Sähköpotkulaudoilla vältytty Salossa vakavilta onnettomuuksilta – Yöllinen käyttöesto vähentänyt riskejä

1
Jan Jaakkola (vas.) , Jyrki Ikonen ja Tomi Suominen huoltavat sähköpotkulautoja päivittäin. Heidän mukaansa sähköpotkulautojen käyttäjät ovat olleet tänä kesänä viime kesää fiksumpia.

Sähköpotkulaudoilla liikennöinti ei ole aiheuttanut Salossa ainuttakaan sairaalahoitoa vaativaa loukkaantumista. Asian vahvistaa Salon sairaalan päivystyksen vastaava sairaanhoitaja Terhi Leino.

– Pieniä ruhjeita ja nirhaumia on paikkailtu, mutta ei mitään sen vakavampaa. Yhtään sairaalahoitoa vaativaa tapaturmaa ei ole sattunut viime kesänä eikä myöskään kuluvan kesän aikana, Leino sanoo.

Pienempiä kolareita ja kaatumisia on sen sijaan sattunut, joskaan ei kovin usein.

– Aika vähän kaikkinensa. Määrät ovat pysyneet jotakuinkin yhtä pieninä sekä viime että tänä vuonna.

Sähköpotkulaudat Salon katukuvaan viime vuoden huhtikuussa tuonut yrittäjä Jan Jaakkola uskoo, että kaupungissa on vältytty suuremmilta onnettomuuksilta sekä fiksujen ihmisten että hyvän ennakkovalmistautumisen ansiosta. Ennen kuin sähköpotkulaudat laskettiin liikenteeseen, kartoitti Jaakkola mahdollisia riskipaikkoja yhdessä poliisin ja ensihoidon kanssa.

– Siten kartalle pystyttiin merkitsemään heti muutamia sellaisia paikkoja, joissa lautoja ei voi käyttää ja joissa potkulaudoilla voi ajaa vain alennetulla nopeudella. Niihin kuuluvat esimerkiksi Salonjoen varsi, tori ja muutamat riskipaikoiksi määritellyt risteysalueet, Jaakkola kertoo.

Toinen merkittävä tekijä, jonka Jaakkola nostaa esiin, on sähköpotkulautojen käyttöesto yöllä kello 01:n ja 05:n välillä.

– Oli tietoinen valinta heti alusta asti, että sähköpotkulaudat pitää olla poissa käytöstä siihen aikaan, kun baareissa aletaan antaa valomerkkejä. Sähköpotkulauta ei ole tehty kulkuvälineeksi humalatilassa, Jaakkola muistuttaa.

Samaa korostaa myös vastaava sairaanhoitaja Terhi Leino.

– Sillä on ollut varmasti suuri vaikutus tapaturmien määriin Salossa. Onhan se ihan selvää, että humalassa sattuu enemmän vahinkoja.

Vaikka vuokralaudat ovat järeitä ja kestävät käytössä pitkään, on niilläkin omat kipupisteensä. Jos kaksi ihmistä ajaa samalla laudalla, nousee massa liian suureksi.

– Silloin jokainen töyssy ja pomppu rasittaa lautaa todella paljon. Sähköpotkulaudalla ei missään nimessä saa eikä kannata liikkua kaksistaan, Jaakkola muistuttaa.

Myös sairaanhoitaja Leino korostaa ylikuorman vaarallisuutta.

– Turmaherkkyys kasvaa, kun huomio kiinnittyy liikenteen sijaan toisen ihmisen kanssa höpöttelyyn matkan aikana. Kyytiläinen pitää kiinni kuskista ja jos matka yhtäkkiä tyssää, voi silloin tulla todella rumaa jälkeä, Leino sanoo.

Jaakkolan Kulkupeli-yrityksellä on Salossa liikenteessä kaikkiaan 121 vuokrattavaa sähköpotkulautaa. Määrä on pysynyt vakiona viime vuodesta, eikä lautojen määrää ole näillä näkymin tarvetta nostaa ensi vuodeksi.

– Ei tässä rikastumaan pääse, mutta pakko on tehdä, koska sähköpotkulaudoista on edelleen velkaa jäljellä, Jaakkola naurahtaa ja jatkaa:

– Kaikkiaan liikennöintiä on ollut ihan mukavasti, vaikkakin viikonloppuihin painottuen. Työtä riittää, kun potkulaudat tarkistetaan kahdesti arkipäivisin ja kolmesti viikonloppuisin. Ilkivaltaa on ollut tänä vuonna selvästi viime vuotta vähemmän, hän kehaisee.

Esimerkiksi Salonjoesta lautoja ei ole tarvinnut onkia tänä kesänä kuin kerran.

– Huhtikuussa kolme lautaa oli heitetty jokeen, mutta kesällä sieltä on nostettu vain yksi lauta. Ihmisten kannattaa muistaa, että seuraamme lautojen liikkeitä koko ajan ja näistäkin neljästä tapauksesta kolme tallentui valvontakameroihin.

1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
Autoileva autoilija
1 kuukausi sitten

Vaarallisia ovat kaikesta huolimatta. Käyttäjien pitää sisäistää, että se on polkupyörään verrattava kulkuneuvo, ja polkupyörä on ajoneuvo, jolla on sääntöjä, ei oikeuksia.