajoitukset sisärajoilla poistuivat puolenyön aikaan.
Muutoksen myötä rajaliikennettä hoitavat yhtiöt kehottavat matkustajia varautumaan ruuhkien mahdollisuuteen, mutta STT:n haastattelemat matkailualan toimijat eivät odota äkillistä turistiryntäystä Suomeen.
Sisärajaliikenne tarkoittaa Suomen ja muun Schengen-alueen välistä liikennettä, eli liikenne EU- ja Schengen-maista Suomeen on sallittua. Vastuu näistä maista saapuvien maahantulosta siirtyy Rajavartiolaitokselta terveysviranomaisille.
Ulkorajaliikenteessä rajoitukset jatkuvat yhä useiden maiden osalta.
Suomeen voivat kuitenkin saapua vapaasti kaikista maista ne, joilla on hyväksyttävä todistus saadusta koronarokotussarjasta.

Rajoilla povataan ruuhkia

Vantaan kaupunki on kertonut, että kaikkien riskimaista Suomeen tulevien koronatodistukset tarkastetaan. Lentokenttäyhtiö Finavian kiitotie- ja asematasotoiminnasta vastaavan johtajan Jani Elasmaan mukaan tämä voi johtaa Helsinki-Vantaan lentoaseman ajoittaiseen ruuhkautumiseen. Myös Helsingin Satama on varoittanut terminaalien ja autokenttien ruuhkautumismahdollisuudesta.
Finavia ja satama ovat kehottaneet käyttämään ennakkoon Finentry-palvelua sujuvoittamaan Suomeen saapumista sekä ottamaan vaadittavat todistukset esille ajoissa.
Helsingin sataman turvallisuuspäällikön Eero Laaksosen mukaan Finentry-palvelun käyttäminen helpottaa ruuhkia satamassa. Sen avulla tiedetään esimerkiksi, pitääkö kyseinen matkustaja ohjata terveystarkastukseen. Toisaalta Finentryn nettipohjainen lomake vaatii verkkoyhteyttä, jota merellä ei aina ole.
Elasmaan mukaan merkittäviä ruuhkia ei kuitenkaan ainakaan vielä ole syntynyt.
– Ihan hyvin olemme päässeet alkuun. Totta kai, kun mikä tahansa uusi prosessi otetaan käyttöön, niin jonkunlaisia pullonkauloja saattaa syntyä tämän ja tulevien päivien aikana, hän arvioi.
Laaksonen uskoo, että matkustajamäärät voivat kasvaa hieman sisärajavalvonnan loppumisen myötä.
– Tallinnan-liikenteessä on eniten matkustajia vuotuisesti, varmaan siellä matkustajamäärä edelleen kasvaa, Laaksonen sanoo STT:lle.
Varustamot ovat myös avaamassa Tukholman-liikennettä.

Aikaan ennen pandemiaa on vielä matkaa

Helsinki-Vantaan lentokentällä on tällä hetkellä noin 10 000 matkustajaa päivässä. Kentän terveysturvallisuudesta vastaa Vantaan kaupunki. Finavia on varautunut matkustamisen lisääntymiseen avaamalla lisätilaa terminaalista ja muokkaamalla matkustajien kulkureittejä niin, että turvavälit säilyvät kentällä paremmin. Lisäksi kaikilla lentokentillä edellytetään maskin käyttöä.
– Kyllä matkaa on vielä siihen, mistä lähdettiin ennen koronapandemiaa, kun parhaimmillaan oli 70 000 matkustajaa päivässä, Elasmaa sanoo.
Elasmaan mukaan uusi maahantulomalli poikkeaa muista Euroopan malleista.
– Sillä saattaa olla negatiivinenkin vaikutus ennen kaikkea Suomi-kuvaan. Toki olemme iloisia, että pääsemme jollain tavalla eteenpäin, hän sanoo.
Helsingin sataman liikenne pyritään saamaan mahdollisimman sujuvaksi, mutta luvassa voi olla myös ruuhkia, jos matkustajia on paljon.
Sisärajavalvonnan päätyttyä Suomi ei enää rajoita sitä, miltä paikoilta Ruotsin tai Norjan vastaiset rajat voi ylittää. Rajavartiolaitos kuitenkin kehottaa huomioimaan naapurimaiden mahdollisesti käyttämät rajoitukset.
– Pohjoisessa rajanylittäjien ja vaeltajien kannattaa jo ennakoivasti ennen matkaansa selvittää naapurimaidemme mahdolliset rajoittamistoimet ja lupamenettelyt ja toimia niiden mukaan, Lapin rajavartioston apulaiskomentaja Janne Kurvinen totesi tiedotteessa.

Ryhmämatkailua ei enää pelasteta

S-ryhmän hotellien heinä-elokuun varaustilanteeseen matkailurajoitusten lievennykset eivät ole ainakaan toistaiseksi vaikuttaneet.
– Yksittäisiä matkailijoita varmaankin tulee, mutta ryhmiin ja matkanjärjestäjien matkoihin tilanne ei vaikuta. Suomesta puuttuu nyt tapahtumia, kokouksia ja kongresseja, eikä niitä polkaista käyntiin nopeasti, markkinointi- ja viestintäjohtaja Outi Vitie sanoo.
Kesämatkailijat tulevat S-ryhmän hotelleihin yleisimmin Pohjoismaista ja Keski-Euroopasta, mutta kaikkialta muualtakin.
Koronaepidemian aikana tämä kesäkausi on ollut Vitien mukaan viime kesää parempi. Taloudellisilta menetyksiltä ei ole silti vältytty, kun katsotaan koko alkuvuotta.
– Lovi on ollut tietysti iso ja merkittävä, hän sanoo.
Syksyn ja loppuvuoden suhteen Vitie on toiveikkaampi.
– Kaikki kuitenkin liittyy kaikkeen, eli miten maahantulorajoitukset pysyvät, miten koronailmaantuvuus pysyy tai paranee ja tietysti rokotusmäärät – näillä on vaikutusta kokonaistilanteeseen.

Lapissa odotuksia suunnataan jo talveen

Myöskään Lapissa ei odoteta ulkomaalaisten turistien ryntäystä loppukesälle tai syksylle.
Lapin Matkailuelinkeinon Liiton (Finnish Lapland Tourist Board ry) toiminnanjohtajan Nina Forsellin mukaan suuri osa matkanjärjestäjistä on perunut matkatuotantonsa pitkään jatkuneen epävarman tilanteen vuoksi.
Hotellien tarkkaa varaustilannetta Lapissa hän ei osaa sanoa.
– Matkustuspäätöksethän tehdään yleensä etukäteen, eli sen puolesta (ryntäystä) ei ole odotettavissa – paitsi yksittäisiä omatoimimatkailijoita, jotka voivat reagoida nopeasti Suomeen pääsyyn, hän toteaa.
Kesän matkailukauden kasvun eteen on tehty Lapissa runsaasti töitä jo pitkään. Kausi onkin Forsellin mukaan vilkastunut, mutta on silti edelleen talvea huomattavasti rauhallisempi.
Kesällä Lappiin matkustetaan Keski-Euroopasta, kuten Saksasta, Hollannista ja Sveitsistä, sekä Suomen naapurimaasta Norjasta. Talvikaudella merkittävä ryhmä ovat brittimatkailijat.
– Suuremmat odotukset ovat nyt ehdottomasti talvikaudessa, koska rokotuskattavuus laajenee sekä Suomessa että ulkomailla. Näin ollen talvella pitäisi olla turvallista matkustaa, Forsell arvioi.

Ilkka Hemmilä, Anna Pesonen-Smith, Emmi Tilvis, Minja Viitanen

STT

Kuvat: