Lounais-Suomen Taxidata edelleen tutkinnan alla – kilpailunrajoitusepäily kohdistuu neljään taksinvälitysfirmaan

0
Lounais-Suomen Taxidata hoitaa taksikyydityksiä Turun, Salon ja Porin seuduilla. Kuva: SSS-arkisto/Minna Määttänen.

Lounais-Suomen Taxidataa koskeva kilpailunrajoitusepäily jatkuu edelleen. Asian vahvistaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) johtaja Valtteri Virtanen.

– Meillä on edelleen käynnissä neljä taksinvälitysfirmoihin liittyvää tutkintaa, ja yhden kohteena on Lounais-Suomen Taxidata, Virtanen toteaa.

Vuonna 2019 käynnistyneeseen tutkintakokonaisuuteen kietoutui alun perin 13 välitysfirmaa. Viime vuoden kesäkuussa KKV ilmoitti lopettaneensa seitsemää firmaa koskevat tutkimukset. Toukokuussa joukosta putosi pois kaksi, mutta neljän yrityksen suhteen päätökset ovat vielä puolitiessä.

– Tavoitteemme on, että useampi tutkinta saadaan syksyn aikana päätökseen, Virtanen kommentoi.

”Meillä on edelleen käynnissä neljä taksinvälitysfirmoihin liittyvää tutkintaa, ja yhden kohteena on Lounais-Suomen Taxidata.”

Kilpailunrajoitusepäily ja siitä syntynyt vyyhti saivat alkunsa vuoden 2018 taksiuudistuksesta. KKV sai uudistuksen jälkeen runsaasti yhteydenottoja taksiyrittäjiltä, joilla oli vaikeuksia saada Kela-kyytejä välityskeskuksilta.

Yrittäjille toteutettiin laaja kysely, joka vahvisti yhteydenotoissa esitetyt ongelmat, joten KKV käynnisti keväällä 2019 tutkinnan välityskeskusten toiminnasta.

Välityskeskukset ovat usein taksiyrittäjien omistamia, ja KKV on ensisijaisesti tutkinut välityskeskusten toimintaa keskenään kilpailevien yritysten välisenä kiellettynä yhteistyönä.

– Viraston selvitysten perusteella näyttää siltä, että useiden alueellisten tilausvälityskeskusten toiminta on estänyt tai vaikeuttanut autoilijayrittäjien toimintaa. Tämä on vähentänyt kilpailua taksimarkkinoilla, jolloin myös asiakkaiden valinnanvara on kaventunut, KKV:n Virtanen kertoi viime vuonna.

KKV:n tutkinta voi johtaa kolmenlaiseen lopputulokseen. Jos jatkotoimiin ei ole syytä ryhtyä, tutkinta lopetetaan. Mikäli virasto havaitsee kilpailulain vastaisia toimintatapoja, se voi kieltää menettelyn ja esittää markkinaoikeudelle seuraamusmaksun määräämistä. Kaikista vahingollisimmat ja törkeimmät tapaukset virasto vie markkinaoikeuteen.

Neljää taksinvälitysfirmaa koskevat tutkimukset ovat vielä kesken. KKV:n tavoitteena on saada useampi maaliin syksyn aikana. Kuva: SSS-arkisto/Essi Seppälä.

Salon Seudun Sanomat uutisoi taksikiistasta ensimmäisen kerran kesäkuussa 2019. Tuolloin kymmenen Salon maaseudun Kela-kuljettajaa allekirjoitti toimintapyynnön, joka koski Taxidatan käyttöön ottamaa priorisointi-menetelmää.

Allekirjoittaneiden Kela-kuljettajien mukaan Taxidata käytti väärin johtavaa markkina-asemaansa. Priorisointi tarkoitti käytännössä sitä, että Taxidata välitti Kela-kuljetuksia vain omille kuljettajilleen kahden minuutin ajan välityspyynnöstä lähtien. Vasta kahden minuutin priorisoinnin jälkeen kyyti oli tarjolla muiden firmojen takseille. Taxidatan toimialueeseen kuuluu Turun, Salon ja Porin seutu.

Tutkintapyynnön jättäneet taksinkuljettajat korostivat, että merkittävä osa maaseututaksien kyydeistä on nimenomaan Kela-kyytejä tai yhteiskunnan maksamia vammais- sekä sosiaalihuollon piiriin kuuluvia kyydityksiä.