Skuuttien riskit tunnistettu

0
Salossa sähkölaudat eli skuutit ovat nyt käytössä toista kesää.

Sähköpotkulaudat ovat yleistyneet nopeasti, ja niistä on tullut osa kaupunkikulttuuria. Kännykkäsovelluksella vuokrattava potkulauta helpottaa liikkumista lyhyillä matkoilla. Salon ydin on kaupungiksi pieni, mutta täälläkin on tarjolla toistasataa skuuttia.

Sähköpotkulauta luokitellaan kevyeksi sähköajoneuvoksi, jonka rakenteellinen enimmäisnopeus on lain mukaan 25 kilometriä tunnissa. Lautojen turvallisuus on nyt noussut huolenaiheeksi, josta kohistaan sekä Suomessa että muualla Euroopassa.

Pariisi on uhannut kieltää skuutit kokonaan, kun 31-vuotias kävelijä kuoli sähkölautailijan kaadettua hänet Pariisin keskustassa kesäkuussa. Suomessa kukaan ei tiettävästi ole kuollut, mutta vammoja on koitunut niin, että ne rasittavat paikoin jo terveydenhuoltoa viikonloppuöisin.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS kertoo hoitaneensa touko-kesäkuussa ennätysmäärän potilaita, jotka ovat loukkaantuneet skuuttionnettomuuksissa. Osa vammoista on vaatinut leikkaushoitoa, vakavimmat ovat olleet aivoverenvuotoja. Tyypillinen potilas on HUSin mukaan parikymppinen nuori, joka on lähtenyt illanvietosta humalassa kotiin. ”Kypärää ei luonnollisesti ole”, osastonlääkäri toteaa tiedotteessa.

Liikenneturvan kyselyn mukaan jopa 68 prosenttia suomalaisista kokee, että sähkölaudat heikentävät jalankulkijoiden turvallisuutta. Lähes joka neljäs kyselyyn vastanneista kertoo joutuneensa vaaratilanteeseen sähkölaudan takia.

Salossa ajetaan skuuteilla nyt toista kesää. Paikallinen Kulkupeli toi amerikkalaiset Bird-sähkölaudat kaupunkiin viime vuonna.

Yritys teki heti rohkean ratkaisun ja päätti, ettei sähkölautoja pysty vuokraamaan lainkaan öisin yhden ja viiden välillä. Tavoitteena oli ja on edelleen torjua känniajelut. Lautojen huippunopeudeksi on lisäksi asetettu 23 kilometriä tunnissa, jotta rakenteellinen nopeus ei ylittyisi edes alamäessä.

Salolaisyritys näyttää olleen edelläkävijä. Isot sähkölautayhtiöt ovat tänä kesänä pudottaneet yöaikaisia huippunopeuksia suomalaiskaupungeissa. Saksalainen Tier on lisännyt uusiin lautoihinsa laatikon, jossa on kypärä. Laatikon saa avattua puhelinsovelluksella, ja kypärän käyttö on maksutonta.

Ruotsalainen Voi puolestaan tutkii sähkölautoihin asennettavaa tekoälyä, joka estäisi ajamisen jalkakäytävällä. Voi on myös kehittänyt reaktiotestin, jossa vuokraajan kunto voidaan selvittää puhelinsovelluksella.

Ongelmat on tunnistettu.