Odottavan aika on pitkä – Kalle Viipon debyytti moottoriveneiden kuninkuusluokassa tapahtuu näillä näkymin vasta joulukuussa

0
Kalle Viippo kyyditsi mediaa kaksipaikkaisella F1-veneellään Tammelan Ruisluodossa toukokuun lopussa. Kuva: Lassi Puhtimäki

Salon Kilpaveneilijöiden kasvatti Kalle Viippo ei meinaa millään päästä toteuttamaan unelmaansa moottoriveneilyn F1-luokassa. Koronapandemia perui koko viime kauden, jolloin forssalaisen Viipon piti saada tulikasteensa moottoriveneiden kuninkuusluokassa.

Tätäkin vuotta mennään jo tukevasti heinäkuun loppupuolilla, mutta F1-veneiden kausi ei ole käynnistynyt vieläkään.

– Nyt on luvattu, että kausi pitäisi alkaa joulukuussa Sharjahissa Arabiemiraateissa, 22-vuotias Viippo kertoo.

– Kisa kuuluu periaatteessa MM-sarjaan, mutta sen tarkempia yksityiskohtia ei ole kerrottu. Lajin kattojärjestö yrittää mahdollista saada vielä jonkun toisenkin kisan tähän vuoteen.
Tokion olympialaiset ovat aivan nurkan takana ja kaikki muutkin sarjat ja lajit pyörivät koronan läsnäolosta huolimatta.

Onko mitään tietoa, miksi F1-veneily on ottanut tällaisen linjan toiminnassaan?

– Ei ole kuulunut selityksiä. Pidetään peukut pystyssä, että joulukuussa todellakin päästäisiin ajamaan, ruotsalaisen Team Swedenin tallissa F1-luokkaan osallistuva Viippo sanoo.

Viippo myöntää turhautuneensa kilpailemattomuuteen jo monet kerrat.
– Nyt olen jo ehtinyt turtumaan tähän tilanteeseen. Onneksi olen saanut ajan kulumaan veneilyn parissa muutenkin.

Viippo sai Tanskan tehtaalta talvella kaksipaikkaisen F1-veneen, jolla hän on kyydinnyt kesän aikana yksityisiä ihmisiä eri paikkakunnilla.

– Tulevana viikonloppuna olemme Naantalin vierasvenesatamassa ja elokuun alussa Kirkkonummella. Kyllä tässä veneen ratissa on istuttu, Viippo painottaa.

Viipon tarjoama lähes 200 km/h:n kyyti vesillä kestää noin viisi minuuttia.

– Toistaiseksi kaikki ovat vielä kestäneet kyydissä, Viippo hymähtää.

Kaksipaikkainen F1-vene on lähestulkoon samanlainen vauhtikone kuin aito F1-venekin.

– Kaksipaikkainen on hieman yksinkertaisempi vene, siinä on vähemmän teknologiaa. Se on kuitenkin tehty täysin F1-veneen pohjalle. Ohjaamoa on vähän levennetty, jotta on saatu toinen penkki mahtumaan, Viippo taustoittaa.

Viipon piti päästä testaamaan ensimmäisen kerran F1-työvälinettään jo viime marraskuussa, mutta sekin ajo lopulta siirtyi.

– Pian olisi tarkoitus lähteä Ruotsiin, kunhan saan nuo rokotusasiat kuntoon.

 

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments