Kaukoliikenteen epävarma tilanne jatkuu – joitain liikennöintivuoroja on kuitenkin pystytty lisäämään

0
Vainion Liikenteen toimitusjohtaja Matti Vainion mukaan tällä hetkellä liikennöidään noin puolet vähemmän kuin normaalisti. Kuva: SSS-arkisto/Jan Sundman

Kaukoliikenteen tilanne on edelleen koronaviruksen takia epävarma, vaikka liikennöintivuoroja onkin pystytty lisäämään. Pandemian takia monia vuoroja on pitänyt puolentoista vuoden aikana perua. Tilanne on vaihdellut nopeasti, ja liikennöitsijöiden on pitänyt seurata sitä tarkasti.

Vainion Liikenteen toimitusjohtaja Matti Vainio kertoo, että syksyn tilanne on hyvin epävarma. Hänen mukaansa koronatilanne näkyy vielä huomattavasti, ja tällä hetkellä liikennöidään alle puolet normaaliin aikaan verrattuna.

Tilanne on kuitenkin ollut huonompikin, sillä esimerkiksi keväällä 2020 pandemian alussa liikennöinti oli huomattavasti vähäisempää. Nyt tilanne näyttää paremmalta, sillä esimerkiksi Turun ja Helsingin välistä liikennöintiä on pystytty hieman lisäämään.

– Kesällä ajoimme päivässä noin kymmenen vuoroa suuntaansa. Tällä hetkellä ajamme hieman sitä enemmän. Keväällä 2020 vuoroja ajettiin sen sijaan vain kaksi, Vainio kertoo.

Vainio toivoo, ettei liikennöintiä tarvitsisi supistaa entisestään.

– Jos tilanne jatkuu tällaisena kuin se on nyt, valoa tunnelin päässä voi olla. Koronatilanne voi kuitenkin vaikuttaa asioihin nopeasti.

Alati vaihtelevaa koronatilannetta on hänen mukaansa oleellista seurata.

– Yritämme seurata tilannetta päivittäin ja reagoida siihen mahdollisimman nopeasti. Välillä olemme joutuneet tekemään muutoksia valitettavan nopealla aikataululla, hän kertoo.

Liikennöintiin mahtuu tänä syksynä joitain uutuuksiakin, kuten aikainen aamuyhteys Salosta Lohjan kautta Helsinkiin. Lisäksi kesällä käynnistyneen Uudenkaupungin ja Turun välisen linjan liikennöinti jatkuu kesän jälkeenkin.

– Toivotaan, että matkustajia riittää, Vainio toteaa.

Korona on vähentänyt myös VR:n liikennöimiä vuoroja. Maanantaina liikenteeseen pystyttiin kuitenkin palauttamaan yhteensä 26 aiemmin peruttua junavuoroa.

Lisäykset tehtiin Helsingin ja Turun, Tampereen, Joensuun sekä Lappeenrannan välille. Julia Stolp VR:n viestinnästä kertoo kysynnän kasvaneen valtakunnallisesti.

– Yleinen kysyntä on kasvanut, minkä vuoksi vuoroja on pystytty lisäämään.

Etenkin kesä oli vilkas, ja Stolp kertookin, että heinäkuussa matkustajia oli 25 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana. Myös VR:llä hiljaisinta oli pandemian alussa, kun matkustajamäärät vähenivät noin 90 prosentilla.

Pandemian alun jälkeen tilanne on vaihdellut kausittaisesti koronatilanteen mukaisesti. Stolp kertoo, että tilastoja seurataan tarkasti.

– Seuraamme viikoittain kysyntää ja ennusteita reittikohtaisesti ympäri Suomen, ja lisäämme vuoroja tarpeen mukaan.

Uusia vuoroja on lisätty ennen kaikkea arkipäiville, mutta myös viikonlopuille. Helsingin ja Turun välisiä vuoroja lisättiin yhteensä kolme: yksi maanantaista torstaihin liikennöivä aamuvuoro Helsingistä Turkuun ja perjantaille uudet iltayhteydet kumpaankin suuntaan.

Stolp kertoo, että lisätyillä vuoroilla halutaan tukea myös ihmisten arkeen paluuta. Hän arvelee, että etätyösuositus voi vielä vaikuttaa syksyn työmatkamatkustamiseen, mutta vapaa-ajan matkustus etenkin syys- ja joululomasesonkina houkuttelee ihmisiä.

– Erityisesti Lappiin matkustaminen selvästi kiinnostaa, ja olemme lisänneet uusia yöjunavuoroja loppukesään ja syksyyn, hän kertoo.

Helsingin ja Turun välisen Rantaradan junat palaavat myös takaisin alle kahden tunnin matka-aikaan, kun kesän aikana tehtyjä ratatöitä on saatu päätökseen.