Someron rinnakkaistien viidenkympin alueen merkintöjä selvennetään – valvontakamerat välähtäneet tiellä tiuhaan

14
Tehdastien risteyksessä olevalla kameralla valvotaan Forssan suunnasta tulevaa liikennettä. Erityisesti tämä kamera on räpsynyt viime kuukausina tiuhaan. Tiehen maalataan syksyn aikana merkinnät 50:n kilometrin nopeusalueen alkamisesta. Tällä hetkellä rajoitus on ilmoitettu vain taajamamerkillä. Kuva: SSS-arkisto/Minna Määttänen

Someron rinnakkaistien nopeusrajoitusmerkintöjä selvennetään. Someron tekninen johtaja Marko Mäkinen kertoo, että tiehen maalataan numerot, jotka kertovat nykyistä selkeämmin viidenkymmenen kilometrin nopeusrajoitusalueen alkamisesta.
– Olemme olleet Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukseen yhteydessä siitä, että nopeusmerkinnät maalattaisiin tiehen tilanteen selkeyttämiseksi. Ely on nyt ilmoittanut, että nopeusrajoitusmerkinnät maalataan tiehen vielä tämän syksyn aikana, Mäkinen huomauttaa.

Someron keskustan ohitse kulkevan kantatie 52:n nopeusrajoitus on merkitty tällä hetkellä keskustaajaman kohdalla vain taajamamerkeillä niin Helsingin kuin Forssan ja Jokioisten suunnasta tuleville.
– Pelkkä taajamamerkki ei välttämättä kerro autoilijoille riittävän selkeästi rinnakkaistien kaltaisella tiellä viidenkympin alueen alkamisesta. Somerolla vaikuttaa varmasti sekin, että rinnakkaistien nopeusrajoitusta laskettiin aiemmin 60:stä 50:een kilometriin tunnissa, Mäkinen toteaa.

Rinnakkaistiellä on poikkeuksellisen tiheä nopeusvalvontakameroiden rivi, sillä parin kilometrin pätkällä on neljä kameraa. Viime elokuussa toimintaan otetut kamerat ovat myös välähtäneet tiuhaan.

Ensimmäisen vajaan viiden kuukauden aikana kamerat räpsähtivät yli 2 100 kertaa, mikä merkitsi sakoissa lähes 300 000 euron kertymää. Lisäksi parisataa autoilijaa kutsuttiin poliisiasemalle keskustelemaan tuloistaan ja noutamaan päiväsakkoa. (SSS 20.5.2021) Erityisesti Forssan ja Jokioisten suunnasta tulevien nopeutta mittaava Tehdastien risteyksen kamera on välkkynyt tiuhaan.
– Tehdastien risteys on ollut varsinainen sakkorysä. Toivon mukaan uudet merkinnät kertovat autoilijoille nykyistä selvemmin 50:n kilometrin nopeusrajoitusalueen alkamisesta, Mäkinen huomauttaa.

Uudet nopeusmerkinnät maalataan taajama-alueen molempiin päihin.

14 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Rysät pitääkin merkitä
2 vuotta sitten

Hyvä, että nopeusrajoitukset edes merkitään. Jos tulet Kosken suunnasta ja käännyt Helsinkiin päin, tällä tiellä ei ole minkäänlaista kylttiä tai merkintää ilmaisemassa nopeusrajoitusta, vaan pitää muistaa olevansa taajamassa, vaikka kääntyy isommalle tielle.

Vanhemmat navigaattorit vielä näyttävät rajoitukseksi 60, vaikkei siellä niin kovaa saa ajaa. Varsinainen sakkoansa.

Olli
2 vuotta sitten

Kyllä siinä Kosken suunnasta tullessa on taajamamerkki, mikä tarkoittaa 50 km/t taajama-alueella. Autokoulussa käydään läpi liikennemerkit, pitäisi olla täysin selvää, mitä mikin merkki tarkoitaa, vai?

Itselläni on ABCDE-ajokortti ollut vuodesta 1961, tosin en uusinut sitä enää noin vahvaksi. Olen kuitenkin seurannut liikennemerkkien uudistumista melko tarkkaan.

Kyllä Somerolla on selvästi nopeusrajoitukset osoitettu, tarkkuutta autoilijat, motoristit ja muut. Merkit ovet selvät.

Vai että selkeää
2 vuotta sitten
Reply to  Olli

Tarkoitat siis taajamamerkkiä, joka on Koskelta tullessa ennen Someron keskustaa? Totta kai siitä alkaa 50 km/h.

Kysymys onkin nyt siitä, että Forssan suunnalta Helsinkiin päin johtava tie mielletään ns. isoksi tieksi, ja siinä on saanutkin ennen ajaa 60 km/h. Rajoituksen lasku 50 km/h nopeuteen on toteutettu poistamalla 60 km/h rajoitusmerkit, jolloin voimaan jää paljon kauempana alkavaksi ilmoitettu taajamarajoitus 50 km/h.

Paikallinen taksikuski juuri vahvisti, että näin tehty nopeusrajoituksen lasku on liikennesuunnittelijoilta petollinen rimanalitus. Ansa.

Autolla liikkuva
2 vuotta sitten
Reply to  Olli

Helsingistä päin tullessa taajamamerkki on alamäessä ja niin puiden siimeksessä, että sitä ei välttämättä edes huomaa ellei tiedä. Todellakin on merkinnöissä parantamisen varaa, ellei sitten haluta nimenomaan sakottaa autolijoita pienistä ylinopeuksista.

Olli
2 vuotta sitten

Älkää nyt saivarrelko, merkit on ihan selkeät riippumatta mistä suunnasta Somerolle tulee. Pitää vaan katsoa hiukan tien viertäkin.

Veronmaksaja
2 vuotta sitten

Kunnon liikennemerkki siihen tien reunaan joka suunnasta Someroa lähestyttäessä, että taatusti näkyy. Vieraspaikkakuntalaiselle on tosi hankala huomata se viisikymppinen siinä, vaikka taajamamerkit ovatkin.

Tiehen maalattu valkoinen ei näy kunnolla muuten kuin kesäkelillä päivänvalossa. Ja uusien autojen liikennemerkkien lukulaitekin tarvitsee sen liikennemerkin.

Allan
2 vuotta sitten
Reply to  Veronmaksaja

Ei tarvitse.

Kuljettaja on aina vastuussa siitä, että tietää mikä on oikea nopeusrajoitus. Siinä lukulaitteessakin voi olla vikaa tai toimintahäiriöitä.

Ihmisiä ei pidä opettaa liikaa riippuvaisiksi autojen apulaitteista, kun vanhasta kokemuksesta voidaan olla 150% varmoja siitä, että aina löytyy joku, joka luottaa liikaa niihin apulaitteisiin.

Ei näin
2 vuotta sitten
Reply to  Allan

Ihmisen pitäisi siis olla vastuussa sellaisesta asiasta, jota hän ei tiedä. Kuulostaa oikein perisuomalaiselta, kateuteen pohjautuvalta kiusantekobyrokratialta.

Marko
2 vuotta sitten
Reply to  Ei näin

Jos ei huomaa liikennemerkkejä, niin ei pitäisi ajaa autoa lainkaan.

Urpo
2 vuotta sitten
Reply to  Marko

Sitten olisi hiljaista teillä. Jos perehdyt kuljettajan havainnointia käsitteleviin tutkimuksiin, avautuu sinullekin uusi näkökulma liikenteeseen. Liikennesuunnittelussa on myös paljon asioita, millä tuetaan kuljettajan ratkaisuja. Näin siksi, että päästäisiin hyvään lopputulokseen.

Se, että joku merkki jossain kilometria tai parin päässä on olemassa, mutta ympäristö ei rajoitusta tue, on turhaa vastuunpakoilua.

Jamppa
2 vuotta sitten

Mikä tässä on nyt niin vaikeaa? Nopeusrajoitus 50 km/h taajama-merkin jälkeen jos muuta ei erillisellä liikennemerkkejä ilmoiteta. Niin Somerolla kuin muuallakin Suomessa!
Vai pitääkö Somerolle laittaa vielä erilliset liikennemerkit asiasta ilmoittamaan?
Kyllä sitä ympäristöäkin saa havannoida, eikä luottaa vaan nykyiseen tekniikkaan autoissa. Liikennemerkkien lukulaitteisiin yms.

Mietitäänpä vähän
2 vuotta sitten
Reply to  Jamppa

Tulen Koskelta aamulla Someron keskustaan syntymäpäiville. Keskustelen kymmenien sukulaisten kanssa. Sen jälkeen mennään kolmeen markettiin ja kahteen pikkuputiikkiin ostoksille. Poiketaan vielä vanhainkodissa mummoa katsomassa.

Lähtiessä lapset soittavat kotoa. Sitten illan jo hämärtyessä käännytään keskustasta Helsingin suuntaan johtavalle maantielle. Onko kohtuullista vaatia, että aamuvarhain viiden kilometrin päässä sivuutettu taajamamerkki on automaattisesti kirkkaana mielessä?

Ajattelija
2 vuotta sitten

Tämä on epäkohta suomalaisessa liikenteessä, kun liikennemerkeistä säästetään. Toinen vastaava on aluepysäköintikielto.

Merkit saattavat olla monen korttelin päässä, ja mahdollisesti lähdet liikkeelle alueen sisältä tietämättä olevasi alueella, kuski esimerkiksi vaihtunut.

Miksi ei voi olla joka risteyksen jälkeen merkki, joka ilmaisisi nopeusrajoituksen tai pysäköintirajoituksen?

Allan
2 vuotta sitten

On aivan kohtuullista.

Salossa tai monessa muussa paikassa joudut muistamaan taajama-alueella myös poikkeavat nopeusrajoitukset, kuten että olet 40 km/h aluenopeusrajoitusalueella tai pihakadulla. Monessa kaupungissa on hotelleja 40 nopeusrajoitusalueella, ja vaikka asut viikon hotellissa, joudut siltikin muistamaan, että olet juuri sillä 40 nopeusrajoitusalueella.

Jos muistissa on noin pahasti vikaa, niin silloin kortti pois ja auto pois. Järkeäkin saa käyttää. Auton rattiin tai muuhun näkyvään paikkaan saa laittaa lapun nopeusrajoituksesta tai puhelimeen.

Se taajamanopeus päättyy siihen taajaman päättymistä ilmoittavaan merkkiin.