Someron Säästöpankille kasvun alkuvuosi – Liikevoitto kääntyi plussalle, ennätykset rikkoontuivat esimerkiksi asiakasvaroissa ja myönnetyissä asuntoluotoissa.

3
Someron Säästöpankin toimitusjohtaja Petri Siviranta omaa syytä hymyyn. Kuva: SSS/Minna Määttänen.

Someron Säästöpankin liiketoiminta on myötätuulessa. Yhtiön tiedotteen mukaan pankki rikkoi alkuvuoden aikana kaikki aikaisemmat kasvulukunsa.

Pankin puolivuosikatsauksesta ilmenee, että sille kertyi liikevoittoa alkuvuoden osalta 3,3 miljoonaa euroa. Viime vuonna vastaavana aikana pankki teki tappiota 0,5 miljoonaa euroa.

Someron Säästöpankki sai alkuvuoden aikana 1 225 uutta asiakasta, ja viime vuoden kesäkuusta alkaneella ajanjaksolla uusia asiakkaita on tullut yhteensä 2 592 kappaletta.

Pankin asiakasvarat kasvoivat uuteen ennätykseen vuoden ensimmäisen kuuden kuukauden aikana, kun ne rikkoivat kesäkuussa 700 miljoonan euron rajan ollen kuun lopussa yhteensä 710,3 miljoonaa euroa. Alkuvuoden asiakasvarojen kasvu oli 61 miljoonaa euroa.

Kesää kohti mentäessä Someron Säästöpankissa myönnettiin ennätyksellisen suuri määrä asuntoluottoja, yhteensä 51,9 miljoonaa euroa. Viime vuoden vastaavaan aikaan nähden asuntoluotot ovat kasvaneet 32,7 prosentilla.

Yritysasiakkaille myönnettiin luottoja 49,2 miljoonaa euroa ja maa- ja metsätalousasiakkaille 18,3 miljoonaa euroa, eli yhteensä 67,5 miljoonaa euroa. Uusia yritysluottoja myönnettiin 45,1 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Maatalousluotot ovat kasvaneet vuodessa 17,3 prosentilla.

Someron Säästöpankin kokonaisluottokanta on kasvanut viime vuoden ensimmäisestä puolikkaasta 15,01 prosentilla. Asiakasvarat ovat lisääntyneet vastaavassa ajassa 21,5 prosentilla.

Someron Säästöpankin Someron konttori. Kuva: SSS-arkisto/Marko Mattila.

Someron Säästöpankin Salon konttori laajeni maaliskuussa entisiin Sp-Kodin tiloihin, joihin perustettiin omat tilat varainhoidon asiakkaille. Uusi ympäristö on otettu sijoituspäällikkö Tarja Fröbergin mukaan hyvin vastaan.

– Vastaanotto on ollut lämmin. Ihmiset ovat kehuneet tiloja viihtyisiksi, ja asiakkaat kokevat saavansa entistä yksilöllisempää palvelua, hän kertoo tiedotteessa.

Alkuvuoden asuntomarkkinat olivat Salossa poikkeukselliset, sillä kysyntää oli enemmän kuin tarjontaa. Someron Säästöpankin rahoituspäällikkö Tuukka Alanko toteaa tiedotteessa, että kasvanut kysyntä on näkynyt uusina asuntolaina-asiakkaina.

Yritykset ovat tehneet koronasta huolimatta investointeja Salon seudulla. Yritysasiakkaiden rahoituspäällikkö Petteri Elo kertoo, että asiat ovat sujuneet yritysten kanssa sopusuhdassa.

– Tunnemme asiakkaamme ja olemme perillä heidän tarpeistaan. Epävakaina aikoina olemme luoneet joustavuutta yrittäjien arkeen lyhennysvapaiden ja laina-ajan pidennyksien kautta, hän sanoo tiedotteessa.

Kuva: SSS-arkisto/Marko Mattila.

Someron Säästöpankki avasi toukokuussa uuden toimipisteen, kun sen toiminnot laajenivat Kotkaan. Pankki operoi tällä hetkellä kahdeksassa kunnassa viiden maakunnan alueella.

Someron Sp aloittaa jokaiseen konttoriinsa rekrytoinnit, joiden toivotaan päättyvän syksyn aikana. Lisähenkilöstöä tullaan tiedotteen mukaan hakemaan moniin eri työtehtäviin.

Someron Säästöpankin leivissä työskentelee tällä hetkellä yhteensä 70 työntekijää. Viime vuoden kesäkuussa pankin vakihenkilöstöön kuului 59 henkilöä.

Säästöpankkiryhmä työllistää Someron Sp:n toimialueella 45 henkilöä Säästöpankkipalvelut Oy:ssä, 16 henkilöä Sp-Kodissa ja 23 henkilöä Sp-Isännöintipalvelut Oy:ssä, eli yhteensä 154 henkilöä, kun Someron Sp:n henkilöstö lasketaan mukaan. Viime vuoden kesäkuun vastaava luku oli 120 henkilöä.

Someron Säästöpankin vuoden ensimmäisen puolikkaan tulos

  • Liikevoitto 3,3 miljoonaa euroa (-0,5 miljoonaa 6/2020).
  • Asiakasvarat 710,3 miljoonaa euroa (584,7 miljoonaa).
  • Vakavaraisuussuhde 21,94 prosenttia (22,47 prosenttia).
  • Kokonaisluotonanto 596,8 miljoonaa euroa (518,9 miljoonaa).
  • Liiketoimintavolyymi 1 307,1 miljoonaa euroa (1 103,6 miljoonaa).
  • Tase 556,5 miljoonaa euroa (511,7 miljoonaa).
  • Uusia asiakkaita 1 225 kappaletta (955 kappaletta).
3 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Ari
3 kuukautta sitten

Pankkien tulosjutuissa johtaja hymyilee aina. Samoin pankkien asiakaislehdissä.

Autoileva autoilija
3 kuukautta sitten

Hienoa palvelua ja joustavaa. Ja pääkonttorissa pääsee autolla oven eteen.

Yksi asiakas
3 kuukautta sitten

Kassapalvelujen ajat vain ovat suorastaan vaatimattomat, ja pitäsi olla ns. ”kansan pankki”.