PatteriCruising kerää sähköautoilijat Lahnajärvelle – kesän neljännessä tapahtumassa ajettiin kilpaa, mutta nopein ei voittanut

0
Kesän neljäs PatteriCruising-tapahtuma houkutteli Taukopaikka Lahnajärven pihamaalle kuutisenkymmentä sähköautoa, joista suurin osa osallistui puolileikkimieliseen Ekoajo-kilpailuun. Kuva: SSS/Minna Määttänen.

Taukopaikka Lahnajärven pihalle on kerääntynyt torstaisena iltana runsas määrä erinäköisiä ja -kokoisia sähköautoja. Noin 60 sähköauton katras ei ole kuitenkaan sattunut sattumalta samalle tontille. Alkamassa on nimittäin kesän neljäs PatteriCruising-kokoontumisajo.

PatteriCruisingin perustaja ja puuhamies Petteri Ojamo heräsi taannoin pohdiskelemaan, että sähköautoilijatkin tarvitsevat omat kokoontumisajonsa.

– Esimerkiksi mobilisteilla, jenkkiautoharrastajilla ja Lada-kuskeilla sellaiset jo on, joten miksei meilläkin.

Ensimmäinen PatteriCruising järjestettiin toukokuussa, ja silloin Lahnajärvelle saapui 14 autokuntaa. Kesäkuussa määrä nousi 26:een ja heinäkuussa jo 67:ään.

– Viidakkorumpu alkoi soida kesäkuun jälkeen. Silloin myös Sähköautoilijat ry alkoi mainostaa tapahtumaamme ja se omalta osaltaan nosti osallistujamäärää, Ojamo uskoo.

Hän on ollut erityisen tyytyväinen tapahtumaan osallistuvien automerkkien laajasta repertuaarista.

– Ensimmäinen PatteriCruising meni aika lailla saksalaisvetoisesti. Paikalla oli Volkswageneita ja niiden lisäksi pari Teslaa. Viime kuussa Taukopaikan pihaan kurvasi laaja kirjo eri valmistajien kaaroja. Käytännössä kaikki mahdolliset sähköautomerkit olivat edustettuina, Ojamo iloitsee.

Petteri Ojamon menopelinä toimii Volkswagen ID.3-sähköauto, jonka rekisterinumero on sattumoisin ID-3. Kuva: SSS/Minna Määttänen.

Jos tapahtuma ei ole merkkisidonnainen, ei sitä ole tarkoitettu myöskään pelkille salonseutulaisille.

– Autoilijoita on käynyt ympäri Etelä-Suomea. Pori, Lieto, Hyvinkää, Lahti, Ojamo luettelee.

Miksi juuri Lahnajärvi valikoitui kokoontumisajojen pitopaikaksi?

– Tämä on legendaarinen liikenneasema. Kaikki, jotka ovat ajaneet vanhaa ykköstietä, tietävät Lahnajärven, Ojamo uskoo.

– Lisäksi Lahnajärven kylmäasema on tietääksemme ainut suomalainen tankkauspiste, jossa perinteiset polttonestepumput ja sähkölatausasemat ovat saman katoksen alla, hän lisää.

Joidenkin mielestä Lahnajärvi on paikkana turhan syrjäinen, joten kokoontumisajojen konsepti saattaa kokea ensi vuonna muutoksen.

– Voi olla, että PatteriCruising kiertää jatkossa eri paikkakunnilla, Ojamo aavistelee.

Ainakin syys- ja lokakuussa sähköautoilijat kerääntyvät vielä Lahnajärvelle. Seuraava PatteriCruising järjestetään 9. syyskuuta, ja lokakuun tapahtumassa autokunnat saattavat päästä nauttimaan elokuvahetkistä.

– Sähköautoilijat ry on jo järjestänyt drive in -elokuvanäytöksiä. Ehkä sellainen saadaan Lahnajärvellekin, Ojamo lupailee.

”Tämä on legendaarinen liikenneasema. Kaikki, jotka ovat ajaneet vanhaa ykköstietä, tietävät Lahnajärven.”

Eilisessäkin PatteriCruisingissa oli erityinen teema, sillä halukkaat saivat osallistua puolileikkimieliseen Ekoajo-kilpailuun.

Kyse ei tällä kertaa ollut siitä, kuka pääsee maaliin nopeiten. Voittaja oli sen sijaan se kuski, joka ajoi reilun 40 kilometrin reitin taloudellisimmin.

– Eli hän, joka kulutti vähiten sähköä, Ojamo kiteyttää.

Kilpailussa oli mukana nelisenkymmentä sähköautoilijaa. Ekoajo-kisoille on ollut Ojamon mukaan todellinen tarve.

– Suomessa on virallinen EV Challenge -kilpailusarja, jossa mitellään taloudellisen ajon kuninkuudesta. Harjoituskisoista on huutava pula, joten halusimme vastata kysyntään.

Kilpailijat lähetettiin Lahnajärven ympäristössä kulkevalle reitille minuutin välein. Sitä ennen autojen kulutusmittarit nollattiin.

– Reitin kiertämiseen kului noin kolme varttia, mikäli kuski ei ajanut selvää yli- tai alinopeutta. Sitäkin tarkkailtiin, Ojamo tietää.

– Jos ajaa älyttömän hiljaa, kulutuskin on silloin pientä. Kisan tarkoituksena oli kulkea nopeusrajoitusten mukaan, muttei älyttömästi alle, hän lisää.

Helsinkiläiset Jenni Ekholm ja hänen tyttärensä Miina (keskellä) ja Milja Merilä tulivat varta vasten Lahnajärvelle, jotta pääsivät osallistumaan PatteriCruisingiin ja Ekoajo-kilpailuun. Petteri Ojamo kerää autokunnan tietoja ylös kilpailun varten. Kuva: SSS/Minna Määttänen.

Helsinkiläinen Jenni Ekholm on saapunut Lahnajärvelle tyttäriensä Miina ja Milja Merilän kanssa. PatteriCruisingissa he ovat ensimmäistä kertaa, mutta Lahnajärvellä eivät.

– Huomasin alkukesästä, että tällainen tapahtuma järjestetään. Lahnajärvellä olemme käyneet useasti aikaisemminkin, joten ajattelimme osallistua ex tempore -meiningillä, Ekholm hymyilee.

Hän on omistanut Peugeot-merkkisen sähköautonsa keväästä lähtien.

– Tämä on minun toinen sähköautoni. Hiukan joutuu aina miettimään, että missä autoa lataa, mutta onneksi akku ehtii täyttyä mukavasti vessa- ja kahvitauoilla, Immonen kertoo.

Äiti ja tyttäret ottivat osaa myös Ekoajo-kilpailuun.

– Varta vasten tultiin kisailemaan. Erityisiä tavoitteita ei kuitenkaan ole, Ekholm nauraa.

Sähköautoilun myytit ovat murrettavissa

Sähköautoilijat ry:n puheenjohtaja Kirsi Immonen toteaa, että sähköautoilu on viime aikoina nostanut toden teolla päätään.

– Trendi on ollut Suomessa jo pidempään nousujohteinen, hän kiteyttää.

Myös Sähköautoilijat ry:n jäsenmäärä on lisääntynyt tasaiseen tahtiin.

– Olemme pyrkineet tekemään sähköautoilua näkyväksi merkistä riippumatta, Tesla Club Finlandissakin vaikuttava Immonen kertoo.

Erilaisia sähköautotapahtumia hän ollut järjestämässä jo neljän ja puolen vuoden ajan.

– Menemme paikkoihin, jotka ovat helposti saavutettavissa ja keskeisillä sijainneilla. Näihin määreisiin sopii myös Lahnajärvi, Immonen sanoo.

Kirsi Immonen luottaa Teslaan. Hän vakuuttaa, että sähköauto maksaa ajan kanssa itsensä takaisin. Kuva: SSS/Minna Määttänen.

Sähköautoiluun liittyy erilaisia myyttejä, haasteita ja uskomuksia, joista monet eivät Immosen mukaan pidä paikkaansa.

– Sähköauto ei liiku mihinkään, sillä ei pääse Lappiin eikä sillä voi vetää peräkärryä, Immonen luettelee.

– Autot kulkevat, Lappiinkin pääsee ja monilla voi vetää peräkärryä, hän korjaa väittämät.

Immonen vertaa sähköautoa sähkökiukaaseen.

– Kummatkin ovat yksinkertaisen helppoja käyttää. Sähköautossa ei esimerkiksi ole nesteitä, jotka voisivat jäätyä talvella.

Sähköautoilun hyödyiksi Immonen nostaa sen ekologisuuden ja käyttövoiman halpuuden.

– Mikäli Suomi haluaa saavuttaa päästötavoitteensa, on valtiomme siirryttävä täyssähköautoiluun.

– Sähköautolla saattaa ajaa parilla eurolla satakin kilometriä, eli auto kyllä maksaa itsensä takaisin.

Omat haasteensakin sähköautoilussa kuitenkin on.

– Taloyhtiöasujilla ei ole vielä riittävästi autojen latauspaikkoja, mutta senkin asian eteen tehdään koko ajan töitä, Immonen lupaa.